Град в задънена улица
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Град в задънена улица

Pixabay CC0 Public Domain

Град в задънена улица

Презастрояването на София

13905 прочитания

Pixabay CC0 Public Domain

© Pixabay CC0 Public Domain


Предприемачите се оплакват напоследък, че софийската община бави много издаването на строителни разрешителни. Това вероятно е временна ситуация: новият главен архитект се опитва да въведе ред в една дирекция, която дълго време бе управлявана като феодално владение от Петър Диков. Това, от което наистина би следвало да се оплакват и те, и жителите на града, е, че общината е забравила изцяло друга своя функция - да планира накъде и как ще се развива този град.

Това не значи просто да начертае едни парчета земя в прословутия Подробен устройствен план и да каже "стройте". Никой не иска да строи на места, където хората няма да отидат да живеят. А хората искат да живеят там, където има уреден транспорт, улици, детски градини... Което е причината да се правят нови проекти във все по-претрупани квартали, където инфраструктурата се задъхва от коли. Това води след себе си протести, което води след себе си забавяне с всякакви административни трикове на строежа, което пък вреди и на строителите, и на купувачите.

София няма идея къде и как ще се развиват нови квартали и от десетилетия не иска да се занимава с "устройването" в думичката градоустройство. Затова и се появиха квартали като "Манастирски ливади" и "Витоша", които не отговарят на никакви правила на градоустройството.

Разбира се, редовното оправдание на общината би било, че няма пари. Планирането на нов квартал изисква улици, канализация, ток... Това е фалшиво оправдание. Първо, предприемачите са склонни да платят много повече за правото да строят на такива места и дори вероятно биха плащали за част от тези неща. Второ, то ще излезе по-евтино от сегашната пратика да се спират строежи и накрая общината да трябва да плати за тях в съда. И трето, очевидно е, че когато има желание за нещо, София намира пари. Последните примери са абсолютно безсмислените ремонт на бул. "България" и изцяло новият булевард от летището, които се правят за българското председателство на ЕС. С други думи, за чужденците може, а за нас - не.

Предприемачите се оплакват напоследък, че софийската община бави много издаването на строителни разрешителни. Това вероятно е временна ситуация: новият главен архитект се опитва да въведе ред в една дирекция, която дълго време бе управлявана като феодално владение от Петър Диков. Това, от което наистина би следвало да се оплакват и те, и жителите на града, е, че общината е забравила изцяло друга своя функция - да планира накъде и как ще се развива този град.

Това не значи просто да начертае едни парчета земя в прословутия Подробен устройствен план и да каже "стройте". Никой не иска да строи на места, където хората няма да отидат да живеят. А хората искат да живеят там, където има уреден транспорт, улици, детски градини... Което е причината да се правят нови проекти във все по-претрупани квартали, където инфраструктурата се задъхва от коли. Това води след себе си протести, което води след себе си забавяне с всякакви административни трикове на строежа, което пък вреди и на строителите, и на купувачите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    p04ceu avatar :-|
    p04ceu

    На 100% съгласен! По въпроса с финансирането на инфраструктурата имам едно конкретно и просто решение - стойността на инвестициите за необходимата инфраструктура да се калкулира в имотния данък на парцелите в новите зони

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Това ме навявя на идеята да купя няколко декара в северната част на София. Земята там е евтина, а аз имам малко свободни пари за инвестиция. Да купя малко земя, да и изградя вътрешна инфраструктура - улици, водопровод, електропровод и трафопост, канализация, газопровод и да чакам. Едва ли ще ми се наложи да чакам дълго! Обмислям го!

  • 3
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    До коментар [#1] от " p04ceu ": Колега, доколкото зная и сега е така! Имотният данък плаща инфраструктурата и нейната подръжка. Поне в идеалния случай! Иначе смисъл от този данък не виждам. Имам апартамент в хубав квартал на София и къща в пловдивско село. Данъкът за апартамента е над 450 лева (което е безумно ниско), а на къщата - 40!

  • 4
    bonzoo avatar :-|
    Vladimir Todorakov

    До коментар [#3] от " vassilun ": Да, на теория и сега е така с тази разлика, че данъчната оценка на парцелите се определя по формула в която едната компонента е индекс на налична инфраструктура. Как (и дали изобщо) се изчислява този индекс за мен е напълно непонятно. Идеята ми е следната: общината проектира и строи комплексна инфраструктура за нов квартал. Финансира начинанието с дългосрочен нисколихвен заем от примерно ЕБВР или ЕИБ и калкулира изплащането му в повишен имотен данък за парцелите в новата зона. Това ще завърти колелото на пазара, защото държането на такъв парцел ще стане скъпо удоволствие, а строителните предприемачи ще имат идеални условия за развитие на проектите си и съответно ще купуват, строят и най важното - продават успешно своята продукция.

  • 5
    qxh21520057 avatar :-|
    tsvetan

    До коментар [#3] от "vassilun":

    Да в данъка влиза цената на инфраструктората и да цената на данъка е прекалено ниско за да се постигне качествено градоустройство.

    Също така да се надяваме новият архитект на софия са свърши по добра работа от Петър Диков, ако изобщо неговото можеше да се нарече работа.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Има търсене на жилища, има и инвеститори, има и желаещи да плащат повече, ако инфраструктурата е завършена. Фирмите за инфраструктурно строителство пък стоят без работа в очакване да тръгне поне АМ Хемус. Интересите са налице от всички страни, останалото е въпрос на управленски подход. Какво срамно има общината да каже "вместо да чакате 10 години регулация и още 50-70 години да напредваме с инфраструктурата пряка по пряка, обявяваме инфраструктурата на търг за концесия, ще излезе горе-долу по 50 евро отгоре на всеки квадрат РЗП. След което ще имате до вас и 500 метра наоколо само парцели с една шахта в ъгъла, където като вдигнете капака, ще намерите изходи за ток, кабел, канал, газ и парно. Улиците ще са на асфалт и ако не трамвай и метро, то поне буслента ви гарантираме. Така се прави в цял свят, обратното - ще им е трудно да си го предствят, как ние го правим. Търси се новатор, който да изравни България с нормалния свят в това отношение. Ще има специален бонус - който го направи, половин България ще се изреди да го зяпа и София ще си избие парите само от пълни хотели.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "tsvetan":

    Поначало в общината са се събрали твърде съмнителни субекти. Спомни си онзи шеф на общинска фирма, който по дългогодишна бандитска общинарска традиция е имал на тепсия да си избира каквото пожелае място от общинските терени, но той отишъл в Драгалевци и там си опънал имението с познатия 6 метра висок дувар с турски керемидки отгоре. И където го снимаха с дрона, в същите новини и на същото място съседите му протестираха срещу нетърпимата смрад в квартала, причинена от отсъствието на канализация. Няма как хора, които си падат традиционно по лайна, кал, смрад, прахуляци, сажди, гниещи трошки-паметници пред блоковете и коли по тротоарите изведнъж да осъмнат големи мислители и визионери на градското планиране.

  • 8
    kilgore avatar :-|
    kilgore

    Аз съм решил да гласувам на следващите местни избори за този, който намери решение с колите, които сега са паркирани по тротоарите, което е един от ефектите на презастрояването.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

ак-ват-сО

ак-ват-сО

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK