Да живеят старите автомобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да живеят старите автомобили

Да живеят старите автомобили

Данъците за МПС

31006 прочитания

© Асен Тонев


Има малко неща в България, които са по-сбъркани от политиката за данъчно облагане на автомобили. Основният проблем в нея, изглежда, е, че всъщност тя не позволява и предвижда никаква политика. От тази седмица данъците за автомобили в София вече могат да се плащат и Столична община планира да събере толкова пари, колкото и миналата година. И не само парите, но и ефектът от данъка ще е същият като миналата година - никакъв.

Първо, със Закона за местни данъци и такси се въвеждат коефициенти за облагане на различните по възраст автомобили без оглед на това къде са регистрирани и управлявани - така и София, и във Видин могат да варират, но в рамките на 30 - 40 лв., независимо че живеят в различни икономически реалности и нужди.

Второ, самата логика на закона е да наказва собствениците на нови коли. Ако си купите автомобил със 105 конски сили, ще платите 298 лв. данък, aко мощността е същата, но възрастта му над пет, данъкът пада наполовина. Ако е десетгодишен, вече става 100 лева.

Очевидно е, че законът е направен, за да облагодетелства собствениците на стари автомобили, които са над 90% от хората. Но защо наказва собствениците на нови автомобили е напълно неясно. Единствените, които са пожалени, са тези с мощност до 100 конски сили.

В град като София, където чистотата на въздуха е основен проблем, данъчната политика може да се използва като инструмент за справяне с него. Това не се случва, защото законът не го позволява. В момента има бонус за електрически автомобили, но не и хибриди, за нови маломощни автомобили, но не и стандартни модели. Извън радара, заради неефективния контрол, остава масовото премахване на катализатора и филтъра за твърди частици, което де факто прави дизелите още по-вредни.

Ето защо все още сме далеч от времето, в което някой ще си купи нов автомобил заради по-нисък данък. Но със сигурност няма да го доближим, ако го наказваме с по-висок.

Има малко неща в България, които са по-сбъркани от политиката за данъчно облагане на автомобили. Основният проблем в нея, изглежда, е, че всъщност тя не позволява и предвижда никаква политика. От тази седмица данъците за автомобили в София вече могат да се плащат и Столична община планира да събере толкова пари, колкото и миналата година. И не само парите, но и ефектът от данъка ще е същият като миналата година - никакъв.

Първо, със Закона за местни данъци и такси се въвеждат коефициенти за облагане на различните по възраст автомобили без оглед на това къде са регистрирани и управлявани - така и София, и във Видин могат да варират, но в рамките на 30 - 40 лв., независимо че живеят в различни икономически реалности и нужди.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

54 коментара
  • 1
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    абсолютно - а сега е много добър момент (за общината) да се възползва от мръсния въздух над града и шуменето за това различни медии като излезе с тотално нова данъчна политика за автомобилите.

    някакси ще мине много по-лесно и с малко съпротива. Но кой да се сети...

  • 2
    balabanov_bg avatar :-|
    balabanov_bg

    Това в ДАНЪК т.е вземаме от когото можем, щом има пари за нова кола значи има и 300 лв.за рекет това е логиката е все пак са минали 26 год. остават още 14 за промяна. Е нека някой да каже че Моисей не е прав. Това е материала и проблема е системен от безчестив народ такива управници. Хайде лека вечер

  • 3
    ivanush avatar :-|
    ivanush

    А дали наистина се плащат 300 лева данък за нова кола? Ако се регистрира като товарен автомобил, както правят за лимузините и вседеходите, се плаща символичен данък 10 лева. И това не е незаконно. Да не говорим, че допреди 2 години смешно малко хора плащаха местен данък за нова кола, защото не я регистрираха в общината, но пък и никой не им търсеше сметка за това.

  • 4
    agl52316780 avatar :-|
    agl52316780

    И за какво са ти повече от 100 коня?

  • 5
    calc avatar :-|
    calc

    Ауу, богаташчетата били наказани. Ми не са наказани, просто по-бедните цървули плащат по-малко.

  • 6
    indiana avatar :-|
    Индиана

    Прогресивно данъчно облагане - 1:1. Колкото повече имаш, толкова повече плащаш.

  • 7
    rordin avatar :-|
    victor troska

    До коментар [#4] от "agl52316780":
    качи се на 200 и ще разбереш.

  • 8
    fyb1439887506471923 avatar :-|

    Съжалявам, но в статията се изпуска един много важен елемент във веригата замърсяване от автомобили. Вредните емисии и замърсяването на околната среда от един автомобил се генерират на 50-60% още при производството на самия автомобил. Автомобила трябва да бъде в употрепа след това около 20 години, за да достигне замърсяването, предизвикано от производството му.
    За това и опцията (дори и ние да я нямаме) да си сменяме автомобилите на всеки 5 или 10 години, не е никак екологично погледнато, ефективна.

  • 9
    dess avatar :-|
    dess

    До коментар [#8] от "Яж Лаина":

    Може ли някакъв източник/линк за тази информация? Благодаря))

  • 10
    briton avatar :-|
    briton

    Така става обикновено когато никой не мисли с главата си. Даже никой не мисли с нищо. Просто животът си върви, някой си взема заплатката и това е.
    За съжаление държавата не работи в конкурентна среда (може да се приеме че е такава, ако човек реши да емигрира примерно) и няма нужда да се съобразява с реалностите. Дали ще "изтърве влака" или не, за държавата няма никакво значение. Накрая ние сме потърпевши от плащането за услуги без никакво качество.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK