Алеята на лицемерието
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Алеята на лицемерието

Алеята на лицемерието

София, колите и колелата

8277 прочитания

© Цветелина Белутова


Eдин от основните принципи на икономиката е, че хората реагират на стимули. Представете си, че живеете в град, в който е изключително евтино и лесно да притежаваш и използваш автомобил. Може да го паркирате навсякъде, по всяко време, без страх от санкция. Можете да минавате на преглед винаги, независимо дали сте го ремонтирали, защото системата за прегледи е корумпирана. Можете да карате изключително стар или дизелов автомобил без филтър, защото плащате много нисък данък, независимо че замърсявате непропорционално. Можете да шофирате в бус-лентите напълно безгрижно, защото полицията не глобява за това.

Икономическата логика сочи, че това ще доведе до един, два, дори три автомобила на семейство, защото при такива условия удобството на личния автомобил е несравнимо с това на градския транспорт. Това пък означава още по-неудобни тротоари за ходене, още по-големи задръствания, още по-тежки условия за пешеходци и колоездачи, нужда от още повече булеварди и съответно от още повече автомобили.

София е този град. Тя има животозастрашаваща криза с автомобилите. Артериите на града са пълни и всяко затлачване може да предизвика инфаркт. Точно това се случи с новата велоалея по "Раковски". Минимална по своя обем (говорим за около 800 метра), тя предизвика огромно възмущение. Причината не е просто, че велоалеята задръства, затруднява делниците на живеещите и дребния бизнес или че не беше обяснена добре (въпреки че и четирите са верни). Причината е, че хората видяха в това лицемерие: един град, който с всичките си политики ги подтиква да купуват автомобили, изведнъж им сервира къса "чиста от коли" алея.

Ако София иска да стане по-чиста, по-приветлива за хора и да подтикне повече жители да ходят пеш или да карат колело, тогава, моля, нека нейният кмет Йорданка Фандъкова или мнозинството в общинския съвет да излезе и обясни как ще постигне това - какви промени ще направи в политиките и устройството на града и каква помощ от държавата й трябва, за да го постигне. И нека обясни как това ще се случи на всички нива, не просто с 800 метра в центъра.

Фотограф: Цветелина Белутова

Eдин от основните принципи на икономиката е, че хората реагират на стимули. Представете си, че живеете в град, в който е изключително евтино и лесно да притежаваш и използваш автомобил. Може да го паркирате навсякъде, по всяко време, без страх от санкция. Можете да минавате на преглед винаги, независимо дали сте го ремонтирали, защото системата за прегледи е корумпирана. Можете да карате изключително стар или дизелов автомобил без филтър, защото плащате много нисък данък, независимо че замърсявате непропорционално. Можете да шофирате в бус-лентите напълно безгрижно, защото полицията не глобява за това.

Икономическата логика сочи, че това ще доведе до един, два, дори три автомобила на семейство, защото при такива условия удобството на личния автомобил е несравнимо с това на градския транспорт. Това пък означава още по-неудобни тротоари за ходене, още по-големи задръствания, още по-тежки условия за пешеходци и колоездачи, нужда от още повече булеварди и съответно от още повече автомобили.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    koe47523012 avatar :-|
    WOI

    Авторът е прав, че рационалният индивид взима своите решения въз основа на стимули, т.е. ползите и загубите от всяко решение. Пропуска да отбележи обаче, че сборът на тези стимули по подразбиране включва и кисненето в задръствания. Да, лесно е човек да си купи кола в София и после да я паркира безнаказано на който си пожелае тротоар, но ако всеки стори същото, то основните практически изгоди от ползването на личен автомобил, бързина и удобство, стават меко казано съмнителни

    Стимулите биват два вида - положителни и отрицателни. Някои стимули, като въпросната велоалея, могат да бъдат същевременно морков за едни и тояга за други. Една велоалея сама по себе си е стъпка в правилната посока, но действително не е достатъчна. И десет не са. Нужни са повече моркови и повече тояги, за всички. Ясно обяснени и ефективно прилагани. Но при липсата на достатъчен обществен натиск за политиците е по-лесно да симулират дейност отколкото да вземат значими решения. Все пак и те са хора, чиито решения се влияят от стимулите.

