Кога х + у = - z

Задача по зададено от Иван Костов условие

Гражданите си плащат за всичко и надплащат "данък корупция".
Гражданите си плащат за всичко и надплащат "данък корупция".
Гражданите си плащат за всичко и надплащат "данък корупция".
Гражданите си плащат за всичко и надплащат "данък корупция".

"Софиянци са обидени и не са съгласни да плащат повече за градски транспорт, въпреки че получиха метро напълно безплатно, финансирано от европейските фондове. Шофьорите в страната пък се чувстват обидени от повишението на винетната такса, която не желаят да плащат, въпреки че с приходите нея ще се поддържат новопостроените магистрали, платени отново с пари от ЕС. Това е българска черта - правиш му добро, а той обиден". Това съждение изказа бившият премиер и бивш лидер на ДСБ Иван Костов в студиото на "Нова телевизия". Ако трябва да го представим като задача по зададеното от него условие, вероятно тя би изглеждала така:

Кога х + у = - z

Защото, ако следваме логиката, излиза, че сборът от един постоянен приход - от пътния данък, винетките, билетите за градския транспорт, потока от синята и зелената зона за паркиране в столицата, солените глоби за всичко, и другия приход - от еврофондовете, с които метрото и магистралите се строят, е равен на такъв минус, че се налага драстично поскъпване на някои от компонентите в първата група. Ще оставим настрана това, че чрез вноската на България гражданите са поели и някаква част от "безплатните" фондове и пак те поемат и нужното съфинансиране по европрограмите - с данъците си.

Т.е. гражданите, наречени от Костов "хора с комунистическо съзнание", си плащат за "направеното им добро", което всъщност е задължение на държавата по т. нар. обществен договор. И всеки, който работи, прави същото в своята област. А ако държавата не може да си събере това, което й е дължимо, вдигането на цените пак няма да реши проблема.

Гражданите впрочем си плащат и горивата - по цени, за които назначените от властта регулатори от години не могат да установят дали са картелни. Плащат за ремонтите и за ремонтите на ремонтите в един континюитет, в който отдавна са изгубили дирята кое какво е.

Всъщност най-точна илюстрация на темата дава решението на Върховният касационен съд от сряда, което окончателно потвърди оправдателната присъда на бившия шеф на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) Веселин Георгиев-Батко. В продължение на 7 години той беше подсъдим за това, че поверената му структура беше сключила договори за 120 млн. лв. с фирми на неговите братя. Ако прегледате търговете за пътищата и магистралите за същото време, става ясно и кого виждат в огледалото уж различните власти.

Проблемът не е в поскъпването на билета за столичния транспорт, а в това, което ще покрие - предвид и официално установените корупционни схеми в Центъра за градска мобилност. Или в решения на Столичната община като това за концесията на 16-те автобусни линии например, коментирано като подарък. Проблемът е, че никой не е наясно какво колко струва и защо.

"Значи, като ти вдигнат цената на нещо с 60% - при това без всякакви сметки и анализи за такова решение, ти правят добро. Ако не го приемаш като добро - значи си комунист", заключава форумен коментар. А комунизмът по-скоро трябва да се търси в причините България да е най-бедната държава в ЕС. Една от тях със сигурност е, че гражданите й освен всичко, за което си плащат, надплащат от джоба си и "данък корупция".

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


22 коментара
  • 1
    jmu47399055 avatar :-?
    Dimitar Todorov

    Е жалко, че и Капитал популистки манипулира мисленето на хората. Корупцията безспорно е основата на проблемите, но да чакаме да я изкореним и чак тогава да въвеждаме реални цени на винетки и градски транспорт пагубно ще затвърди възприемането на обществените услуги като подарък.

  • 2
    pavelski avatar :-|
    pavelski

    Едно "за" мнението на Костов.

  • 3
    bally avatar :-|
    bally

    До коментар [#1] от "Dimitar Todorov":

    Няма положение, в което "Корупцията безспорно е основата на проблемите" и "реални цени" да съществуват едновременно - това е оксиморон, дървено желязо. И е истинската манипулация. А иначе в Швейцария са най-големите "комунисти" - там никой не се и опитва да им взима парите, без да им обясни за какво точно ще отидат до стотинка. И не само това, ами и да ги убеди.

  • 4
    m17 avatar :-P
    m17

    До коментар [#3] от "bally":

    А айде като сме почнали с Швейцария, да погледнем и нелицеприятните за повечето българи факти.
    1. Няма вариант да паркираш безплатно. За паркирането на общинска земя а именно улицата дори да е пред входа ти се дължи такса. И то доста висока. И това важи за всяко населено място, дори за най-зачуканите села в алпите дето говорят ретро-романски.
    2. Няма вариант да не си платиш такса за паркиране, глоба или каквото и да е задължение. Лесно може да останаш без всякаква собственост но със сериозни дългове. И не, не може да се скриеш от данъчните, съвсем никак не можеш.
    3. Градския транспорт е приличен но много, много скъп. И няма вариант да го ползваш без да плащаш. Контрольорите минават точно толкова често че да ти е неизгодно да плащаш глоби. Които са доста солени - глобата за липса на билет е 40 франка т.е над 60лв. И то ако платиш на място. С фиш е 70 франка. Може и да са ги вдигнали последните години.
    4. Велосипедите са популярни но няма такова животно като велоалея (поне в Цюрих не видях нито една). Караш си плътно в дясно и псуваш ако някои те изплиска от локва. И да, има локви. Не видях дупки но неравности по асфалта бол - вечно ги преправят тия улици.
    Е поне паркирането на велосипеда е безплатно ама и доста ги крадат.

  • 5
    zarrro avatar :-|
    Sven Vet

    До коментар [#4] пълна мизерия в таз Швейцария:)

  • 6
    jazzi avatar :-|
    jazzi

    Наистина не е необходимо някакво дълбоко тълкуване или друго подобно усилие, за да се разбере какво е имал предвид Костов...Той също няма разчетите и бюджетите, но не тези сметки се имат предвид в случая, а последвалите реакции и протести. Костов изтъква именно нежеланието да се плаща "от джоба" за обществени блага, а не се опитва да оправдае увеличението на билети и винетки. Непосредствено след това споменава и нежеланието да се плаща за охрана на въздушното ни пространство...Костов говори образно и обобщава и затова гледайте от частното към общото, а не заоравайте в кухи сметки.

  • 7
    bally avatar :-P
    bally

    До коментар [#4] от "m17":

    Ами и в София в центъра е така - плащаш такса за колата пред вас или на час на общината. В кварталите масово се въвеждат зелени зони със същата цел. Пълно е със служители с жълти жилетки, които ги обикалят.
    И контрольори си имаме, и глоби като швейцарските, но без техните заплати. Та не разбрах какъв е изводът.

  • 8
    leslin avatar :-|
    leslin

    До коментар [#4] от "m17":

    Всичко това за швейцария може би е вярно,моите адмирации за това че сте добре запознат.Само че в целия този паралел има една малка подробност.Че Швейцария за разлика от нас си има икономика,добре функционираща,и осигурява немалки доходи на гражданите си.Стандарта на живот там е един от най-високите в Еврропа,че и в света,доколкото зная.Така че хайде да избягваме паралелите с тях и най-бедната в Европа страна,за поне следващите сто години напред.

  • 9
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    До коментар [#1] от " Dimitar Todorov ": Коя е реалната цена на услугата? 10ст? 10лв? 1000лв? Докато ема компонента корупция и тя трупа: - комисионни в основна цена примерно 40-50% от стойността на поръчката(да, ставките бая скочиха от известните 10%). Т.е. фирмата печели поне 10-20% своя печалба и на това слага двойна цена, за да плати подкупи, пардон, консултантски към определени фирми на властта, кухи подизпълнители и т.н. - некачествено изпълнение и примерно линията на трамвая по Витошка да я направят и за 2-3г вече трети път да я оправят - ненужно хвърлени пари- стадиони в села с по 20 баби ... В крайна сметка как се определя кое е нормална цена? Тук трудът е много по-евтин от западния, а и няма в нормална държава магистрала да се нагъне месеци след пускане и да се плаща за ремонт. Може би с всички корупционни компоненти и лошото качество реалната цена е и под 20% от плащаното. Друг пример- транспортът. Кой и как определи цените на карти и билети? Колко се продават? Колко струва издръжката на автобуси и плаща ли се тя на нормалната си пазарна цена? Ако автобус извози на курс 10км 500 пътника средно за по 50ст и прави 10 курса на ден, то ще изкарва приход 2500лв. Разходите ще са примерно 100лв лизинг, 200 за издръжка(монтьори, администрация и т.н.), 200 за гориво, 100 заплати на шофьори. Продава ли 500 билета при 500 минали пътника? Ако са 100, кой не си върши работата по контрола? Колко е комисионната на продажбата на билети? Добавя се и тя и т.н. Но такива разчети някой някъде да е чул да са правени? А за обществена услуга, извършвана от наети с данъците ни хора, хората държат сметка и не очакват тази услуга да вади печалби извършващите услугата да карат Бентлита и да живеят в къщи за по няколко милиона. Щеше да е друго, ако беше изцяло частен бизнес без регулации да спират навлизане на конкуренти и т.н. Тогава вече е на принципа "колкото приемат да ти платят, толкова" и борба да ти дадат на теб парите и да прибереш максимум печалба. Та дай ми някаква идея кое е нормална цена. За човек с 5000лв доход 100лв за билети или 50 за карта са нищо. За среден с 500лв заплата(Бих писал беден, но се сетих, че и продавачките в МОЛовете са масово на около 500) вече 50лв са 10% от дохода. Във Виена билет струва май 2 евро(кой е луд да купува такъв, а не карта?), но там включва метро в огромен град, трамваи, градска железница и т.н. на час. Билет от 90 цента(само туристите го купуват, а местните са с карти) в Братислава ти гарантира с 0 или 1 смяна да идеш от край до край на града, да свършиш работа за 15ина минути(30ина, ако си до центъра) и да се прибереш. Тук същото ще ти е поне 4х1.60лв, т.е. 6.40лв или към 4 пъти по-скъпо, даже при цена 1лв е над цената на почасов билет в нормална държава. Цената по наименование не е сравнима с тази на съдържимото. Сирене от мляко не може да е критерий за цена на такова с палмово масло.

  • 10
    antoniamarkova avatar :-?
    Антония

    Цитат, изваден от контекста, разсъждения върху цитата, които не казват нищо ниво, нито смислено...и каква всъщност е целта на този текст?! Пак да се оплюе злия Костов, да се докаже, че не е прав, че отдавна е извън играта и не ги разбира тия работи....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

КапиталНО

КапиталНО

За магистралите и хората

За магистралите и хората