Как виждат България германските инвеститори

Германският бизнес залага повече на търговията, която е по-сигурна от преките инвестиции в българската икономика.

От кореспонденция на Николай Цеков за "Дойче веле"

На пръв поглед всичко изглежда прекрасно: 10 години след влизането на България в Европейския съюз търговският обмен между България и Германия е нараснал седем пъти и най-вероятно през 2016 ще възлезе на рекордните 7 млрд. евро. Дисбалансът между износа на България за Германия и вноса на германски стоки на българския пазар намалява осезаемо. Обемът на изнасяните от България стоки и услуги за германския пазар е вече само с 25% по-малък от насрещния внос от Германия.

Федералната република продължава да е най-важният пазар за стоките и услугите, произвеждани в България. Основен принос за това имат създадените с германски капитали предприятия в страната, които изнасят продукцията си за компаниите майки в Германия. Знакови компании като "Сименс", "Либхер", "Луфтханза Техник", "Фесто и "Аурубис" изградиха сравнително големи предприятия в България, но страната остава настрана от големите капиталови потоци.

За сметка на това германски търговски вериги като "Метро", "Кауфланд" и "Лидъл" успяха да овладеят сектора на модерната търговия. С пълна сила важи изводът, че търговията с България е по-изгодно и сигурно начинание от преките инвестиции в българската индустрия. Нещо повече - за момента той е нещо като негласно правило за бизнес средите в Германия

Ето как оценява развитието на двустранните икономически връзки през 2016 Кармен Щрук, зам.-управителка на Германо-българската индустриално-търговска камара.

- Около 80 процента от нашите членове (над 500 фирми) заявяват в ежегодната ни анкета желанието си отново да инвестират в България. Някои от работещите от години в България германски предприятия продължават да разширяват производствените си мощности. Отличното географско местоположение, ниските данъци, заплати и производствени разходи са сред факторите, които най-силно привличат чуждестранните капиталовложения в България

- Редом с позитивите има и много пречки, спъващи бизнеса. На първо място е нарастващият недостиг на квалифицирана работна ръка. За да се справят с проблема, германските фирми откриват центрове за дуално обучение в изградените предприятия, където технически да образоват и обучават младите хора в спецификите на своите производства. Въпреки това недостигът на кадри става все по-осезаем, което несъмнено допълнително ще ограничи притока на нови капиталовложения.

Решаването на този проблем минава през повишаването на заплатите и въвеждането на гъвкаво работно време за квалифицираните специалисти. Не по-малко важни от гледна точка на мотивацията на младите българи са възлагането на интересни задачи и създаването на климат на доверие, съпричастност и отговорност към резултатите от тяхната работа.

- Най-интересни за германския бизнес в България са отрасли като електрониката и електротехниката, информационните технологии, аутсорсингът, химическата и фармацевтична промишленост, машиностроенето, транспортът и логистиката, хранително-вкусовата промишленост, селското стопанство, туризмът и здравеопазването. На фона на нарастващите разходи за производство в Азия и на политическата нестабилност в други части на света региони като Югоизточна Европа и страни като България придобиват значимост в очите на инвеститорите.

Но продължаващото изтичане на квалифицирани кадри наред с проблемите в образователната система и производителността на труда са сериозна пречка за осъществяването на инвестиционни намерения

- Ниските доходи на българите и съответно слабото потребителско търсене не са добра предпоставка за увеличаване на двустранния търговски обмен. Висококачествените германски стоки и услуги са популярни в България. Но обемът на вноса зависи и от покупателната способност на българите.

- Значението на България като инвестиционна дестинация за германския бизнес ще продължава да нараства. Но за да се реализират повече намерения в тази насока, Германо-българската камара очаква енергични усилия от страна на правителството и институциите в България за бързо подобряване на бизнес средата в България. Основните проблеми в това отношение са липсата на правна сигурност, корупцията и опорочените публични търгове за възлагане на обществени поръчки.

Още от Капитал

КапиталНО

КапиталНО