Девет години минаха. И?

Девет години минаха. И?

Важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

15600 прочитания

© Капитал


Преди девет години Стив Джобс току-що беше представил първия iPhone, Обама още не беше президент, а България изглеждаше като страна, обречена на главозамайващ успех. Очакванията тогава бяха след влизането в ЕС икономиката да се развива толкова бързо, че да стигне Западна Европа след няколко години.

През 2008 г. надеждите бяха толкова големи, че шведската медийна група MTG купи българската "Нова телевизия" за 620 млн. евро. Девет години по-късно тя ще излезе от България, като търси за собствеността си в най-добрия случай около 100 млн. евро, и то при положение, че през годините "Нова" придоби и най-голямата българска онлайн група – "Нетинфо". Иначе казано, за девет години инвестицията на MTG е загубила близо шест пъти стойността си.

Причините за това са няколко и по-сериозните са извън България – първоначалната оценка на "Нова" беше прекалено висока дори и преди финансовата криза, а когато тя се разрази, стойността на активите се срина по целия свят. От останалите си инвестиции в Източна Европа обаче MTG излиза на печалба, докато от местната авантюра загубите са доста сериозни.

Преди девет години изглеждаше, че България има бъдеще, а днес тя все повече изглежда затънала в настоящето и в сянката на миналите си неуспехи.

От 2008 г. корупцията не стана по-малка. Вместо това тя се утвърди и разработи. Ако тогава скандалите бяха, че шефът на АПИ даваше на батко си зимното почистване на пътищата в един регион, сега сумите са много по-големи, а схемите – по-сложни. Преди девет години от корупцията все още имаше изключения, а сега по-скоро – не (вижте повече за това как се управляват парите за пътища в темата на броя).

Разбира се, през последните девет години не са се случили само лоши неща. Само в този брой на "Капитал" може да видите:

- Историята за co-working пространството puzl, което вече се пука по шевовете, скоро ще стане двойно по-голямо и собствениците му мислят за експанзия в други европейски страни.

- Как така в България е най-голямата аптека на Балканите и какво трябва, за да направиш успешна верига фармацевтични магазини.

- Роумингът в Европа пада от началото на юни; извън единния мобилен пазар цените ще са много високи, но в броя има съвети как разходите за разговори да бъдат намалени.

Успехите сега обаче често приличат на изключение, а не на правило. Преди девет години изглеждаше, че България е част от една вълнуваща история за обединение, реформи и прогрес. Днес този сюжет се изчерпа и сега има нужда да се формулира нов, интересен проект, който да трасира бъдещето. От сегашното поколение политици трудно ще чуете подобни размишления – те са прекалено фокусирани върху корупция или разговор с колко да се вдигнат пенсиите, но не като се увеличи икономиката, а като се вземат пари от другаде. Преди изборите имаше някаква надежда, че може да се оформи политическа алтернатива, която да измисли новата история на България. Да я направи поне да изглежда отново вълнуваща и обречена на успехи. След изборите тази надежда е много по-малка, но не трябва да изчезва съвсем, защото без промяна следващите девет години ще бъдат още по-тягостни и вредни.

Капитал #беззарядно


Седмичният вестник Капитал е версия 3.0 - с нов компактен формат, дизайн и осъвременено съдържание и вече излиза още в петък.


Може да го намерите в търговската мрежа на централните сергии за печатни издания, веригите Inmedio, Relay, One minute, Lafka, бензиностанции OMV, Shell, Lukoil, "Еко", "Петрол", "Ромпетрол", магазини "Фантастико", "Билла", "Кауфланд".

true

Преди девет години Стив Джобс току-що беше представил първия iPhone, Обама още не беше президент, а България изглеждаше като страна, обречена на главозамайващ успех. Очакванията тогава бяха след влизането в ЕС икономиката да се развива толкова бързо, че да стигне Западна Европа след няколко години.

През 2008 г. надеждите бяха толкова големи, че шведската медийна група MTG купи българската "Нова телевизия" за 620 млн. евро. Девет години по-късно тя ще излезе от България, като търси за собствеността си в най-добрия случай около 100 млн. евро, и то при положение, че през годините "Нова" придоби и най-голямата българска онлайн група – "Нетинфо". Иначе казано, за девет години инвестицията на MTG е загубила близо шест пъти стойността си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


8 коментара
  • 1
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    Ей капиталци, дори не подозирате какъв deep darkness ви очаква в следващите години до 2022 година под вещ(ерск)ото ръководство на милиционерската партия ГЪРБ с годишна субсидия 12 милиона лева в съучастие с тримата мускетари с дебели досиета в ДС-задкулисието. Честит избор!!!

  • 2
    longin avatar :-|
    longin

    няма спасение за България, няма ги Хората вече

  • 3
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    Е, все нешо могат да пуснат за Убер..

  • 4
    smarthead avatar :-|
    [email protected]

    Вметка: Стив Джобс представя айфона през януари 2007-а година.

  • 5
    eminem9876 avatar :-|
    eminem9876

    Рекламния пазар в България е смешен и е нормално медии като Нова да се продадат даже и за по-малко от 100 милиона.
    Ако имах парите бих дал само 10 милиона.

  • 6
    lyuben avatar :-|
    lyuben

    преди девет години точно на Разпети петък подписахме договора за продажба на Нет Инфо на първокласен чуждестранен инвеститор (Санома). Сумата на сделката беше близо 50М долара по тогавашния курс. Не съм и подозирал, че 9 години по-късно лидера на ТВ пазара в съчетание с Нет Инфо (което тогава имаше приходи около 6-7М) може да струва само 3-4 пъти повече. Тъжно, но очевидно очакванията за развитие на държават и пазара не са се оправдали.

  • 7
    grigorii avatar :-|
    Grig

    През 2008 г. надеждите бяха толкова големи, че шведската медийна група MTG купи българската "Нова телевизия" за 620 млн. евро. Девет години по-късно тя ще излезе от България, като търси за собствеността си в най-добрия случай около 100 млн. евро, и то при положение, че през годините "Нова" придоби и най-голямата българска онлайн група – "Нетинфо". Иначе казано, за девет години инвестицията на MTG е загубила близо шест пъти стойността си.
    Абе, вие акъл имате ли ? Говоря за писачите на дописката. Девет години по 100 млн евро печалба плюс 100 млн евро от продажбата прави 1 милиард. Е много сте зле ?

  • 8
    blagocvetanov avatar :-|
    Благовест Цветанов

    Много песимизъм лъха от този редакционен коментар. Нищо не казвате за плюсовете от тези девет години! А те не са никак малко. Огледайте се наоколо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Без никакви задръжки

Без никакви задръжки