Ще изчакате ли още 5 години?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще изчакате ли още 5 години?

Ще изчакате ли още 5 години?

Важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

12940 прочитания

© Капитал


Само преди пет години Румъния беше в по-лошо състояние от България. Днес е с точно толкова години напред. Икономиката й е най-бързо растящата в Европа - с много повече пред българската. Много от корумпираните й политици са в затвора и това промени качеството на предлаганите от политиците решения. На изборите в Румъния преди седмица се обсъждаха данъчни облекчения за малките компании, намаляване на ДДС и осигуровки и още мерки как растежът да се ускори още повече.

Докато там преминаваха различни фази на битката с корупцията, правеха реформи и се опитваха да намерят правилния път напред, тук превземането на институциите от политическата мафия беше затвърдено. Загубили перспектива и надежда, в годините след протестите срещу правителството на Орешарски, рекорден брой българи отказват да загубят предстоящото петилетие и напускат страната. Почти половината от тях са на възраст до 34 години.

Днес партиите в България са в предизборна кампания, ако въобще са излизали от нея след президентския вот. Ако има нещо, което много видимо липсва в момента, това са дългосрочните идеи, които ще пoдобрят живота на хората - ще ги направят по-богати и успешни. Българските политици са фокусирани в това да отиграват ефектно проблемите на деня, но хоризонтът на решенията им едва надхвърля политическия сезон.

Добър пример за това е пренебрегването на проблема с мръсния въздух в големите градове през зимата. Основните причини за него са две - отоплението на дърва и въглища, и старите автомобили. И двата проблема имат решение.

- Енергийните помощи за хората с ниски доходи могат да дадат предимство на други начини за отопление и да осигурят по-добро здраве за всички. Това струва пари, но и се връща през спестявания в здравеопазването - вероятно представлява по-смислена инвестиция от непрозрачно договорения милиард за саниране (от който неизвестен, но не за подценяване процент оттича в политическите джобове).

- Стриктни технически прегледи за автомобилите и държавна политика, която насърчава новите автомобили с малки двигатели (заедно, разбира се, с хибридните и електрическите), може също чувствително да намали мръсния въздух. Дългосрочните политики в България в момента са обречени на провал. Старите автомобили не могат да бъдат ограничени от страх, че това ще предизвика масово недоволство. По същата причина и техническите прегледи са често формалност.

Вместо това се случва друго - Пловдив например, за да отговори на изискванията за чистота на въздуха, е преместил една от станциите за измерване от центъра в един от най-чистите квартали.

В това поведение освен смисъл няма и никакъв инстинкт за самосъхранение. Сегашните партии не са без алтернатива и ако те не вършат работа, желанието за промяна ще избие от другаде. На изборите в Румъния например третото място спечели съвсем нова партия. Тя е донякъде подобна на това, което се опитват да направят в момента хората и организациите около бившия правосъден министър Христо Иванов.

В крайна сметка успехът на България не е абстрактна цел за след десетилетия. Румъния показа, че са нужни само няколко години сериозна работа, за да усетиш успеха. Трябва обаче да се започне.

Само преди пет години Румъния беше в по-лошо състояние от България. Днес е с точно толкова години напред. Икономиката й е най-бързо растящата в Европа - с много повече пред българската. Много от корумпираните й политици са в затвора и това промени качеството на предлаганите от политиците решения. На изборите в Румъния преди седмица се обсъждаха данъчни облекчения за малките компании, намаляване на ДДС и осигуровки и още мерки как растежът да се ускори още повече.

Докато там преминаваха различни фази на битката с корупцията, правеха реформи и се опитваха да намерят правилния път напред, тук превземането на институциите от политическата мафия беше затвърдено. Загубили перспектива и надежда, в годините след протестите срещу правителството на Орешарски, рекорден брой българи отказват да загубят предстоящото петилетие и напускат страната. Почти половината от тях са на възраст до 34 години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    Комисионът при саниране е същият както при европроектите и приватизационните сделки - 30%. ГЪРБавите го спазват като Светая Светих, който наруши омертата го чака "осанна и разпни го" - опраскване[email protected]

  • 2
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    много.... скалъпена статия!!!

    Излиза че Българите емигрират заради мръсния въздух в градовете. Ама защо отиват "на запад" с не по селата (например) не е ясно?!?

    По принцип цялата тази схема със субсидийте е направена да поражда корупция. Съвсем по различен начин щяха да стоят нещата, ако се опрощаваше ДДС (например) на материалите за топлоизолация и климатиците. За автомобилите можеше да се опрощава данък МПС за 2-3 години ако си подмениш колата с 10 години по-нова (например от 20 годишна да минеш на 10 годишна)

  • 3
    the_core avatar :-(
    The Core

    Капиталите, станахте по-бетер и от "Фейсбук"...
    Дайте конкретни имена, факти, цифри, срокове...
    Напишете статия с обвинения към конкретни имена, с конкретен автор, който не е "Капитал" или "от Дневник"! Няма, нали?!
    "Всички са маскари" не би трябвало да е от Вашия фолклор, но очевидно нямате капацитет за повече!
    Клоните към 100% "Агенция ЕЖК"...

    Виж, Труд направиха някои разкрития напоследък...

  • 4
    dkanchev avatar :-|
    edge21

    Мръсният въздух е само един пример за важен проблем, който засяга всички, но никой от върхушката не предлага никакво (да не говорим за адекватно) решение. А българите емигрират поради цялата вселена от проблеми в обществото, чийто решения, никой не иска предложи и внедри.
    Трагедията на днешното българско общество е, че тези проблеми са не само част от върховете, но и са просмукани до най-ниските слоеве. Което означава, че за решението им трябва смяна на манталитета или чипа на хората. Това не може да стане от днес за утре, най-вероятно поне още 2-3 поколения ще трябва да се извървят (и то ако този манталитет не се мултиплицира). А тези, които излизат, просто не искат да чакат толкова много, за да живеят нормално.

  • 5
    sfawbg avatar :-|
    Боян Цветков

    Статията е МНОГО зле.
    Първо, коя е тази нова партия, спечелила в Румъния?!?! Според ето тази статия, спечелилите изборите са социалистите (демек, крачка НАЗАД): http://www.dnevnik.bg/analizi/2016/12/13/2882556_rumuncite_izbraha_hliaba_pred_beleznicite/

    В същата статия пише, че лидерът на партията не са успяли да го осъдят за корупция.

    Относно облекченията за нови автомобили - съжалявам, ама това е пълен абсурд. Всякаква, ама ВСЯКАКВА субсидия е обречена на пълен провал и няма по некакъв начин да стимулира каквото и да е било, освен пълненето на нечии джобове от цялата схема.

    За да може да насърчите някой да ползва ГТ, вместо кола може да пробвате с някои много по-елементарни неща - например бус ленти, изолиране на трамвайните трасета от останалия трафик, увеличаване на честотата на колите на градския транспорт, особено на тези от т.нар. довозващ тип.
    Относно колите - поетапно спиране на дизеловите автомобили в градската среда и насърчаване на коли на пропан-бутан. Данъчната политика по отношение на автомобилите трябва да се промени коренно и най-адекватно ще е данъкът да е еднакъв за всички, като има преференции за екологични автомобили като хибриди и такива на пропан-бутан. Следва да се накара моловете (както и собствениците на обществени паркинги) да си оправят евтините климатични инсталации, за да може автомобили с АГУ да паркират там (да, проблемът е, че ПБ е по-тежък газ и остава долу в ниското и климатичната инсталация е по-специална, а не че може да гръмне самата газова уредба). Електрическите автомобили, бидейки задвижвани с ток, който се произвежда от въглища в най-честия случай не виждам как може да помогнат - първо цената е безумна, второ, ефектът върху природата е даже по-лош.

  • 6
    alieng avatar :-|
    alieng

    а китайците къде да емигрират?!?

  • 7
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Те къде е Руминия, като ни писне от кочината тука дим да ни нема! :)

  • 8
    VladimirYosifov avatar :-?
    Vladimir Yosifov

    https://www.facebook.com/Cherni.Vrah.Boulevard.Sofia/photos/a.132380470253863.28927.132268883598355/695129207312317/?type=1&theater
    След спирането на Кремиковци въздухът в Лозенец е все по-добър ...

  • 9
    4itatel avatar :-|
    Elena Dimitrova

    До коментар [#3] от "The Core":

    Чети Труд.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Който слушка, папка

Който слушка, папка

Те печелят винаги от хазарта

Те печелят винаги от хазарта

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.