Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

В София въздухът е мръсен. Надали има две мнения по въпроса. Освен в Изпълнителната агенция по околната среда (която между другото се намира между двете критични точки по измерено замърсяване - Красно село и Павлово). Там продължават да твърдят, че нормата за по-едрите прахови частици от 50 µg/m3 важи за над 35 дни в годината. Т.е. ако стойностите са нагоре примерно 34 дни, проблем няма. Нещо като съвет, че 5 цигари дневно са безопасни.
Но темата най-накрая порасна достатъчно, че да влезе в сутрешните блокове и да принуди общината за пръв път да признае, макар и с половин уста, че този проблем съществува. "Аз започвам всеки ден работата си с тази информация и съм обезпокоена от тези факти", каза кметът Фандъкова. Ние също сме обезпокоени. За разлика от нас обаче, кметът има повече функции от това да се обезпокоява от съществуването на потенциално смъртоносен проблем.
Така че въпросът е какво прави Столичната община по него. Ако съдим по новия бюджет на София, не много. Има малко повече пари за миене на улиците и за любимото от известно време озеленяване (като печалното "освежаване" на градинката пред НДК примерно, глътнало милиони). Няма пари за допълнителни измервателни станции, не са предвидени допълнителни данъци или санкции за замърсителите. Йорданка Фандъкова и нейният заместник по финансите Дончо Барбалов споменаха за безплатен градски транспорт в замърсените дни, но идеята тепърва ще се анализира.
Кметът всъщност отписа почистването на въздуха с обяснението, че е дълъг, труден и скъп процес. И той наистина е такъв. Но ако възможностите на едно столично управление в Европа се изчерпват с това да обвини държавата и гражданите - заради дизеловите автомобили и отоплението на твърдо гориво, то да мислим за други негови варианти.
12 коментара
Да махнат акциза на гаста /да я намалят/ и хората съвесем ще си осатвят дизелаците! Без да съм специалист, мисля че една дизелова кола /без катализатор разбира се-такива са всички без тези на няколко години/ мърси 10 пъти повече от една газаова и към 5 пъти повече от бензинова!
Много е просто. Основния замърсител са дървата и въглищата които масово се ползват за отопление през зимния сезон. Субсидирайте замяната им с газ или електро енергия, саниране и нещата ще се подредят. В момента държавата субсидира твърдите горива с всевъзможни схеми за подпомагане на бедни семейства с дърва и въглища за огрев. С автомобилите решението е още по-просто затваря се целия център за автомобили и се оправя градския транспорт. Само дето ще има шум до небесата, че на някой хора ще им се наложи да походят 100-200 метра и да се повозят в автобус. Но колите са по малкия проблем. При последното ми ходене до Плевен смога беше брутален. Температурите тъкмо бяха паднали и всичко живо беше надумкало парното. А улиците бяха почти пусти, тук таме някоя кола.
Твърдото гориво е проблемът, не колите или цигарите. Но на беден народ не му пука за чистия въздух, като ще му е по-скъпо, ако трябва да се отоплява на друго гориво. Решения има и всеки се сеща какви са те - или пари за друг вид отопление, или естествения подбор да си свърши работата - тоест сегашното поколение, ползващо твърди горива, да се замени от по-нови поколения, ползващи газ и климатици... По-склоннен съм да повярвам, че правителството ще чака 2-рото , вместо да извади 2-3милиарда ;) Прост народ сме - като изкара 10хиляди в Англия си купува ланци и телефони, вместо да вземе климатици на родителите си и да им помага със сметките...
При каквъвто и да е анализ е необходмо да се знаят видовете замърсители от всеки вид енергия - дървата и въглищата замърсяват предимно с ПМ2,5 и ПМ10 (локално замърсяване), докато електроенергията поради начина й на производството в България представлява основен замърсител с СО2 (на място на производство) - 819 гСО2/кВТч. Обикновено електроенергията е най-скъпата енергия в редица държави. Какво трябва да се направи - замяната на битовото отопление с дърва/въглища е необходимо да се замени с такова на пелети, като в Австрия например. Пелетите замърсяват между 5 до 10 пъти по-малко в сравнение с влажните дърва и въглищата. Като се добави и факта, че една нова инсталация на пелети ще бъде с КПД ок. 90 %, докато при старите кюмбета над 40-50 % от енергията са загуби. Отделно пелетите изгарят почти напълно и остават много малко пепелно крайно съдържание.
До коментар [#2] от "martintonev":
Къде в София видя да се топлят на дърва и въглища? Проблема е в 300000-те (поне) нафтови печки по улиците, които като мине покрай мен такава и се задушавам....
До коментар [#5] от "grigoo":
Всички по центъра и т.нар, квартали на богатите в полите на Витоша. В Бистрица и Железница в момента е невъзможно да се диша. Смрадта прониква даже в колата при плътно затворени прозорци.
По панелните квартали МАСОВО по последните етажи са пробили покривите и чадят на въглища яко.
Ти къде живееш всъщност?
До коментар [#6] от "rapidfire":
В София живея и не съм видял никъде да пуши комин. Не знам ти къде живееш, може би в някоя циганска махала. Точно пък в центъра абсолютно никъде не можеш да видиш някой да гори дърва и въглища, в Бистрица може и да има такива, които се топлят на дърва и въглища, но това значи, че са пълни идиоти при положение, че на климатици излиза същата цена и не се занимаваш с никакви глупости!
[quote#3:"Павел"]Твърдото гориво е проблемът[/quote]
Не е верно! Дела в замърсяването е 80% за автомобилите и 20% за горенето на мокри дърва, български брикети и долнокачествени въглища.
Инак как да обясним същото това наднормено замърсяване през пролетта, лятото и есента?Да не би в подлезите да има печки на твърдо гориво, че и там въздуха се вижда с просто око.
Основният замъсител е мизерията, която прави невъзможно отопление с газ, ток или пелети. И прави невъзможни мерки като забрана на дизелови коли или по-строги изисквания към колите и камионите. Е няма да се оправи скоро. Тези които са извън остновния замърсител ще си изберат някое по-високо местенце от София. А София ще плаща тлъсти глоби на Брюксел.
До коментар [#7] от "grigoo":
Разходи се по Ботев до гарата и си сложи очилата. Същото е навсякъде където има стари сгради без ТЕЦ.
В Бистрица, Железница, Панчарево, Драгалевци и Симеоново не ти препоръчвам, освен ако нямаш противогаз.
Не някои, ВСИЧКИ там са на твърдо гориво и не на дърва, а на долнопробни Бобовдолски въглища.
Не се броят за цигански махали, доколкото знам.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.