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Искахме по-малко държава. Е получихме я. А велоалеите са глупост. Нито са удобни, нито пък намаляват автомобилния трафик. Всъщност го увеличават/стесняват се пътните платна/

    Само се създават предпоставки за много повече катастрофи. Например когато велоалеята е на автомобилното платно - катастрофа велосипед-автомобил е доста вероятна. А когато велоалеята е на тротоара - катастрофа велосипед-пешеходец.

    Намаляването на автопарка/и трафика/ може лесно да се направи.. но от силна държава - с по-висок данък МПС, например да има долна граница, не по-малко от 100 лева, а в София даже 150 да речем. Сега как е - София е с един от най-ниските МПС данъци. Отделно не трябва да се разрешава автомобили без регистрация да паркират на общински места. Че в момента София се е превърнала в автомобилно гробище.

    Да не говорим пък за разбитите тротоари и улици. И невъзможността да се слагат фишове за глоби/за неправилно паркиране/ направо на предните автомобилни стъкла.. така както е в другите държави. Нито пък да се глобяват луди велосипедисти каращи с 50-60 по велоалея нарисувана на тесен тротоар.


  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Велоалеите увеличават и пешеходния трафик.. там където са нарисувани на тротоарите.. правейки ги неизползваеми за пешеходци. Че и опасни тия тротоари за пешеходци.

  • 4
    fkr55482911 avatar :-|
    султана глаушева

    Аз пък много си я харесвам тази велоалея. Преди нея там да се придвижиш с колело беше абсурд.

  • 5
    tomar30 avatar :-|
    tomar30

    Когато видим кметицата да се вози редовно на градския транспорт и 20 колела на общински съветници паркирани редовно пред общината тогава ще повярвам, че тези хора се опитват да направят нещо за този град.
    До тук са само някакви ПР акцийки, с които се опитват да оправдаят поредните безумно изхарчени пари. Нека се опитат да се качат на метро в пик час в който мотрисите са на 7-8 минути и не са проветрени. Нека постоят на спирка с огромна локва пред тях или да се качат на трамвай пълен с миризливи цигани возещи се без билет. Само с декларирано желание и лъжливи маневри няма как да направиш града по-приятен не само за хората, а и за самите тях

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Този град е София. Този кмет е г-жа Фандъкова. Това статукво е целият общински съвет без 2-3 личности, на които останалите 58 се смеят и ги наричат "луди", надявайки се ГЕРБ да ги напазарува за някой дребен пост след края на жалкото им пребиваване във властта.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#5:"tomar30"]Когато видим кметицата да се вози редовно на градския транспорт и 20 колела на общински съветници паркирани редовно пред общината[/quote]

    Още по-зле - виждаме 30 коли върху тротоара. Общинският паркинг е върху тротоара. От друата страна на църквата сега е паркинг и на коли, и на автобуси, но как ще си местят височайшите особи гъзовете, шкембетата и паласките всеки път по 150 метра? Нали по този начин ще им се съсипе реномето в очите на основната група избиратели в този град -милиионната маса автоталибани, сраснати с автомобилната седака.

  • 8
    yec03391101 avatar :-|
    yec03391101

    докарахме всичко до къси пасове ... много по-къси от нужното. бързи резултати и то еднозначно само положителни е онова, което всеки амбициозен човек гони. без значение община държава фирма ... огледайте се. еднодневния манталитет е превзел света. къде са мислителите стратезите визионерите? свят от мижетурки и еднодневки ... ако не ви допада започнете промяната от себе си. не се подлъгвайте по бързите успехи. благоденствие замогване традиции култура .... все неща изискващи търпение постоянство и целенасочени усилия. е, стига толкоз за тази вечер ,😋

  • 9
    chasovnik avatar :-P
    chasovnik

    Вчера си мислех за следното нещо: Защо да има зони за паркиране в София? По-добре ще е всеки от нас да си плати по 1500лв/г за първи автомобил и му лепват стикер на стъклото за паркиране в София. Кеф ти в центъра, кеф ти в Люлин. Който няма стикер да си плаща по 5лв/ч и да не се оплаква - това да е денонощно. Ще има 2 ефекта - СО ще прилапа милиони от стикерите и ще намали разходите за ЦГМ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK