Гражданите си плащат за всичко и надплащат "данък корупция".

Кога х + у = - z

Задача по зададено от Иван Костов условие

17156 прочитания

Гражданите си плащат за всичко и надплащат "данък корупция".


"Софиянци са обидени и не са съгласни да плащат повече за градски транспорт, въпреки че получиха метро напълно безплатно, финансирано от европейските фондове. Шофьорите в страната пък се чувстват обидени от повишението на винетната такса, която не желаят да плащат, въпреки че с приходите нея ще се поддържат новопостроените магистрали, платени отново с пари от ЕС. Това е българска черта - правиш му добро, а той обиден". Това съждение изказа бившият премиер и бивш лидер на ДСБ Иван Костов в студиото на "Нова телевизия". Ако трябва да го представим като задача по зададеното от него условие, вероятно тя би изглеждала така:

Кога х + у = - z

Защото, ако следваме логиката, излиза, че сборът от един постоянен приход - от пътния данък, винетките, билетите за градския транспорт, потока от синята и зелената зона за паркиране в столицата, солените глоби за всичко, и другия приход - от еврофондовете, с които метрото и магистралите се строят, е равен на такъв минус, че се налага драстично поскъпване на някои от компонентите в първата група. Ще оставим настрана това, че чрез вноската на България гражданите са поели и някаква част от "безплатните" фондове и пак те поемат и нужното съфинансиране по европрограмите - с данъците си.

Т.е. гражданите, наречени от Костов "хора с комунистическо съзнание", си плащат за "направеното им добро", което всъщност е задължение на държавата по т. нар. обществен договор. И всеки, който работи, прави същото в своята област. А ако държавата не може да си събере това, което й е дължимо, вдигането на цените пак няма да реши проблема.

Гражданите впрочем си плащат и горивата - по цени, за които назначените от властта регулатори от години не могат да установят дали са картелни. Плащат за ремонтите и за ремонтите на ремонтите в един континюитет, в който отдавна са изгубили дирята кое какво е.

Всъщност най-точна илюстрация на темата дава решението на Върховният касационен съд от сряда, което окончателно потвърди оправдателната присъда на бившия шеф на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) Веселин Георгиев-Батко. В продължение на 7 години той беше подсъдим за това, че поверената му структура беше сключила договори за 120 млн. лв. с фирми на неговите братя. Ако прегледате търговете за пътищата и магистралите за същото време, става ясно и кого виждат в огледалото уж различните власти.

Проблемът не е в поскъпването на билета за столичния транспорт, а в това, което ще покрие - предвид и официално установените корупционни схеми в Центъра за градска мобилност. Или в решения на Столичната община като това за концесията на 16-те автобусни линии например, коментирано като подарък. Проблемът е, че никой не е наясно какво колко струва и защо.

"Значи, като ти вдигнат цената на нещо с 60% - при това без всякакви сметки и анализи за такова решение, ти правят добро. Ако не го приемаш като добро - значи си комунист", заключава форумен коментар. А комунизмът по-скоро трябва да се търси в причините България да е най-бедната държава в ЕС. Една от тях със сигурност е, че гражданите й освен всичко, за което си плащат, надплащат от джоба си и "данък корупция".

"Софиянци са обидени и не са съгласни да плащат повече за градски транспорт, въпреки че получиха метро напълно безплатно, финансирано от европейските фондове. Шофьорите в страната пък се чувстват обидени от повишението на винетната такса, която не желаят да плащат, въпреки че с приходите нея ще се поддържат новопостроените магистрали, платени отново с пари от ЕС. Това е българска черта - правиш му добро, а той обиден". Това съждение изказа бившият премиер и бивш лидер на ДСБ Иван Костов в студиото на "Нова телевизия". Ако трябва да го представим като задача по зададеното от него условие, вероятно тя би изглеждала така:

Кога х + у = - z


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


22 коментара
  • 1
    jmu47399055 avatar :-?
    Dimitar Todorov

    Е жалко, че и Капитал популистки манипулира мисленето на хората. Корупцията безспорно е основата на проблемите, но да чакаме да я изкореним и чак тогава да въвеждаме реални цени на винетки и градски транспорт пагубно ще затвърди възприемането на обществените услуги като подарък.

  • 2
    pavelski avatar :-|
    pavelski

    Едно "за" мнението на Костов.

  • 3
    bally avatar :-|
    bally

    До коментар [#1] от "Dimitar Todorov":

    Няма положение, в което "Корупцията безспорно е основата на проблемите" и "реални цени" да съществуват едновременно - това е оксиморон, дървено желязо. И е истинската манипулация. А иначе в Швейцария са най-големите "комунисти" - там никой не се и опитва да им взима парите, без да им обясни за какво точно ще отидат до стотинка. И не само това, ами и да ги убеди.

  • 4
    m17 avatar :-P
    m17

    До коментар [#3] от "bally":

    А айде като сме почнали с Швейцария, да погледнем и нелицеприятните за повечето българи факти.
    1. Няма вариант да паркираш безплатно. За паркирането на общинска земя а именно улицата дори да е пред входа ти се дължи такса. И то доста висока. И това важи за всяко населено място, дори за най-зачуканите села в алпите дето говорят ретро-романски.
    2. Няма вариант да не си платиш такса за паркиране, глоба или каквото и да е задължение. Лесно може да останаш без всякаква собственост но със сериозни дългове. И не, не може да се скриеш от данъчните, съвсем никак не можеш.
    3. Градския транспорт е приличен но много, много скъп. И няма вариант да го ползваш без да плащаш. Контрольорите минават точно толкова често че да ти е неизгодно да плащаш глоби. Които са доста солени - глобата за липса на билет е 40 франка т.е над 60лв. И то ако платиш на място. С фиш е 70 франка. Може и да са ги вдигнали последните години.
    4. Велосипедите са популярни но няма такова животно като велоалея (поне в Цюрих не видях нито една). Караш си плътно в дясно и псуваш ако някои те изплиска от локва. И да, има локви. Не видях дупки но неравности по асфалта бол - вечно ги преправят тия улици.
    Е поне паркирането на велосипеда е безплатно ама и доста ги крадат.

  • 5
    zarrro avatar :-|
    Sven Vet

    До коментар [#4] пълна мизерия в таз Швейцария:)

  • 6
    jazzi avatar :-|
    jazzi

    Наистина не е необходимо някакво дълбоко тълкуване или друго подобно усилие, за да се разбере какво е имал предвид Костов...Той също няма разчетите и бюджетите, но не тези сметки се имат предвид в случая, а последвалите реакции и протести. Костов изтъква именно нежеланието да се плаща "от джоба" за обществени блага, а не се опитва да оправдае увеличението на билети и винетки. Непосредствено след това споменава и нежеланието да се плаща за охрана на въздушното ни пространство...Костов говори образно и обобщава и затова гледайте от частното към общото, а не заоравайте в кухи сметки.

  • 7
    bally avatar :-P
    bally

    До коментар [#4] от "m17":

    Ами и в София в центъра е така - плащаш такса за колата пред вас или на час на общината. В кварталите масово се въвеждат зелени зони със същата цел. Пълно е със служители с жълти жилетки, които ги обикалят.
    И контрольори си имаме, и глоби като швейцарските, но без техните заплати. Та не разбрах какъв е изводът.

  • 8
    leslin avatar :-|
    leslin

    До коментар [#4] от "m17":

    Всичко това за швейцария може би е вярно,моите адмирации за това че сте добре запознат.Само че в целия този паралел има една малка подробност.Че Швейцария за разлика от нас си има икономика,добре функционираща,и осигурява немалки доходи на гражданите си.Стандарта на живот там е един от най-високите в Еврропа,че и в света,доколкото зная.Така че хайде да избягваме паралелите с тях и най-бедната в Европа страна,за поне следващите сто години напред.

  • 9
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    До коментар [#1] от " Dimitar Todorov ": Коя е реалната цена на услугата? 10ст? 10лв? 1000лв? Докато ема компонента корупция и тя трупа: - комисионни в основна цена примерно 40-50% от стойността на поръчката(да, ставките бая скочиха от известните 10%). Т.е. фирмата печели поне 10-20% своя печалба и на това слага двойна цена, за да плати подкупи, пардон, консултантски към определени фирми на властта, кухи подизпълнители и т.н. - некачествено изпълнение и примерно линията на трамвая по Витошка да я направят и за 2-3г вече трети път да я оправят - ненужно хвърлени пари- стадиони в села с по 20 баби ... В крайна сметка как се определя кое е нормална цена? Тук трудът е много по-евтин от западния, а и няма в нормална държава магистрала да се нагъне месеци след пускане и да се плаща за ремонт. Може би с всички корупционни компоненти и лошото качество реалната цена е и под 20% от плащаното. Друг пример- транспортът. Кой и как определи цените на карти и билети? Колко се продават? Колко струва издръжката на автобуси и плаща ли се тя на нормалната си пазарна цена? Ако автобус извози на курс 10км 500 пътника средно за по 50ст и прави 10 курса на ден, то ще изкарва приход 2500лв. Разходите ще са примерно 100лв лизинг, 200 за издръжка(монтьори, администрация и т.н.), 200 за гориво, 100 заплати на шофьори. Продава ли 500 билета при 500 минали пътника? Ако са 100, кой не си върши работата по контрола? Колко е комисионната на продажбата на билети? Добавя се и тя и т.н. Но такива разчети някой някъде да е чул да са правени? А за обществена услуга, извършвана от наети с данъците ни хора, хората държат сметка и не очакват тази услуга да вади печалби извършващите услугата да карат Бентлита и да живеят в къщи за по няколко милиона. Щеше да е друго, ако беше изцяло частен бизнес без регулации да спират навлизане на конкуренти и т.н. Тогава вече е на принципа "колкото приемат да ти платят, толкова" и борба да ти дадат на теб парите и да прибереш максимум печалба. Та дай ми някаква идея кое е нормална цена. За човек с 5000лв доход 100лв за билети или 50 за карта са нищо. За среден с 500лв заплата(Бих писал беден, но се сетих, че и продавачките в МОЛовете са масово на около 500) вече 50лв са 10% от дохода. Във Виена билет струва май 2 евро(кой е луд да купува такъв, а не карта?), но там включва метро в огромен град, трамваи, градска железница и т.н. на час. Билет от 90 цента(само туристите го купуват, а местните са с карти) в Братислава ти гарантира с 0 или 1 смяна да идеш от край до край на града, да свършиш работа за 15ина минути(30ина, ако си до центъра) и да се прибереш. Тук същото ще ти е поне 4х1.60лв, т.е. 6.40лв или към 4 пъти по-скъпо, даже при цена 1лв е над цената на почасов билет в нормална държава. Цената по наименование не е сравнима с тази на съдържимото. Сирене от мляко не може да е критерий за цена на такова с палмово масло.

  • 10
    antoniamarkova avatar :-?
    Антония

    Цитат, изваден от контекста, разсъждения върху цитата, които не казват нищо ниво, нито смислено...и каква всъщност е целта на този текст?! Пак да се оплюе злия Костов, да се докаже, че не е прав, че отдавна е извън играта и не ги разбира тия работи....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

БНР има да ви каже нещо важно

БНР има да ви каже нещо важно