Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 12 апр 2017, 13:12, 15076 прочитания

Девет години минаха. И?

Важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди девет години Стив Джобс току-що беше представил първия iPhone, Обама още не беше президент, а България изглеждаше като страна, обречена на главозамайващ успех. Очакванията тогава бяха след влизането в ЕС икономиката да се развива толкова бързо, че да стигне Западна Европа след няколко години.

През 2008 г. надеждите бяха толкова големи, че шведската медийна група MTG купи българската "Нова телевизия" за 620 млн. евро. Девет години по-късно тя ще излезе от България, като търси за собствеността си в най-добрия случай около 100 млн. евро, и то при положение, че през годините "Нова" придоби и най-голямата българска онлайн група – "Нетинфо". Иначе казано, за девет години инвестицията на MTG е загубила близо шест пъти стойността си.


Причините за това са няколко и по-сериозните са извън България – първоначалната оценка на "Нова" беше прекалено висока дори и преди финансовата криза, а когато тя се разрази, стойността на активите се срина по целия свят. От останалите си инвестиции в Източна Европа обаче MTG излиза на печалба, докато от местната авантюра загубите са доста сериозни.

Преди девет години изглеждаше, че България има бъдеще, а днес тя все повече изглежда затънала в настоящето и в сянката на миналите си неуспехи.

От 2008 г. корупцията не стана по-малка. Вместо това тя се утвърди и разработи. Ако тогава скандалите бяха, че шефът на АПИ даваше на батко си зимното почистване на пътищата в един регион, сега сумите са много по-големи, а схемите – по-сложни. Преди девет години от корупцията все още имаше изключения, а сега по-скоро – не (вижте повече за това как се управляват парите за пътища в темата на броя).



Разбира се, през последните девет години не са се случили само лоши неща. Само в този брой на "Капитал" може да видите:

- Историята за co-working пространството puzl, което вече се пука по шевовете, скоро ще стане двойно по-голямо и собствениците му мислят за експанзия в други европейски страни.

- Как така в България е най-голямата аптека на Балканите и какво трябва, за да направиш успешна верига фармацевтични магазини.

- Роумингът в Европа пада от началото на юни; извън единния мобилен пазар цените ще са много високи, но в броя има съвети как разходите за разговори да бъдат намалени.

Успехите сега обаче често приличат на изключение, а не на правило. Преди девет години изглеждаше, че България е част от една вълнуваща история за обединение, реформи и прогрес. Днес този сюжет се изчерпа и сега има нужда да се формулира нов, интересен проект, който да трасира бъдещето. От сегашното поколение политици трудно ще чуете подобни размишления – те са прекалено фокусирани върху корупция или разговор с колко да се вдигнат пенсиите, но не като се увеличи икономиката, а като се вземат пари от другаде. Преди изборите имаше някаква надежда, че може да се оформи политическа алтернатива, която да измисли новата история на България. Да я направи поне да изглежда отново вълнуваща и обречена на успехи. След изборите тази надежда е много по-малка, но не трябва да изчезва съвсем, защото без промяна следващите девет години ще бъдат още по-тягостни и вредни.
Капитал #беззарядно

Седмичният вестник Капитал е версия 3.0 - с нов компактен формат, дизайн и осъвременено съдържание и вече излиза още в петък.

Може да го намерите в търговската мрежа на централните сергии за печатни издания, веригите Inmedio, Relay, One minute, Lafka, бензиностанции OMV, Shell, Lukoil, "Еко", "Петрол", "Ромпетрол", магазини "Фантастико", "Билла", "Кауфланд".
true
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бъдещата енергийна реалност 1 Бъдещата енергийна реалност

Или защо сегашната криза е предпоставка за ускоряване на енергийния преход

24 май 2020, 1481 прочитания

Утре ли е вече?* 1 Утре ли е вече?*

Как пандемията промени Европа, седемте парадокса на COVID-19

22 май 2020, 3399 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Опера за 60 млн. гроша

Пловдивският панаир стана практически модел на голямата коалиция между ГЕРБ и БСП

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10