Накрая бедни сме всички
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Накрая бедни сме всички

Накрая бедни сме всички

Увеличаващият се брой деца, които напускат училище

21716 прочитания

© Георги Кожухаров


Липсата на образование завихря порочния кръг от безработица, бедност и маргинализация

Ако не помните какво се учи в осми клас, ето - квадратни уравнения, анализ на есета, човешки организъм и механика. До тези знания миналата година не са достигнали 18 153 ученици. А не са, защото не са в училище. Заминали са за чужбина с родителите си в търсене на по-добри възможности. Или са тук, но най-близкото училище е на десет километра. Налага им се да работят, за да помагат на семействата си. Няма кой да им обърне внимание вкъщи или просто са изгубили връзката между това, което им се преподава, и реалността на пазара на труда.

Тези 18 153 ученици са само половината от общия брой на напусналите преждевременно системата на българското образование през миналата година. Делът на отпадащите видимо се увеличава от 2013 г. насам и вече дори надхвърля стойностите си от десет години по-рано (виж повече в текста Борбата е за всяко дете).

Преглед на оригинала

Дори и да предположим, че част от заминалите в чужбина са се включили в съответната чужда образователна система, статистиката остава изключително притеснителна.

Фактът, че тези деца няма да могат да правят логични изводи, да разбират смисъла на това, което четат, да се научат да живеят и работят с другите, съвсем не е проблем само за тях и техните семейства. Липсата на образование завихря порочния кръг на безработица, бедност и маргинализация, които се предават от поколение на поколение. Изключването от обществото и от икономиката на огромен брой хора в крайна сметка трови средата, в която живеем всички. Работната сила се свива, бизнесът се задъхва от недостиг на служители, чуждите инвеститори бягат, а за социалната система става все по-трудно да издържа на натиска. Накрая бедни сме всички.

Цената, която държавата може да плати сега, за да спре отпадането, е значително по-малка, отколкото тази, пред която ще е изправена само след няколко години, когато последиците ударят с пълна сила. А има успешни модели за справяне с този проблем, които се прилагат от неправителствени организации и конкретни училища. Остава да се припознаят от образователните власти, да се подкрепят и да се превърнат в стандарт за всички останали.

Липсата на образование завихря порочния кръг от безработица, бедност и маргинализация

Ако не помните какво се учи в осми клас, ето - квадратни уравнения, анализ на есета, човешки организъм и механика. До тези знания миналата година не са достигнали 18 153 ученици. А не са, защото не са в училище. Заминали са за чужбина с родителите си в търсене на по-добри възможности. Или са тук, но най-близкото училище е на десет километра. Налага им се да работят, за да помагат на семействата си. Няма кой да им обърне внимание вкъщи или просто са изгубили връзката между това, което им се преподава, и реалността на пазара на труда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    emilm13 avatar :-|
    emilm13

    Да се прави връзка между образование е материална бедност, говори, най-малко, за липса на информираност, а всъщност е духовен палперизъм! Образованието не носи материални облаги (не само доказано, а и широко рекламирано от материално успелите), а мироглед и смисъл на живота - ценности, които не се купуват. Съвсем отделен въпрос, какво е европейското и световно образование и дали е това, което трябва, или е само подготовка за професионална реализация!

  • 2
    hog1438946657471231 avatar :-P
    Peter V.

    Най-вероятно доста голям процент наистина са заминали в чужбина с родителите си и може би това е по-страшния вариант понеже статиската показва поне от лични наблюдения, че деца под 18г. заминали да живеят в чужда държава не се завръщат. Всички медии ни занимават със какви ли не глупости но в крайна сметка демографския срив е налице и може и да се окаже,че няма кой да ни плаща пенсиите след 20-30 години т.е. няма да взимаме такива. Аз питам : Защо няма референдум за минимален необлагаем с данъци доход ? Минимален, който покрива всички необходими за нормално живеене разходи т.е. поне 800-1000лв! (както в някои западни страни) Няма никаква социална политика, ама никаква, тогава кой ни е виновен?! Всичко зависи от нас, излизаме, правим един главозамайващ митинг с няколко молотов, вкарваме в панделата 240 боклуци и стъпка по стъпка с мисъл се опитваме да оправим поразиите на неандерталците/псевдо елита! Много е важно в крайна сметка елита ни да е от хора живеели, учели и работили извън България поне 5-10 години от живота им, тези хора имат виждане как се правят правилно нещата, а не деца/внуци на комунистически величия(бивши овчаре) с купени дипломи!

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    За да работите с тази статистика, трябва да е ясно, кои са децата заминали в чужбина и кои са тези, които реално няма да получат образование. Това тука са безсмислени сметки без реален поглед върху проблема.

    Емиграцията се спира с различни методи от бедността.

  • 4
    kony avatar :-?
    kony

    Вече е много късно- напуснали са най-амбициозните, млади, склонни да рискуват, желаещи да учат и да просперират хора, емигрирали са и принудените от бедност от цели региони (напр.Видин) , вкл.по-оправните роми. И вижте#КОЙ се връща и с каква цел- Милен Велчев &Со.

  • 5
    4itatel avatar :-|
    4itatel

    Заминали поради бедност - пак опираме до бедността.

  • 6
    tedche avatar :-|
    Теодора

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":

    Няма нищо по-лесно от това да се извади информация за децата, които са напуснали страната. Всички знаем колко е трудно да се изведе дете, изискват се документи, регистрира се в системите на границата, че детето е напуснало страната (пък дори само за три-дневна екскурзия). По ЕГНто много лесно може да се направи справка колко са в пределите на страната и не учат и колко са дълготрайно в чужбина. Първите са отпаднали и за тях трябва да се разработват мерки, втората група - не е ясно дали не са продължили образованието си (много вероятно предвид, че в желаните за емиграция държави образованието на децата е обвързано с финансова помощ за семейството). Защо обаче такава връзка (между гранична полиция и регистрите на образованието) не се прави, за мен остава загадка.

  • 7
    potrebitel3 avatar :-|
    potrebitel3

    Не е вярно, че им се налага да работят.

    Самата система ги изхвърля, манипулирана от фондации за закрила на детето, финансирани от чужбина.

    Фондациите си избират измежду хилядите стотина, чрез които чужди първи дами отчитат благотворителност.

    Останалите хиляди за за наша сметка.

    Отпадат от училище, защото оттам ги гонят. Изхвърлят ги отначало с мотива "не слуша, да иде при психолога", той "работи" - но НЕ(!) попълва вече липсващите знания, и децата вече нямат основа= ВОДЕЩА ПРИЧИНА да седят в класната стая.

    Ловят ги в "Мрежи за деца": Ти знаеш ли, дете, че имаш права?

    ОГРОМНИ финанси текат към фондации за да се случва това. те легимитират продажбата на учебни материали на издателствата, които МОН одобрява, и хиляди такива, които уж надграждат(!) учебно съдържание - е какво надграждаме, като хиляди са навън?

    Изградени са яки корупционни Мрежи за децата на първи, втори и други дами.

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#6] от "Теодора":

    Това само доказва тезата ми, че подобна статия без тази статистика е безсмислена.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK