Има малко неща в България, които са по-сбъркани от политиката за данъчно облагане на автомобили. Основният проблем в нея, изглежда, е, че всъщност тя не позволява и предвижда никаква политика. От тази седмица данъците за автомобили в София вече могат да се плащат и Столична община планира да събере толкова пари, колкото и миналата година. И не само парите, но и ефектът от данъка ще е същият като миналата година - никакъв.
Първо, със Закона за местни данъци и такси се въвеждат коефициенти за облагане на различните по възраст автомобили без оглед на това къде са регистрирани и управлявани - така и София, и във Видин могат да варират, но в рамките на 30 - 40 лв., независимо че живеят в различни икономически реалности и нужди.
Второ, самата логика на закона е да наказва собствениците на нови коли. Ако си купите автомобил със 105 конски сили, ще платите 298 лв. данък, aко мощността е същата, но възрастта му над пет, данъкът пада наполовина. Ако е десетгодишен, вече става 100 лева.
Очевидно е, че законът е направен, за да облагодетелства собствениците на стари автомобили, които са над 90% от хората. Но защо наказва собствениците на нови автомобили е напълно неясно. Единствените, които са пожалени, са тези с мощност до 100 конски сили.
В град като София, където чистотата на въздуха е основен проблем, данъчната политика може да се използва като инструмент за справяне с него. Това не се случва, защото законът не го позволява. В момента има бонус за електрически автомобили, но не и хибриди, за нови маломощни автомобили, но не и стандартни модели. Извън радара, заради неефективния контрол, остава масовото премахване на катализатора и филтъра за твърди частици, което де факто прави дизелите още по-вредни.
Ето защо все още сме далеч от времето, в което някой ще си купи нов автомобил заради по-нисък данък. Но със сигурност няма да го доближим, ако го наказваме с по-висок.
Има малко неща в България, които са по-сбъркани от политиката за данъчно облагане на автомобили. Основният проблем в нея, изглежда, е, че всъщност тя не позволява и предвижда никаква политика. От тази седмица данъците за автомобили в София вече могат да се плащат и Столична община планира да събере толкова пари, колкото и миналата година. И не само парите, но и ефектът от данъка ще е същият като миналата година - никакъв.
Първо, със Закона за местни данъци и такси се въвеждат коефициенти за облагане на различните по възраст автомобили без оглед на това къде са регистрирани и управлявани - така и София, и във Видин могат да варират, но в рамките на 30 - 40 лв., независимо че живеят в различни икономически реалности и нужди.
54 коментара
абсолютно - а сега е много добър момент (за общината) да се възползва от мръсния въздух над града и шуменето за това различни медии като излезе с тотално нова данъчна политика за автомобилите.
някакси ще мине много по-лесно и с малко съпротива. Но кой да се сети...
Това в ДАНЪК т.е вземаме от когото можем, щом има пари за нова кола значи има и 300 лв.за рекет това е логиката е все пак са минали 26 год. остават още 14 за промяна. Е нека някой да каже че Моисей не е прав. Това е материала и проблема е системен от безчестив народ такива управници. Хайде лека вечер
А дали наистина се плащат 300 лева данък за нова кола? Ако се регистрира като товарен автомобил, както правят за лимузините и вседеходите, се плаща символичен данък 10 лева. И това не е незаконно. Да не говорим, че допреди 2 години смешно малко хора плащаха местен данък за нова кола, защото не я регистрираха в общината, но пък и никой не им търсеше сметка за това.
И за какво са ти повече от 100 коня?
Ауу, богаташчетата били наказани. Ми не са наказани, просто по-бедните цървули плащат по-малко.
Прогресивно данъчно облагане - 1:1. Колкото повече имаш, толкова повече плащаш.
До коментар [#4] от "agl52316780":
качи се на 200 и ще разбереш.
Съжалявам, но в статията се изпуска един много важен елемент във веригата замърсяване от автомобили. Вредните емисии и замърсяването на околната среда от един автомобил се генерират на 50-60% още при производството на самия автомобил. Автомобила трябва да бъде в употрепа след това около 20 години, за да достигне замърсяването, предизвикано от производството му.
За това и опцията (дори и ние да я нямаме) да си сменяме автомобилите на всеки 5 или 10 години, не е никак екологично погледнато, ефективна.
До коментар [#8] от "Яж Лаина":
Може ли някакъв източник/линк за тази информация? Благодаря))
Така става обикновено когато никой не мисли с главата си. Даже никой не мисли с нищо. Просто животът си върви, някой си взема заплатката и това е.
За съжаление държавата не работи в конкурентна среда (може да се приеме че е такава, ако човек реши да емигрира примерно) и няма нужда да се съобразява с реалностите. Дали ще "изтърве влака" или не, за държавата няма никакво значение. Накрая ние сме потърпевши от плащането за услуги без никакво качество.