Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
12 5 яну 2018, 15:20, 6915 прочитания

Лифтът на хамстера

Напрежението за концесията в Банско

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Фотогалерия: Протест в защита на Пирин

В София и други градове в страната хиляди поискаха отмяна на решението на Министерския съвет от 28 декември

5 яну 2018

Банско: новите щрихи на стария казус

Осем въпроса и отговора за това защо решението на правителството буди подозрения

4 яну 2018

Мнения Daily - Безпределната алчност движи застрояването на Пирин

И още: През тази година ще имаме поне една нова партия; Лондонските банкери може да са по-мобилни, отколкото си мислим

3 яну 2018

Трасето на втория лифт в Банско се предвижда да е 5.8 км

Ден преди планирания голям протест срещу промените в парк "Пирин" екоминистърът Нено Димов ще разговаря с граждани във фейсбук

2 яну 2018

Правителството одобри втора кабинка и нови писти над Банско

С решението на кабинета се дава зелена светлина за много по-сериозно застрояване в Пирин

28 дек 2017
Сюжетите около евентуалния строеж на втори кабинков лифт над Банско обобщават всички основни щрихи от днешната картина на България. В нея може да се види пълното недоверие, че държавата работи в интерес на законите и хората, огромно противопоставяне между различни групи и политици, които не могат да намерят компромисната точка, защото биват виждани (често основателно) като слуги на едната страна.

Разбира се, че зимният туризъм в България трябва да се развива и допълнителната инфраструктура за това - лифтове и влекове, е необходима. Случаят с Банско обаче е обрасъл с толкова много история, че това най-вероятно едва ли ще се случи.

Дългогодишната черна кампания срещу защитниците на опазването на Пирин само допълнително ги ожесточава. От гледна точка на концесионера и близките му политици силовото налагане на решение може би вече изглежда като единственото решение. То обаче също не е реалистично, защото противниците на строежите приемат втората кабинка като стъпка към цялостното "усвояване" на националния парк и са в състояние да ескалират ситуацията, докато политическата цена за управляващите стане прекалено голяма.

Единственият сценарий за излизане от тази ситуация е компромисът между двете страни. Концесионерът да даде достатъчно гаранции, че (този път) няма да злоупотребява с разрешенията и ще построи само нов лифт по възможно най-щадящия природата начин, е много теоретична опция при приетите промени, които дават възможност за изграждане и на нови писти.

Доверието, изглежда, е сериозно загубено. За да бъде върнато, най-малкото концесията трябва да е с ясни собственици и те да се откажат от сегашната конфронтация. Тогава умерената част от природозащитниците може (теоретично) да бъде убедена да не се противопоставя. Този сценарий обаче става невъзможен заради първото условие - ясната собственост. Така ситуацията е обречена на вечен пат.




Колелото на хамстера е израз, който описва безсмисленото движение на едно място. В случая е лифт, но смисълът е същият - хаби се обществена и политическа енергия, без да се помръдва напред.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 януари 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/ governmentevent

Дванадесета годишна среща на бизнеса с правителството



Акценти в програмата:
Загубата на човешки капитал през последните години - колко голям е проблемът, какви са ефектите за икономиката и какви държавни политики могат да го решат
Какво може да направи правителството за задържане и развитие на човешкия капитал
Докога ще расте европейската икономика и кои политики могат да повлияят на българския пазар на труда
Ще постигне ли България устойчив ръст, докато губи човешки капитал
Как българската икономика да стане атрактивна за работещите в чужбина


Прочетете и това

Едно на мен, две на мен, три на мен Едно на мен, две на мен, три на мен

19 яну 2018, 3856 прочитания

Министерство на околната вреда 1 Министерство на околната вреда

Гражданите и МОСВ

19 яну 2018, 2227 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Кръгова отбрана

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

Даниела Русо: Трудно ще открием материал, който да измести пластмасата във всичко

Съоснователят и изпълнителен директор на Think Beyond Plastic пред "Капитал"

Върти ми се една муха

NASEKOMO превръща органичните отпадъци в храна за ларви, които са алтернативен източник на протеини за животни

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Истории от двете Америки

Досега неизлизали на български разкази на Труман Капоти и Кларис Лиспектор

Портрет на художника като номад

Борис Праматаров за това как различните градове променят артиста

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 20.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Сделката за Общинска банка и още от по-важните теми в седмичния "Капитал"

Емисия

DAILY @7PM // 19.01.2018 Прочетете