Снежни меринджеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Снежни меринджеи

Капитал

Снежни меринджеи

Важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

12203 прочитания

Капитал

© Капитал


Сигурно сте забелязали – голяма част от снегорините, които освобождават затрупаните коли и пробиват преспите на пътищата, носят с гордост българското знаме някъде по каросерията си. В този патриотизъм, разбира се, няма нищо лошо – цялото ни уважение към шофьорите на снегорини и техните усилия.

Когато обаче изчистването на снега от пътищата се превърне в основна и едва ли не единствена задача на цялото държавно управление, тогава имаме проблем. Ситуацията с времето през последните дни е наистина тежка, но справянето с нея се свежда до не особено сложна логистика и координация между различни институции. Чистите пътища обаче изглеждат като линията, под която управлението си е казало, че няма да деградира, и затова премиерът, министри, областни управители и шефове на агенции се хвърлят лично в борбата с преспите. Твърде ниска летва, уви. Проблемът е, че пред управлението не се явяват по-високи цели и политики, докато по същество всички се занимават с "домоуправителство" и микроменажиране.

Вместо от популистко "меринджейство" държавата днес има отчаяна нужда от умни политики, които да предвиждат проблемите и промените, а не да се борят с последствията от тях. Ако например магистрала "Тракия" преди Бургас беше проектирана разумно и качествено, голяма част от снегонавяванията в този участък щяха да бъдат избегнати. Когато се е одобрявал проектът обаче, фокусът вероятно е бил кой да вземе поръчката и как да се балансират интересите на "обръчите от фирми" (по старата метафора на Доган).

Проблемът с магистралата е микроскопичен и в други държави е решен в минали столетия –- сега те се справят с предизвикателства на променящия се свят, докато ние ринем преспите. Ако в България политиците се чудят как да построят АЕЦ "Белене" (защото, сещате се, това са огромни обществени поръчки), съвсем скоро цената на тока от слънчеви централи може да падне под тази от атомните. В производството на енергия се случва истинска революция и тя ще промени живота ни съвсем скоро.

Държавата може и все още да не се ориентира адекватно какво се случва на този пазар, но бизнесът усеща ясно посоката на промените. Една малка българска компания вече печели съвсем реално от тях – нейните умни захранващи устройства ще комбинират енергия от слънце и вятър, за да захранват участъци от петролопровод в Близкия изток. Поръчката за семейната софийска фирма е на стойност 680 млн. евро.

Разбира се, има опити за смисленост тук и там. Прочетете например текста за пловдивската община, където в пет държавни детски градини се въвежда системата "Монтесори" – образователен подход, който насърчава самостоятелността на децата и правото им на избор. Не че и това не е система, въведена другаде в минали десетилетия, но поне показва фокус върху политика с по-дългосрочни последствия.

За жалост в задаващата се политическа въртележка хоризонтите на обществените цели се очертават къси. Идващото служебно правителство, дори и да бъде удачно подбрано, ще е за няколко месеца. Следващата власт е неизвестна.

Ще се случи ли прогресивен пробив в политическото пространство, който да даде надежда за модерно и умно развитие на България? Едно събитие от края на миналата седмица потвърди социологическите проучвания, че в обществото има енергия и очакване. Учредителното събрание на новосформиращата се партия "Да, България" събра неочакван дори от организаторите му брой млади, образовани българи - ново поколение, изненадващо готово да се ангажира с политическа организация. Заявката на лидера му, бившият правосъден министър Христо Иванов е за освобождаване от политическата корупция и впрягане на освободената енергия за прогресивни политики. Ще следим, и дано това даде тласък за промяна в стила на българската политика.

Капитал #беззарядно


Седмичният вестник Капитал е версия 3.0 - с нов компактен формат, дизайн и осъвременено съдържание и вече излиза още в петък.


Може да го намерите в търговската мрежа на централните сергии за печатни издания, веригите Inmedio, Relay, One minute, Lafka, бензиностанции OMV, Shell, Lukoil, "Еко", "Петрол", "Ромпетрол", магазини "Фантастико", "Билла", "Кауфланд".

true

Сигурно сте забелязали – голяма част от снегорините, които освобождават затрупаните коли и пробиват преспите на пътищата, носят с гордост българското знаме някъде по каросерията си. В този патриотизъм, разбира се, няма нищо лошо – цялото ни уважение към шофьорите на снегорини и техните усилия.

Когато обаче изчистването на снега от пътищата се превърне в основна и едва ли не единствена задача на цялото държавно управление, тогава имаме проблем. Ситуацията с времето през последните дни е наистина тежка, но справянето с нея се свежда до не особено сложна логистика и координация между различни институции. Чистите пътища обаче изглеждат като линията, под която управлението си е казало, че няма да деградира, и затова премиерът, министри, областни управители и шефове на агенции се хвърлят лично в борбата с преспите. Твърде ниска летва, уви. Проблемът е, че пред управлението не се явяват по-високи цели и политики, докато по същество всички се занимават с "домоуправителство" и микроменажиране.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    pag avatar :-P
    pag

    А какво да кажем за политическите меринджеи Христо Иванов и Радан Кънев?
    И те се занимават с микроменажиране, сам че на микропартийки.......

  • 2
    kornelia_18 avatar :-|
    kornelia_18

    Някои хора въпреки всичките си качества и добри намерения нямат никакво излъчване и даже отблъскват хората. Просто нямат данни за лидер, а се натискат и не отстъпват. Радан Кънев е такъв, за съжаление.

  • 3
    k_ avatar :-|
    k_

    Цената на електричеството от слънчеви централи ще падне, но не у нас. У нас имаме договори за десетилетия напред за цени няколко пъти надвишаващи пазарните.
    Тази политика беше защитавана от всички журналисти в тази медия в продължение на няколко години, защото собствениците на медията имаха директен бизнес интерес от липсата на конкуренция в бранша.

  • 4
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    Много добър и уместен коментар, но ентусиазмът накрая ми се струва твърде наивен. Както се казва обаче, "надеждата умира последна".
    Реформаторските сили в България реално няма как да привлекат повече от 5-10% от избирателите, освен ако не обещаят, че ще връщат всички сирийци обратно, барабар с циганите, че ще оставят депутатите без заплата, включително и депутата Пееф и че ще намалят цената на бенза с 50 стотинки, специално за голфаджиите и баварците - с лев. Също така имат остра нужда от кадри с мутро-чалго-милиционерско излъчване. А да - и да заобиа
    В противен случай и независимо от това какво говорят и правят, сенилните (които не са виновни за състоянието си) и малоумните (които са) пак ще гласуват за мафията, и то без дори да са чували, че имало някой си Христо Иванов.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK