С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 15 дек 2017, 11:48, 6959 прочитания

София ще се бори с мръсния въздух

Една добра и една лоша новина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Климатици или пелети срещу мръсния въздух

111 млн. лв. за подмяна на отопление

24 авг 2018

Четири нюанса сиво: София пак бе затисната от мръсен въздух

Няколко дни нивата на опасните фини прахови частици в столицата бяха в пъти над нормата

9 яну 2018

Протестите срещу мръсния въздух може да се превърнат в протести срещу гетата в София

За вторник са планирани демонстрации в пет софийски квартала

18 дек 2017

Мерки за справяне с мръсния въздух, или въздух под налягане

Столичната община показа аварийния си план при замърсяване с фини прахови частици, който едва ли ще има ефект

12 дек 2017

Идва ли прО2мяна

Огромната част от праха в София идва от битовото отопление и автомобилния трафик, но засега не се предлагат радикални мерки срещу двата проблема

3 мар 2017

Столичната община ускорява работата по мерките срещу мръсния въздух

Предложенията включват безплатен градски транспорт и ограничаване на движението в някои зони на града в дни с лошо качество на въздуха

8 фев 2017

7 решения срещу прашния въздух

Какви мерки трябва да се вземат, за да дишаме по-спокойно

16 дек 2016
Тази седмица софийската градска управа отбеляза малък триумф в борбата срещу мръсния въздух като най-накрая показа авариен план за действие в дните, когато нивата на фини прахови частици (ФПЧ) превишават здравословните норми. Документът е чудесна новина за софиянци, но съдържа и няколко не толкова добри новини.

Положителният прочит е, че институциите най-накрая признаха прашния проблем на града. Кризата се вижда ясно в зимната атмосфера над София от години, но досега винаги е имало само частични данни и половинчати изказвания на градската управа. Тази година, след като Европейската комисия осъди държавата, а граждани съдят общината и министъраът на екологията Нено Димов и зам.-кметът по околната среда Йоана Христова признаха проблема.

Не толкова добрата новина е, че данните все още са непълни и Столична община отказва да ги даде на граждани и неправителствени организации в суров вид, който може лесно да бъде обработен и анализиран.

Добра новина от новата програма е и че общината ще иска промени в законите, които да й помогнат в битката със замърсяването, като задължителни стикери за екологичния клас на автомобилите. След това по-старите автомобили ще могат да бъдат спирани от движение в центъра на града. Лошата новина е, че усилието е насочено в погрешна посока. Мръсният въздух не е само в центъра, а най-голям замърсител са печките на дърва и въглища. Затова е доста по-важно хората да получат стимули за отопление по друг начин и това ще има много по-голям ефект.

Друг хубав знак е, че общината вече споменава финансови стимули за справяне с трафика като увеличаване на цената на паркирането в синя зона и намаляване на цената на билета за градски транспорт. Мерките обаче са насочени към опашката, а не към корена на проблема. Замърсяващите коли трябва да се санкционират още с данъка, а не след като излязат на улицата. Използването на градски транспорт пък трябва да се поощрява с по-добра мрежа, повече превозни средства и удължено работно време, за да е реална алтернатива на автомобила, а не с 60 стотинки отстъпка.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов се клати, но не пада 2 Борисов се клати, но не пада

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

19 окт 2018, 3526 прочитания

Когато евтиното е жестоко 2 Когато евтиното е жестоко

Предложенията за промени в здравните закони

19 окт 2018, 2606 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Много поздрави от миналото

Градоустройството на София

Превъоръжаването на армията взе първата си жертва

Ключова фигура по поръчката за бронирани машини тихомълком е отстранена от военното министерство

Топ 10 разрешения за строеж: Мащабното строителство

През лятото има повече от 10 проекта с РЗП над 10 хил. кв.м, като отново доминират жилищните проекти с леко движение при офисите

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Първият човек"

Човешката страна на героя през перфектно кино

20 въпроса: Йордан Дъбов

Тази есен кафе брандът Dabov отбелязва 10-годишнината си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 20.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, DHL откри нов логистичен център за 10 млн. евро, чуждите инвестиции намаляват през август, bTV с 85% ръст на печалбата за тримесечието

Емисия

DAILY @7AM // 22.10.2018 Прочетете