С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 27 окт 2017, 8:41, 7904 прочитания

Алеята на лицемерието

София, колите и колелата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Eдин от основните принципи на икономиката е, че хората реагират на стимули. Представете си, че живеете в град, в който е изключително евтино и лесно да притежаваш и използваш автомобил. Може да го паркирате навсякъде, по всяко време, без страх от санкция. Можете да минавате на преглед винаги, независимо дали сте го ремонтирали, защото системата за прегледи е корумпирана. Можете да карате изключително стар или дизелов автомобил без филтър, защото плащате много нисък данък, независимо че замърсявате непропорционално. Можете да шофирате в бус-лентите напълно безгрижно, защото полицията не глобява за това.

Икономическата логика сочи, че това ще доведе до един, два, дори три автомобила на семейство, защото при такива условия удобството на личния автомобил е несравнимо с това на градския транспорт. Това пък означава още по-неудобни тротоари за ходене, още по-големи задръствания, още по-тежки условия за пешеходци и колоездачи, нужда от още повече булеварди и съответно от още повече автомобили.


София е този град. Тя има животозастрашаваща криза с автомобилите. Артериите на града са пълни и всяко затлачване може да предизвика инфаркт. Точно това се случи с новата велоалея по "Раковски". Минимална по своя обем (говорим за около 800 метра), тя предизвика огромно възмущение. Причината не е просто, че велоалеята задръства, затруднява делниците на живеещите и дребния бизнес или че не беше обяснена добре (въпреки че и четирите са верни). Причината е, че хората видяха в това лицемерие: един град, който с всичките си политики ги подтиква да купуват автомобили, изведнъж им сервира къса "чиста от коли" алея.

Ако София иска да стане по-чиста, по-приветлива за хора и да подтикне повече жители да ходят пеш или да карат колело, тогава, моля, нека нейният кмет Йорданка Фандъкова или мнозинството в общинския съвет да излезе и обясни как ще постигне това - какви промени ще направи в политиките и устройството на града и каква помощ от държавата й трябва, за да го постигне. И нека обясни как това ще се случи на всички нива, не просто с 800 метра в центъра.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Педя министър, лакът арогантност 5 Мнения Daily - Педя министър, лакът арогантност

И още: Депутат от ГЕРБ към Лозан Панов: "Кой си ти, бе, господинчо?"; Вонята в кочината е убийствена; Фандъкова чака Гешев да изчисти въздуха

11 дек 2019, 5779 прочитания

Мнения Daily - Колективният линч не е по-различен от лидерска диктатура 4 Мнения Daily - Колективният линч не е по-различен от лидерска диктатура

И още: Лъжата е по-силна и по-шумна от истината

10 дек 2019, 2168 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Йо-хо-хо и още 20 млрд. лева в гьола

Идеите за рестарт на АЕЦ "Белене"

Още от Капитал
Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10