Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Eдин от основните принципи на икономиката е, че хората реагират на стимули. Представете си, че живеете в град, в който е изключително евтино и лесно да притежаваш и използваш автомобил. Може да го паркирате навсякъде, по всяко време, без страх от санкция. Можете да минавате на преглед винаги, независимо дали сте го ремонтирали, защото системата за прегледи е корумпирана. Можете да карате изключително стар или дизелов автомобил без филтър, защото плащате много нисък данък, независимо че замърсявате непропорционално. Можете да шофирате в бус-лентите напълно безгрижно, защото полицията не глобява за това.
Икономическата логика сочи, че това ще доведе до един, два, дори три автомобила на семейство, защото при такива условия удобството на личния автомобил е несравнимо с това на градския транспорт. Това пък означава още по-неудобни тротоари за ходене, още по-големи задръствания, още по-тежки условия за пешеходци и колоездачи, нужда от още повече булеварди и съответно от още повече автомобили.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
9 коментара
Авторът е прав, че рационалният индивид взима своите решения въз основа на стимули, т.е. ползите и загубите от всяко решение. Пропуска да отбележи обаче, че сборът на тези стимули по подразбиране включва и кисненето в задръствания. Да, лесно е човек да си купи кола в София и после да я паркира безнаказано на който си пожелае тротоар, но ако всеки стори същото, то основните практически изгоди от ползването на личен автомобил, бързина и удобство, стават меко казано съмнителни
Стимулите биват два вида - положителни и отрицателни. Някои стимули, като въпросната велоалея, могат да бъдат същевременно морков за едни и тояга за други. Една велоалея сама по себе си е стъпка в правилната посока, но действително не е достатъчна. И десет не са. Нужни са повече моркови и повече тояги, за всички. Ясно обяснени и ефективно прилагани. Но при липсата на достатъчен обществен натиск за политиците е по-лесно да симулират дейност отколкото да вземат значими решения. Все пак и те са хора, чиито решения се влияят от стимулите.
Искахме по-малко държава. Е получихме я. А велоалеите са глупост. Нито са удобни, нито пък намаляват автомобилния трафик. Всъщност го увеличават/стесняват се пътните платна/
Само се създават предпоставки за много повече катастрофи. Например когато велоалеята е на автомобилното платно - катастрофа велосипед-автомобил е доста вероятна. А когато велоалеята е на тротоара - катастрофа велосипед-пешеходец.
Намаляването на автопарка/и трафика/ може лесно да се направи.. но от силна държава - с по-висок данък МПС, например да има долна граница, не по-малко от 100 лева, а в София даже 150 да речем. Сега как е - София е с един от най-ниските МПС данъци. Отделно не трябва да се разрешава автомобили без регистрация да паркират на общински места. Че в момента София се е превърнала в автомобилно гробище.
Да не говорим пък за разбитите тротоари и улици. И невъзможността да се слагат фишове за глоби/за неправилно паркиране/ направо на предните автомобилни стъкла.. така както е в другите държави. Нито пък да се глобяват луди велосипедисти каращи с 50-60 по велоалея нарисувана на тесен тротоар.
Велоалеите увеличават и пешеходния трафик.. там където са нарисувани на тротоарите.. правейки ги неизползваеми за пешеходци. Че и опасни тия тротоари за пешеходци.
Аз пък много си я харесвам тази велоалея. Преди нея там да се придвижиш с колело беше абсурд.
Когато видим кметицата да се вози редовно на градския транспорт и 20 колела на общински съветници паркирани редовно пред общината тогава ще повярвам, че тези хора се опитват да направят нещо за този град.
До тук са само някакви ПР акцийки, с които се опитват да оправдаят поредните безумно изхарчени пари. Нека се опитат да се качат на метро в пик час в който мотрисите са на 7-8 минути и не са проветрени. Нека постоят на спирка с огромна локва пред тях или да се качат на трамвай пълен с миризливи цигани возещи се без билет. Само с декларирано желание и лъжливи маневри няма как да направиш града по-приятен не само за хората, а и за самите тях
Този град е София. Този кмет е г-жа Фандъкова. Това статукво е целият общински съвет без 2-3 личности, на които останалите 58 се смеят и ги наричат "луди", надявайки се ГЕРБ да ги напазарува за някой дребен пост след края на жалкото им пребиваване във властта.
[quote#5:"tomar30"]Когато видим кметицата да се вози редовно на градския транспорт и 20 колела на общински съветници паркирани редовно пред общината[/quote]
Още по-зле - виждаме 30 коли върху тротоара. Общинският паркинг е върху тротоара. От друата страна на църквата сега е паркинг и на коли, и на автобуси, но как ще си местят височайшите особи гъзовете, шкембетата и паласките всеки път по 150 метра? Нали по този начин ще им се съсипе реномето в очите на основната група избиратели в този град -милиионната маса автоталибани, сраснати с автомобилната седака.
докарахме всичко до къси пасове ... много по-къси от нужното. бързи резултати и то еднозначно само положителни е онова, което всеки амбициозен човек гони. без значение община държава фирма ... огледайте се. еднодневния манталитет е превзел света. къде са мислителите стратезите визионерите? свят от мижетурки и еднодневки ... ако не ви допада започнете промяната от себе си. не се подлъгвайте по бързите успехи. благоденствие замогване традиции култура .... все неща изискващи търпение постоянство и целенасочени усилия. е, стига толкоз за тази вечер ,😋
Вчера си мислех за следното нещо: Защо да има зони за паркиране в София? По-добре ще е всеки от нас да си плати по 1500лв/г за първи автомобил и му лепват стикер на стъклото за паркиране в София. Кеф ти в центъра, кеф ти в Люлин. Който няма стикер да си плаща по 5лв/ч и да не се оплаква - това да е денонощно. Ще има 2 ефекта - СО ще прилапа милиони от стикерите и ще намали разходите за ЦГМ.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.