Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Комисия за защита на картелите

КЗК и секторът на горивата

21123 прочитания

© Георги Кожухаров


Въпреки че петролните вериги си разменят информация за цени и продажби и се подканят една друга да се следват; въпреки че статистически е видно как търговците имат идентична търговска политика; въпреки че се появиха конкуренти, които продават по-евтино и даже печелят, може би пък и да няма картел в петролния сектор. Какви ли не чудеса сме виждали.

Но когато действията на Комисията за защита на конкуренцията са идеално синхронизирани с политическия цикъл у нас (хъм, дали пък няма незаконно координиране на действията между политици и регулатор), вече е малко нагло да се говори за съвпадения.

След като в началото на миналата година КЗК започна да проверява за картел големите играчи на пазара на горива в България и никой не очакваше кой знае какво, изведнъж точно преди президентските избори, през октомври шефката на антимонополния орган Юлия Ненкова заяви: "със сигурност производството няма да бъде прекратено и ще има санкции за участниците в споразуменията."

Това беше толкова удобно съвпадение, че нямаше как да не бъде направена връзката: точно по това време Веселин Марешки засилваше присъствието си преди вота, на който щеше да се представи удивително добре. Неговото послание беше - "аз разбивам картела". КЗК и покровителят й - ГЕРБ, трябваше да направят нещо, с което да изглеждат добре за избирателите.

"Капитал" тогава се запозна с документите и те категорично доказваха наличието на споразумения между компаниите и размяна на цени. Изглеждаше (дали заради немарливост, дали заради недоверието, че някой ще ги гони) като това да е едно от малкото подобни споразумения в света, които могат да бъдат доказани с документи.

Но парламентарните избори минаха, Марешки не събра кой знае какво и стана изведнъж безопасно. КЗК изведнъж реши точно в седмицата след тях да пусне изводите си. Картел няма. Никой с никого не се е договарял. Документите не казват това, което изглежда на пръв поглед. Единствената препоръка е да се уволнят служителите, които са били толкова небрежни да пускат мейли с компрометираща информация и да ... не се пускат мейли.

Щеше да е смешно, ако не беше тъжно. Изборите минаха. Добре дошли отново в превзетата държава.


12 коментара
  • 1
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Честито на гласувалите за победителите!

    Е, все пак ви остава удоволствието от злорадстването за отпадането на умните и красивите от парлямента...

  • 2
    fco05431856 avatar :-@
    fco05431856

    Не зареждам в Л.. . Не пазарувам от Л.. . и т.н ...... .

  • 3
    znayko84 avatar :-|
    znayko84

    Тъпото е, че дори омазаните в корупционни схеми лъжат сами себе си.

  • 4
    mul1426175987394222 avatar :-|
    Milen Stefanov

    Ти не зареждаш в Л ( аз също) но дори ОМВ купува от Л горива, така, че парите пак отиват към тях. Само, че за разлика от Лукойл, ОМВ плаща данъци всяка година!

  • 5
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Сега, има една подробност — когато българина протестираше срещу високите цени на бензина/дизела отиде на протест с колата а не пеша. Разбирате ли, българина се е вкарал в такава зависимост от колата си, че е нормално продавачите на гориво да не свалят цените. И аз да съм продавач в такъв пазар, и аз няма да сваля цената под тази на конкурента щото купувачите са готови да пазаруват, дори докато протестират срещу високите цени. Така де, що да губя от печалбата, като клиентите ще ми кацнат в магазина? От друга страна, пазара ни все пак е малък за мащабите на ЕС и няма как всички да се бият за нашите пари и да свалят цените, разчитайки на огромни обороти. Дори и Марешки нямаше да свали цените, ако нямаше политически мераци от години насам.

  • 6
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#5] от "gost22":

    Проблемът с горивата не е, че цените са високи. Щом се купува гориво и колите по улиците не намаляват, значи цените са подходящи.
    Проблемът е, че се удря конкуренцията и на търговците на горива не им се налага да намалят цените и да оптимизират разходите си, както правят другите търговците на конкурентния пазар.
    А, когато намалят цените на горивата, всички други също ще могат да намалят своите цени и икономиката ще се развива по-бързо и повече...

  • 7
    topal avatar :-|
    topal

    Кой ще ни защити от разните "комисии за защита"?!...

  • 8
    ali_ibn_isa avatar :-|
    ali_ibn_isa

    Май големия проблем е собствеността на складовете под митнически надзор. Оттам възможността за внос и конкуренция се прекъсват. Ясно е че продажниците в държавните институции НЯМА да защитят обществения интерес, а този на Лукойл.

  • 9
    oror avatar :-|
    Orchid

    От всички институции ни правят на маймуни, а ние си мислим, че има раздвижване.
    Няма начин да се освободим от хватката на руските клещи-газ, нефт, горива...
    Да ние честито скритото руско владичество!

  • 10
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    До коментар [#5] от "gost22":

    Колега, извинявай, но да не би току-що да си паднал от Луната?
    Конкуренция на пазара на горива в България НЯМА и това не е защото пазарът е малък. Цените са НАЙ–ВИСОКИ В ЕС преди акциз и данъци и това не е защото българинът кара повече от поляка, австриеца или португалеца.
    Просто братушките ни цакат много лошо (както са правели ВИНАГИ всъщност), разбира се, с помощта на местните предатели.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

И техният бизнес също

И техният бизнес също

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK