С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
54 13 яну 2017, 16:31, 30243 прочитания

Да живеят старите автомобили

Данъците за МПС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има малко неща в България, които са по-сбъркани от политиката за данъчно облагане на автомобили. Основният проблем в нея, изглежда, е, че всъщност тя не позволява и предвижда никаква политика. От тази седмица данъците за автомобили в София вече могат да се плащат и Столична община планира да събере толкова пари, колкото и миналата година. И не само парите, но и ефектът от данъка ще е същият като миналата година - никакъв.

Първо, със Закона за местни данъци и такси се въвеждат коефициенти за облагане на различните по възраст автомобили без оглед на това къде са регистрирани и управлявани - така и София, и във Видин могат да варират, но в рамките на 30 - 40 лв., независимо че живеят в различни икономически реалности и нужди.


Второ, самата логика на закона е да наказва собствениците на нови коли. Ако си купите автомобил със 105 конски сили, ще платите 298 лв. данък, aко мощността е същата, но възрастта му над пет, данъкът пада наполовина. Ако е десетгодишен, вече става 100 лева.

Очевидно е, че законът е направен, за да облагодетелства собствениците на стари автомобили, които са над 90% от хората. Но защо наказва собствениците на нови автомобили е напълно неясно. Единствените, които са пожалени, са тези с мощност до 100 конски сили.

В град като София, където чистотата на въздуха е основен проблем, данъчната политика може да се използва като инструмент за справяне с него. Това не се случва, защото законът не го позволява. В момента има бонус за електрически автомобили, но не и хибриди, за нови маломощни автомобили, но не и стандартни модели. Извън радара, заради неефективния контрол, остава масовото премахване на катализатора и филтъра за твърди частици, което де факто прави дизелите още по-вредни.



Ето защо все още сме далеч от времето, в което някой ще си купи нов автомобил заради по-нисък данък. Но със сигурност няма да го доближим, ако го наказваме с по-висок.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Превземането върви по план Превземането върви по план

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

20 сеп 2019, 3247 прочитания

Да живее българо-руската дружба 2 Да живее българо-руската дружба

След шпионския скандал

20 сеп 2019, 3015 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Започва се

Важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща