5 добри новини от броя на "Капитал"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

5 добри новини от броя на "Капитал"

5 добри новини от броя на "Капитал"

Заплатите в България растат, има шансове за влизане в еврозоната и още няколко интересни факта

7730 прочитания

© Капитал


№1

Заплатите в България се увеличават и то бързо

За последните десет години заплатите в ниския и средния сегмент, по официални данни, са се удвоили. Само през 2016 г. те са се увеличили с около 10% и по всичко изглежда, че ръстът ще се запази през тази, и следващата година. Причината за това е, че икономиката върви нагоре, производството се увеличава, а хората - най-вече квалифицираните, вече не достигат. Това е безспорно добра новина за работещите, но не толкова за работодателите от най-бързо развиващите се сектори (IT, аутсорсинг, промишлеността..), които трябва да предвидят много по-високи разходи за труд.

№2

Съдебната система не е чак толкова лесна за превземане

Около няколко ключови назначения в съдебната система в момента се води тиха, но много важна война. Изборът за нов шеф на Върховният административен съд е важен за властта, защото оттам се контролират обществените поръчки и действията на държавната администрация. Сегашният Висш съдебен съвет, в последните дни от мандата си, избра нов председател на ВАС, но президентът Румен Радев намекна, че може и да не подпише указ за назначаването му, защото смята, че шефът на съда трябва да бъде избран от новия съвет. Бъдещите кадровици на съдебната система също се избират в момента, но процесът беше спрян от БСП, без чиито гласове в парламента процедурата не може да бъде продължена. Така двете ключови действия за овладяването на магистратите през следващата година не протичат толкова гладко, колкото вероятно се иска на ГЕРБ, ДПС и патриотите. Хубавото в случая е, че, поне за малко, държавата не изглежда изцяло пленена от сегашното мрачно статукво.

№3

Държавата се опитва да вкара повече деца в училище

В момента, вероятно около 200 хил. деца в България никога не са стъпвали в училище. И не, това не са само циганите от гетата, но и децата на родителите, които са отишли да работят в чужбина. Извън личната драма на тези семейства, това се връща до всички, защото тези деца после трудно си намират работа, увеличават разходите на всички за издръжката им, пропускат се ползи за икономиката и се генерира повече престъпност.

Добрата новина в случая е, че тази година образователното министерство, заедно с още няколко държавни институции изглежда решено да върне възможно най-много от тях в класните стаи. Усилията на държавата няма да постигнат пълен успех, но ако бъдат постоянни, през следващите години ще се изплатят многократно.

№4

Председателят на Европейската комисия публично поиска ясен хоризонт за влизане на България в еврозоната

В годишната си реч за "състоянието на съюза" Жан-Клод Юнкер обори едно от най-големите притеснения на България за предстоящите промени в ЕС - че той ще се раздели на ядро и периферия. В обръщението си пред Европейския парламент Юнкер изрично каза, че Източна Европа е изключително важна за съюза и поиска бързото приемане на България и Румъния в Шенген. Заедно с това той каза, че трябва да има механизъм, който да помага на страните, изразили желание да влязат в еврозоната, да го направят. В момента България е единствената, заявила официално, че иска. Това, разбира се, не означава, че скоро левът ще отиде в историята, но отворената възможност е огромен шанс за това и следващите правителства.

№5

Инфраструктурата за електрически автомобили в България расте

Това, на етапа, е добра новина за точно 0.001 процент от собствениците на коли в България (по данни на КАТ - 280). Увеличаването на мрежата от зарядни обаче е предпоставка повече хора да се заинтересуват от автомобили, задвижвани от ток. В новия брой на "Капитал" може да видите карта с всички места, на които те могат да се зареждат, както и описание на мрежата


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK