Съществува, за да го няма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съществува, за да го няма

Pixabay CC0 Public Domain

Съществува, за да го няма

Инспекторатът в правосъдното министерство

9855 прочитания

Pixabay CC0 Public Domain

© Pixabay CC0 Public Domain


През последните десет години в мониторинговите доклади на ЕК неизменно присъства една констатация - за инспекторатите в изпълнителната власт, но никой не й обръща внимание.

Тези незабележими структури всъщност би трябвало да са първият филтър на корупционните практики - служителите им да са едновременно страшилище за администрацията и опора за гражданите. Уви, случаят не е такъв - дали защото са лишени от капацитет, или защото просто са напълнени с послушни кадри, не могат да защитят смисъла на съществуването си.

Инспекторатът по закона за съдебната власт не е изключение. В правосъдието структурите даже са три - за съдиите (към ВСС), за работещите в министерството и за контрол на ключови дейности като тези на съдебните изпълнители, нотариусите и синдиците.

Последните са общо около 1600 души. Представете си сега как 11 човека ги наблюдават ефективно. И паралелно да следят съдебната практика за противоречия (за да може министърът да сезира върховните съдилища да излизат с тълкувателни решения), да подготвят изпитите за придобиване на юридическа правоспособност и да анализират законодателството, уреждащо съдебната власт.

Няма как структура с подобен капацитет да изпълни всички тези функции - дори и най-добри юристи да работят в нея. Не може да бъде оценена и работата й, защото липсва статистика и каквато и да е отчетност - самата институция не може да каже какво е правила преди три години. Остава пълна загадка как министрите на правосъдието са взимали решения, свързани с нея - например да намалят броя на работещите наполовина.

Резултатът е липсата на доверие, граничещо с ненавист към цели гилдии (какъвто е случаят с частните съдебни изпълнители). А също и замитане на злоупотребите - няма как при тези условия целта да е реален контрол.

През последните десет години в мониторинговите доклади на ЕК неизменно присъства една констатация - за инспекторатите в изпълнителната власт, но никой не й обръща внимание.

Тези незабележими структури всъщност би трябвало да са първият филтър на корупционните практики - служителите им да са едновременно страшилище за администрацията и опора за гражданите. Уви, случаят не е такъв - дали защото са лишени от капацитет, или защото просто са напълнени с послушни кадри, не могат да защитят смисъла на съществуването си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev

    Ето такива проблеми е добре да залягат в програмите на партиите, които се борят за властта. Нито една партия не казва какво точно ще направи, а само бълват помия, и общи приказки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK