София ще се бори с мръсния въздух
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София ще се бори с мръсния въздух

София ще се бори с мръсния въздух

Една добра и една лоша новина

Мария Манолова
8367 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Тази седмица софийската градска управа отбеляза малък триумф в борбата срещу мръсния въздух като най-накрая показа авариен план за действие в дните, когато нивата на фини прахови частици (ФПЧ) превишават здравословните норми. Документът е чудесна новина за софиянци, но съдържа и няколко не толкова добри новини.

Положителният прочит е, че институциите най-накрая признаха прашния проблем на града. Кризата се вижда ясно в зимната атмосфера над София от години, но досега винаги е имало само частични данни и половинчати изказвания на градската управа. Тази година, след като Европейската комисия осъди държавата, а граждани съдят общината и министъраът на екологията Нено Димов и зам.-кметът по околната среда Йоана Христова признаха проблема.

Не толкова добрата новина е, че данните все още са непълни и Столична община отказва да ги даде на граждани и неправителствени организации в суров вид, който може лесно да бъде обработен и анализиран.

Добра новина от новата програма е и че общината ще иска промени в законите, които да й помогнат в битката със замърсяването, като задължителни стикери за екологичния клас на автомобилите. След това по-старите автомобили ще могат да бъдат спирани от движение в центъра на града. Лошата новина е, че усилието е насочено в погрешна посока. Мръсният въздух не е само в центъра, а най-голям замърсител са печките на дърва и въглища. Затова е доста по-важно хората да получат стимули за отопление по друг начин и това ще има много по-голям ефект.

Друг хубав знак е, че общината вече споменава финансови стимули за справяне с трафика като увеличаване на цената на паркирането в синя зона и намаляване на цената на билета за градски транспорт. Мерките обаче са насочени към опашката, а не към корена на проблема. Замърсяващите коли трябва да се санкционират още с данъка, а не след като излязат на улицата. Използването на градски транспорт пък трябва да се поощрява с по-добра мрежа, повече превозни средства и удължено работно време, за да е реална алтернатива на автомобила, а не с 60 стотинки отстъпка.

Тази седмица софийската градска управа отбеляза малък триумф в борбата срещу мръсния въздух като най-накрая показа авариен план за действие в дните, когато нивата на фини прахови частици (ФПЧ) превишават здравословните норми. Документът е чудесна новина за софиянци, но съдържа и няколко не толкова добри новини.

Положителният прочит е, че институциите най-накрая признаха прашния проблем на града. Кризата се вижда ясно в зимната атмосфера над София от години, но досега винаги е имало само частични данни и половинчати изказвания на градската управа. Тази година, след като Европейската комисия осъди държавата, а граждани съдят общината и министъраът на екологията Нено Димов и зам.-кметът по околната среда Йоана Христова признаха проблема.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    darthsidious avatar :-|
    darthsidious

    Всъщност отстъпката не е 60 стотинки. Един лев ще е еднодневната карта. Ако изобщо това се случи.

  • 2
    lgrozeva avatar :-|
    Лили

    Абсолютно съм съгласна с автора на статията, както винаги когато решения се вземат от неуки и посредствени хора - мерките са половинчати. Поне се стартира някакъв разговор по темата, това е единствената истинска утеха.

  • 3
    glia avatar :-|
    shogun

    Спиране то на движение в центъра на старите дизели ще се осъществява трудно, но мога да им отказват стикери за паркиране например и да нямат право са пират в зоните почасово.

  • 4
    kdo52372883 avatar :-(
    kdo52372883

    Тези мерки са крайно закъснели и недостатъчно решителни. Да, едно нещо е по-добро от едно нищо, само че защо трябваше да се мотаят и манкират толкова години? Трябва ли винаги гражданите да извиваме ръцете на властта, за да се размърдат? Ето другата седмица и протест ще има.

    И щом нещата са опрели до там, ето какво предлагам аз. Освен, че съдим Софийска Община, да заведем колективен иск и срещу МОСВ - за зловредно бездействие. В този иск вече могат да участват всички българи, не само софиянци. В развитите държави има такъв прецедент - и обезщетенията могат да бъдат колосални. И то не заради самите пари - а за да стреснем, събудим, ужилим и размърдаме заспалите чиновници там. Ако пък спечелим - аз моето обезщетение съм готов да го даря. Не ми трябва - трябва ми много повече чист въздух!!!

  • 5
    dr.web avatar :-|
    dr.web

    Борба му е майката, боричкане. За кокъла, кой ти гледа мърсния въздух; всъщност последният, т.е. "мърсният въздух", си е намазал гърба с олио и трудно можеш да му направиш захват и преобръщане - дават преди всичко пари за печки с твърдо гориво (дърва, въглища), а те, все пак, си остават основни замърсители на въздуха. Така, обаче проблемът е, че печките с твърдо гориво са твърде много в държавата. А държавата ... все пак нали затова е държава, си гледа основно държавната политика, нали така.

  • 6
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Дано се пораздвижат нещата, ма едва ли. Хиляди печки на твърдо гориво, стотици хиляди автомобили без катализатори, бусове, бълващи облаци недоизгорял дизел, зареждащи магазини, тежкотоварни КАМази на по 40 години, които изпълзяват от изкопи за нови сгради и хем пушат, хем разнасят кал навсякъде... да изреждам ли още? За миене на улици пък всички са чували и никой не е виждал... Не вярвам, че нещо ще се случи или в най-добрия случай ще се захват с най-лекия проблем, който няма да разреши нищо...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Чувате ли нещо от целия шум?

Чувате ли нещо от целия шум?

Колко са осъдените за корупция

Колко са осъдените за корупция

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.