С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 18 авг 2016, 20:59, 16633 прочитания

Кога х + у = - z

Задача по зададено от Иван Костов условие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Софиянци са обидени и не са съгласни да плащат повече за градски транспорт, въпреки че получиха метро напълно безплатно, финансирано от европейските фондове. Шофьорите в страната пък се чувстват обидени от повишението на винетната такса, която не желаят да плащат, въпреки че с приходите нея ще се поддържат новопостроените магистрали, платени отново с пари от ЕС. Това е българска черта - правиш му добро, а той обиден". Това съждение изказа бившият премиер и бивш лидер на ДСБ Иван Костов в студиото на "Нова телевизия". Ако трябва да го представим като задача по зададеното от него условие, вероятно тя би изглеждала така:

Кога х + у = - z


Защото, ако следваме логиката, излиза, че сборът от един постоянен приход - от пътния данък, винетките, билетите за градския транспорт, потока от синята и зелената зона за паркиране в столицата, солените глоби за всичко, и другия приход - от еврофондовете, с които метрото и магистралите се строят, е равен на такъв минус, че се налага драстично поскъпване на някои от компонентите в първата група. Ще оставим настрана това, че чрез вноската на България гражданите са поели и някаква част от "безплатните" фондове и пак те поемат и нужното съфинансиране по европрограмите - с данъците си.

Т.е. гражданите, наречени от Костов "хора с комунистическо съзнание", си плащат за "направеното им добро", което всъщност е задължение на държавата по т. нар. обществен договор. И всеки, който работи, прави същото в своята област. А ако държавата не може да си събере това, което й е дължимо, вдигането на цените пак няма да реши проблема.

Гражданите впрочем си плащат и горивата - по цени, за които назначените от властта регулатори от години не могат да установят дали са картелни. Плащат за ремонтите и за ремонтите на ремонтите в един континюитет, в който отдавна са изгубили дирята кое какво е.



Всъщност най-точна илюстрация на темата дава решението на Върховният касационен съд от сряда, което окончателно потвърди оправдателната присъда на бившия шеф на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) Веселин Георгиев-Батко. В продължение на 7 години той беше подсъдим за това, че поверената му структура беше сключила договори за 120 млн. лв. с фирми на неговите братя. Ако прегледате търговете за пътищата и магистралите за същото време, става ясно и кого виждат в огледалото уж различните власти.

Проблемът не е в поскъпването на билета за столичния транспорт, а в това, което ще покрие - предвид и официално установените корупционни схеми в Центъра за градска мобилност. Или в решения на Столичната община като това за концесията на 16-те автобусни линии например, коментирано като подарък. Проблемът е, че никой не е наясно какво колко струва и защо.

"Значи, като ти вдигнат цената на нещо с 60% - при това без всякакви сметки и анализи за такова решение, ти правят добро. Ако не го приемаш като добро - значи си комунист", заключава форумен коментар. А комунизмът по-скоро трябва да се търси в причините България да е най-бедната държава в ЕС. Една от тях със сигурност е, че гражданите й освен всичко, за което си плащат, надплащат от джоба си и "данък корупция".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Стига хулигански лафчета и тарикатски номера Мнения Daily - Стига хулигански лафчета и тарикатски номера

И още: Залива ни лавина от дълбините на глупостта; Ядрото на Евросъюза ще се консолидира

18 фев 2020, 2531 прочитания

Мнения Daily - Новата наказателна концепция е проява на смелост 1 Мнения Daily - Новата наказателна концепция е проява на смелост

И още: Призракът на страха от еврото не изчезва; Ровенето в приватизацията е търсене на изкупителни жертви

17 фев 2020, 1907 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
...И без никакви резки движения

Наближаването на президентските избори

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10