Център за градска мътилка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Център за градска мътилка

Център за градска мътилка

Транспортът в София

14633 прочитания

© Цветелина Белутова


Общинските дружества са черни дупки. Миналата седмица например стана ясно, че малко дъщерно дружество на "Софийски имоти" притежава апартаменти и ги раздава по неясен начин на хора като кандидата за еврокомисар Мария Габриел. Може би всичко в този договор е наред. Но отново остава неприятното усещане, че този, който управлява общината, може да управлява и дружествата, както реши, в полза на интереси, които често нямат общо с публичните.

Вземете например Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Той би трябвало да може да се самоиздържа и да печели - в него са доходоносни дейности като паркирането и продажбата на карти и билети. Но нещата не се случват толкова лесно, когато принципал е общината. В случая с ЦГМ тя има основна роля - сключила е договори с оператори, по които дружеството трябва да се разплаща, а финансовите отношения не са добре уредени, и фирмата редовно затъва. И това е само един от проблемите там. (Още четете в темата от броя тук)

Одитът на Сметната палата, който показа дълбочината на проблемите, засега остава по бюрата в общината, без повечето съветници да са го чели или да са взели отношение по него. Очакваме от това дружество да мисли решения на проблеми като паркирането и транспорта, а то не може да се справи дори със собствените си вземания и задължения. ЦГМ е толкова затънало в неразбории и с толкова неясна структура на разходите и приходите, че почти изглежда някой в общината да иска да го държи в такова състояние. А големите проблеми имат съвсем конкретни изражения в ежедневния живот - през 2017 г. в софийския градски транспорт дори няма надписи на английски или указания за чужденците как работи системата за перфориране (вижте повече тук).

А сега помислете за следното. Това дружество предстои да направи обществена поръчка за 88 млн. лв., с които да плати за нова система за таксуване. Ако никой не предприеме нищо за изчистване на съмненията, те само ще се увеличават.

Общинските дружества са черни дупки. Миналата седмица например стана ясно, че малко дъщерно дружество на "Софийски имоти" притежава апартаменти и ги раздава по неясен начин на хора като кандидата за еврокомисар Мария Габриел. Може би всичко в този договор е наред. Но отново остава неприятното усещане, че този, който управлява общината, може да управлява и дружествата, както реши, в полза на интереси, които често нямат общо с публичните.

Вземете например Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Той би трябвало да може да се самоиздържа и да печели - в него са доходоносни дейности като паркирането и продажбата на карти и билети. Но нещата не се случват толкова лесно, когато принципал е общината. В случая с ЦГМ тя има основна роля - сключила е договори с оператори, по които дружеството трябва да се разплаща, а финансовите отношения не са добре уредени, и фирмата редовно затъва. И това е само един от проблемите там. (Още четете в темата от броя тук)


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    aleksof avatar :-|
    aleksof

    ЦГМ И ПО СПЕЦИАЛНО ДИРЕКЦИЯ ПАРКИРАНЕ И МОБИЛНОСТ-СИНЯ ЗЕЛЕНА ЗОНА СЕ УПРАВЛЯВА ОТ ПЪЛНИ ОЛИГОФРЕНИ И ПРОСТАЦИ. ДИРЕКТОР РУМЯНА МИЛОВА -ТОВА Е ЕДНА ТЛЪСТА ГНУСНА ЛОЕНА ТОПКА С НИСКО НИВО НА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ НЕАДЕКВАТНА НЕКОМПЕТЕНТНА НЕЗНАЕЩА И КРАЙНО ПРОСТА СЕЛЯНКА. МИСЛИ СЕ ЗА ГОЛЯМАТА РАБОТА НО ВСЪЩНОСТ Е ЕДНО НЕДОРАЗУМЕНИЕ НА ПРИРОДАТА.УЖАСНА И ОТВРАТИТЕЛНА КАТО ЖЕНА И ЧОВЕК. ЗАМ.ДИРЕКТОР ГЕОРГИЕВ-ПЪЛЕН МИШОК И МУШМОРОК ТЪРСЕЩ И ГОНЕЩ ЕДИНСТВЕНО СВОЯТА ОБЛАГА И ДАЛАВЕРА.НАЧАЛНИК ОТДЕЛ ЕМИЛ КОЛАРОВ-КРАЙНО ГНУСЕН МАЗЕН ПЛАЗМОДИЙ.ЗЪЛ ЛУКАВ И ХИТЪР КАТО НЕВЕСТУЛКА. ПОДЦЕНИШ ЛИ ГО И ОБЪРНЕШ ЛИ МУ ГРЪБ ВЕДНАГА ТЕ ЗАХАПВА. ВСИЧКИТЕ ТЕЗИ ГАДОВЕ И МРЪСНИЦИ ПЛЮС ПИЯННИЦАТА БИСТРА-НАЧАЛНИК ОТДЕЛ ЖАЛБИ И КАПУТА БОЖИДАР РЪКОВОДИТЕЛ СЕКТОР МОНИТОРИНГ СА ЗА МОМЕНТАЛИЧЕСКО ИЗХВЪРЛЯНЕ ОТОБЩИНСКОТО ДРУЖЕСТВО.СЪС ВСЕКИ ИЗМИНАЛ ДЕН С ПРЕСТОЯ СИ В ДРУЖЕСТВОТО ТЕ НАНАСЯТ НЕПОПРАВИМИ БЕДИ И ЩЕТИ.ТЕЗИ ХРАНТУТНИЦИ ТРЯБВА ДА СЕ ОСВОБОДЯТ НЕЗАБАВНО ОТ ЦГМ.

  • 2
    sbaa avatar :-|
    ssbb

    В Париж, Брюксел и т,н, в градския транспорт да не би да има разяснения и табели на български, а глобите са далеч по-сурови. "Нидей рива за чужденците или криво разбраната циливилизация"

  • 3
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    Можело да печели? Градският транспорт има приходи покриващи едва половината разходи. ЦГМ разчита на субсидия от 100на млн лв годишно за да не фалира на секундата. Приходите от паркиране са нищожни на фона на загубите от градския транспорт.

  • geordgeo

    Центъра за Градска Дебилност е типичен пример за българската дума, издигната в култ през последните 30-ина години и тя е ДАЛАВЕРА, далаверка да има (за някои има естествено), пък гражданите кучета ги яли... И дълго още ще продължава тая мъка, защото си я заслужаваме, хак да ни е...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Накъдето се обърнеш - различно

Накъдето се обърнеш - различно

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK