Железопътна шизофрения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Железопътна шизофрения

Железопътна шизофрения

Странната идея на БДЖ за собствена компания за ремонти

7243 прочитания

© Цветелина Белутова


В средата на септември в. "Стандарт" съобщи, че БДЖ възнамерява да създаде собствена компания за ремонт на локомотиви и вагони, защото частните заводи не искали да работят с нея. Сама по себе си идеята една зле управлявана и свръхзадлъжняла държавна компания да се захваща с нови дейности е трудна за аргументиране. А и допитване до сектора показва, че това съвсем не е така и всъщност по-скоро БДЖ не иска да работи с тях.

Подозренията са, че целта може да е да се разчисти сто за нов играч - фаворит за поръчките на холдинга, и такава звезда вече започва да изгрява - "ЖП тракция" е набързо лицензирана фирма за поддръжка на локомотиви, ръководена от бивши служители на разпадналия се жп бизнес на Васил Божков.

Появата на нова компания в сектора не е проблем, разбира се. Историята обаче е странна по няколко причини, основната от които е нелогичното поведение на БДЖ. То вече има дружество, в което участва с 49% за ремонт на електрически локомотиви, но не се разбира добре с него и двете компании дори водят дела. На пазара от години има и друг играч, специализиран в локомотивите, който е предпочитан от частните жп компании, но по някакви причини не успява да се класира при поръчките на БДЖ. Едновременно с това БДЖ през последната година предпочита да работи с новопоявила се фирма за поддръжка на локомотиви. Идеята за създаването на собствена компания не е подкрепена със сметки, като до момента подобни опити на БДЖ не реализират голям успех.

Тази железопътна шизофрения буди въпроси относно управлението на активите на БДЖ, като за държавно дружество с дългогодишна история всичко това едва ли може да се дължи просто на незнание. Остава въпросът дали зад историята има по-голям сюжет, или това е просто поредното леко излизане от коловозите на мастодонта.

В средата на септември в. "Стандарт" съобщи, че БДЖ възнамерява да създаде собствена компания за ремонт на локомотиви и вагони, защото частните заводи не искали да работят с нея. Сама по себе си идеята една зле управлявана и свръхзадлъжняла държавна компания да се захваща с нови дейности е трудна за аргументиране. А и допитване до сектора показва, че това съвсем не е така и всъщност по-скоро БДЖ не иска да работи с тях.

Подозренията са, че целта може да е да се разчисти сто за нов играч - фаворит за поръчките на холдинга, и такава звезда вече започва да изгрява - "ЖП тракция" е набързо лицензирана фирма за поддръжка на локомотиви, ръководена от бивши служители на разпадналия се жп бизнес на Васил Божков.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Някои са по-равни от другите

Някои са по-равни от другите

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.