Как виждат България германските инвеститори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как виждат България германските инвеститори

Как виждат България германските инвеститори

Германският бизнес залага повече на търговията, която е по-сигурна от преките инвестиции в българската икономика.

15550 прочитания

© Капитал


От кореспонденция на Николай Цеков за "Дойче веле"

Фотограф: Капитал

На пръв поглед всичко изглежда прекрасно: 10 години след влизането на България в Европейския съюз търговският обмен между България и Германия е нараснал седем пъти и най-вероятно през 2016 ще възлезе на рекордните 7 млрд. евро. Дисбалансът между износа на България за Германия и вноса на германски стоки на българския пазар намалява осезаемо. Обемът на изнасяните от България стоки и услуги за германския пазар е вече само с 25% по-малък от насрещния внос от Германия.

Федералната република продължава да е най-важният пазар за стоките и услугите, произвеждани в България. Основен принос за това имат създадените с германски капитали предприятия в страната, които изнасят продукцията си за компаниите майки в Германия. Знакови компании като "Сименс", "Либхер", "Луфтханза Техник", "Фесто и "Аурубис" изградиха сравнително големи предприятия в България, но страната остава настрана от големите капиталови потоци.

За сметка на това германски търговски вериги като "Метро", "Кауфланд" и "Лидъл" успяха да овладеят сектора на модерната търговия. С пълна сила важи изводът, че търговията с България е по-изгодно и сигурно начинание от преките инвестиции в българската индустрия. Нещо повече - за момента той е нещо като негласно правило за бизнес средите в Германия

Ето как оценява развитието на двустранните икономически връзки през 2016 Кармен Щрук, зам.-управителка на Германо-българската индустриално-търговска камара.

- Около 80 процента от нашите членове (над 500 фирми) заявяват в ежегодната ни анкета желанието си отново да инвестират в България. Някои от работещите от години в България германски предприятия продължават да разширяват производствените си мощности. Отличното географско местоположение, ниските данъци, заплати и производствени разходи са сред факторите, които най-силно привличат чуждестранните капиталовложения в България

- Редом с позитивите има и много пречки, спъващи бизнеса. На първо място е нарастващият недостиг на квалифицирана работна ръка. За да се справят с проблема, германските фирми откриват центрове за дуално обучение в изградените предприятия, където технически да образоват и обучават младите хора в спецификите на своите производства. Въпреки това недостигът на кадри става все по-осезаем, което несъмнено допълнително ще ограничи притока на нови капиталовложения.

Решаването на този проблем минава през повишаването на заплатите и въвеждането на гъвкаво работно време за квалифицираните специалисти. Не по-малко важни от гледна точка на мотивацията на младите българи са възлагането на интересни задачи и създаването на климат на доверие, съпричастност и отговорност към резултатите от тяхната работа.

- Най-интересни за германския бизнес в България са отрасли като електрониката и електротехниката, информационните технологии, аутсорсингът, химическата и фармацевтична промишленост, машиностроенето, транспортът и логистиката, хранително-вкусовата промишленост, селското стопанство, туризмът и здравеопазването. На фона на нарастващите разходи за производство в Азия и на политическата нестабилност в други части на света региони като Югоизточна Европа и страни като България придобиват значимост в очите на инвеститорите.

Но продължаващото изтичане на квалифицирани кадри наред с проблемите в образователната система и производителността на труда са сериозна пречка за осъществяването на инвестиционни намерения

- Ниските доходи на българите и съответно слабото потребителско търсене не са добра предпоставка за увеличаване на двустранния търговски обмен. Висококачествените германски стоки и услуги са популярни в България. Но обемът на вноса зависи и от покупателната способност на българите.

- Значението на България като инвестиционна дестинация за германския бизнес ще продължава да нараства. Но за да се реализират повече намерения в тази насока, Германо-българската камара очаква енергични усилия от страна на правителството и институциите в България за бързо подобряване на бизнес средата в България. Основните проблеми в това отношение са липсата на правна сигурност, корупцията и опорочените публични търгове за възлагане на обществени поръчки.

Фотограф: Капитал

От кореспонденция на Николай Цеков за "Дойче веле"

Фотограф: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    klingon avatar :-P
    KLINGON

    аууу, Капитал публикува карта където Косово не е изобразено като отделна държава - това няма начин да не е дело на руски хакери :)))

  • 2
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    Ами има серизони разминавания в очакванията. Няма как, след като още има разни консултанти които ги лъжат, че имаме висококвалифицирани специалисти подавайки информация за броя висшисти в БГ. Всички знаем какво е нивото на висшето образование, а за средно-специалното за което има няй-голяма нужда да не говорим. Системата с техникумите и СПТУ, която съсипахме функционира прекрасно и германците очакват, че и тук има нещо подобно. Добре, че пазара започна да се саморегулира и хора с професии като стругари и фрезисти ( но вече, самообучили се по фирмите а не в техникум) взимат по над 1500лв и могат да изхранват семейство по-добре от хора с висше, социология, психология, екология и т.н.

  • 3
    bwr1444373693476246 avatar :-(
    Tsvetelina Gentcheva

    Outsourcing = отрасъл?
    Уважаеми журналисти, четете ли написаното (или по-скоро набързо преписаното) от Вас?
    Едно е да анализира човек резултатите от анкетата на германо-българската търговска камара, съвсем друго - да цитира чуждици и изрази, без дори да ги обмисли...
    Разочаровахте ме, а наистина имах по-добро мнение за стандарта на журналистиката Ви.

  • 4
    the_core avatar :-|
    The Core

    "Как виждат България германските инвеститори?"...

    С микроскоп, ръкавици, хирургическа маска и запушен нос!

  • 5
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    "Как виждат България германските инвеститори"
    Не я виждат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

След истината, вдясно

След истината, вдясно

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK