С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 30 ное 2018, 11:22, 6955 прочитания

Новата газова тръба - колко лесно се печелят милиарди

Смесват се щипка реални приходи, две щипки възможни печалби и една голяма шепа розови сънища

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Взима се един голям проект. Да го наречем хъб. В него се хвърлят щипка реални приходи, две щипки възможни печалби и една голяма шепа розови сънища. За да е по-вкусно, там, където в учебника по инвестиции пише "не смесвай несъвместими подправки", смесвай смело. Разбърква се и се поднася с надеждата никой да не опитва получената инвестиционна манджа.

Това е усещането от политиката на кабинета по проекта за разширение на газопреносната мрежа на България. След решението на руската "Газпром" да пренася суровината си към Централна Европа през Турция вместо през Украйна мрежата вероятно трябва да се модернизира, за да може в България да останат приходи от транзит. Ако това се направи разумно, дори може да има някаква печалба. С голямата инвестиционна бъркалка обаче рискът да се повторят драмите с АЕЦ "Белене" и "Южен поток" никак не е малък.


През седмицата министърът на енергетиката Теменужка Петкова представи прогноза, според която проектът ще донесе счетоводна печалба 4.3 млрд. лева за 20 години. Сумата звучи абсурдно за всеки, който поне малко следи какво се случва в сектора. За да е вярна, печалбата на държавната "Булгартрансгаз (през 2017 г. - 61 млн. лв.) трябва да скочи има-няма четири пъти. При условие че газопреносният оператор трябва да прави инвестиции в нови трасета и ще има по-големи разходи за поддръжката на старата и новата инфраструктура, е необходим скок на приходите, по-голям и от този на печалбите.

Магията е проста. В сметките, които министър Петкова представи на кабинета и които Народното събрание трябва да разгледа, са включени приходи, които няма как да се материализират.

В два от трите варианта за развитието на газопреносната мрежа Министерството на енергетиката предвижда изграждане на нов газопровод до сръбската граница. През него ще минават бъдещите доставки от "Газпром" към Централна Европа, които ще трябва да компенсират спирането на сегашния транзит към Турция (който ще бъде заместен от "Турски поток", свързващ Русия директно с Турция). Вместо да се оценява само този проект, в сметките на министерството се включват и други пера. Първото са приходите от транзита към Гърция и Македония, който ще продължи до 2030 г. и след това, но те нямат връзка с новия газопровод. На второ място се включва продажбата на освободения от "Газпром" капацитет на тръбата към Турция.



Само че да се разчита съществуващият газопровод да бъде използван от други компании със същото или дори приблизително натоварване са розови сънища. Румъния, която очаква увеличаване на добива си на газ, е единственият реален източник, който може да използва българската инфраструктура от север на юг. Но за нейния газ вече се конкурират Украйна, Словакия и Унгария (един ден може и България да се събуди и да погледне към близкия север). От юг на север също може да има пренос, но плановете още азерски газ да рукне към Европа се дискутират от години, а все още не е ясно дали обсъжданите терминали за втечнен газ в Гърция някога ще се осъществят.

На практика Министерството на енергетиката удвоява очакваните приходи от новия проект и така формира баснословната печалба. Но ако от очакваните за 20 години приходи за 9.7 млрд. лв. се извади капацитетът на тръбата към Турция, както и приходите от транзита към Гърция и Македония, "печалбата" се стопява. Трудно е да се изчисли прецизно с колко точно, но от наличната информация може да се предположи, че в най-добрия случай ще остане на сегашното си ниво. Което, ако бъде постигнато, не е чак толкова лошо.

Но да се върнем към инвестиционния тиган. Видно е, че министерството се опитва да манипулира публиката и депутатите. Един инвестиционен проект винаги се оценява самостоятелно, за да се види изгоден ли е. Съпоставянето на приходите от транзита ако не се прави нищо (според договора до 2030 г. "Газпром" е длъжна да плаща даже да не пренася) с новия проект, е сравняване на ябълки с круши. При запазване на статуквото се цитират 2.3 млрд. лв., а при варианта с нова тръба - цели 9.7 млрд. лв. Само че в първия случай става дума за 10-годишен период, а във втория - за 20-годишен. И в първия приходите са реални, а във втория се базират само на мечти.

По същия начин, като сега с разширението на газовата мрежа, преди няколко години беше рекламиран строежът на седми блок на АЕЦ "Козлодуй". Електроенергията от новата мощност се получаваше поносима, но само заради осредняването на цената между планираният и двата стари и отдавна изплатени блокове. Сам по себе си проектът беше нежизнеспособен.

Според европейските правила самото дружество "Булгартрансгаз", което сега набира оферти за пренос на газ през планираната тръба, трябва прозрачно да изчисли разходите си и да формира таксите си на тази база. И няма право да планира проекта си нито на загуба, нито на свръхпечалба. И в интерес на истината си е свършило работата достатъчно трезво. Дружеството предлага, който иска, да си купи правото на пренос до Турция и Сърбия. Но от очакваните приходи от обявения търг се вижда, че целта по-скоро е да се покрият само разходите за тръбата към Сърбия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

"Всичко е с връзки" "Всичко е с връзки"

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

22 мар 2019, 2656 прочитания

Пенсионна лотария Пенсионна лотария

Ефектите от влязлата в сила променена формула за изчисление на новите пенсии

22 мар 2019, 1672 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Закрийте НСО

След поредния скандал с охраната на властта

Даваш Airbnb - минаваш по ДДС

Собствениците на имоти в платформите за отдаване по наем трябва да се регистрират и да внасят данъка в бюджета

Източна стража

Как Полша се опитва да бъде основният стълб на сигурността в "студения мир" с Русия

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Уикенд в Матера

Бързо и лесно пътуване до древното градче, което заедно с Пловдив споделя титлата Европейска столица на културата 2019

Сто години красота

Богата образователна програма ще отбележи стогодишнината от създаването на Баухаус

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.03.2019 Прочетете