Безсмислено сравнение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Безсмислено сравнение

Pixabay

Безсмислено сравнение

Цените на храните тук и в ЕС

7421 прочитания

Pixabay

© Pixabay


Собственик на ресторант по Черноморието твърди, че хит в менюто им е чипс от тиквички. Проблемът е, че се приготвя бавно, хората в кухнята недоволстват, а за да ограничи поръчките, предприемачът решава да вдигне цената двойно. За негова изненада чипсът става още по-популярен.

В условията на свободен пазар цената на даден продукт или услуга се определя от търговеца. Дали тя е оптимална е въпрос на преценка на всеки клиент. Затова и коментарите след поредната проверка на земеделското министерство в посока "на най-бедните европейци се продава най-скъпо" (по-ниското качество и разминаването с етикета е друга тема) e популизъм.

Зад различните цени стоят и други фактори. Обикновено няма магазини, в които всички продукти да се предлагат на най-ниската стойност спрямо всички останали конкурентни вериги. Често моделът е определени стоки да са на промоция или с малко по-ниски цени за сметка на други артикули. Цената зависи и от това дали продуктът сега навлиза на пазара и търговецът е решил да я пусне с минимална печалба с цел да набере лоялна клиентска маса или пък е с калкулиран маркетингов бюджет. Фактор са и транспортните разходи, както и тези за съхранение на продуктите, с каква надценка работи търговецът, дали има голямо предлагане, колко е ожесточена конкуренцията, дали пазарът е достатъчно голям, за да се печели от количество, или напротив...

В крайна сметка всеки търговец е свободен да постави на етикетчето каквото число реши. А клиентът има право да я купи или не. Залитане в посока регулации на цените в условията на конкурентен пазар ще ни върне 30 години назад, когато стоките бяха евтини, с централно определяни цени и... дефицитни.

Собственик на ресторант по Черноморието твърди, че хит в менюто им е чипс от тиквички. Проблемът е, че се приготвя бавно, хората в кухнята недоволстват, а за да ограничи поръчките, предприемачът решава да вдигне цената двойно. За негова изненада чипсът става още по-популярен.

В условията на свободен пазар цената на даден продукт или услуга се определя от търговеца. Дали тя е оптимална е въпрос на преценка на всеки клиент. Затова и коментарите след поредната проверка на земеделското министерство в посока "на най-бедните европейци се продава най-скъпо" (по-ниското качество и разминаването с етикета е друга тема) e популизъм.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    gvu1448216442480887 avatar :-|
    Stan

    Така, това е така, но има и изкривявания на пазара, има спекула, има други фактори. Пазара е хубаво нещо - оценява доброто и изритва неконкурентното, но има и големи несъответствия понякога. Аз съм за пазара, за конкуренцията, но трябва да се следи изкъсо за спазване на законовите изисквания, нещо, което в България не се прави.Пример: много български фирми осигуряват служителите си на минималния праг за съответната длъжност, ако не го правят няма да са конкурентни на другите в бранша, които също го правят. Ето едно принудително зло, което 28 години трови (меко казано) държавата ни. Това е защото няма контрол, било недуказуемо, а аз си мисля че никой не иска да разбутва тази тема. Друг способ на производителите в милата ни родина е заместване на качествени продукти със заместители.Да, това не е темата на дискусия, но насоката е друга - пазара! Ако не правиш мизериите, твоята производствена/търговска цена би била много по - висока, а за момента в нашата страна това е много определящо.Малко хора могат да си позволят дори и да искат, дори и да са добре платени да платят двойна цена за нещо уж да е по-качествено. Трудно. А то често се оказва същия боклук, просто някой си е надписал щедро "етикетчето".
    Та към автора, това което си написал е вярно и приложимо за страна с железни закони и контрол по прилагането им, а не за България. Защото ако в Германия, Англия, Франция не платиш осигуровка или добавяш забранени продукти отиваш в затвора и бизнеса ти заминава. Тук всеки си прави каквото си иска и се получават малко на брой много богати и много на брой много бедни. Напомня ми на африканските страни. Искам да попитам автора чувал ли е как е положението със западните стоки и цените на живот в столицата на Ангола? Да точно Ангола, няма да повярвате, но това е една от страните с най-нисък доход и най-високи цени на стоките. Биг Мак или стоки от моловете в столицата са най - високите в СВЕТА в абсолютно изражение. Получава се така, че парите за един сандвич в Макдоналдс са цяло състояние за местното население, а потребителите са западни специалисти, командировани по рафинериите за изнасяне на нефта им.Как е а? Не са ли най-големите балъци в света. Там ли искаме да отидем? Замислете се.
    Аз съм потретвам силно ЗА ПАЗАРА, но при ясни и точни рамки и стриктен контрол и големи наказания за провинилите се...

  • 2
    nodjinn avatar :-P
    nodjinn

    Момент. На Източния пазар се продава по-евтина имитация на западния продукт, в не малко случаи с по-вредни съставки, при това на същата, а понякога и на доста по-висока цена - и този простичък, вече доказан факт, бил популизъм според вас? Ще го оправдаете с идеята за свободен пазар? Честно ли?!

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "nodjinn":

    В бизнеса има едно нещо, наречено постоянни разходи. На по-малък и по-беден пазар, постоянните разходи се разпределят между по-малко продадена продукция. Ако не искаш по-некачествена кола, или ще я плащаш по-скъпо, или няма да я има в магазина изобщо.

  • 4
    xxn20561524 avatar :-|
    xxn20561524

    Цените не са важни, стига да не се продава под себестойност, както правят немските вериги. Нека се изравни качеството, пък принудени да вдигнат цените сами ще се самоизритат от пазара и ще се отвори ниша за местно производство.

  • 5
    xxn20561524 avatar :-|
    xxn20561524

    [quote#1:"Stan"]Пазара е хубаво нещо - оценява доброто и изритва неконкурентното[/quote]

    Това са голи клишета. Изритва "неконкурентното", което в случая значи качественото. Пазарът сам по себе си без строги регулации е нищо и води до тотален спад в качеството на предлаганите стоки, до картели и монополи. Това показва животът, а по учебниците да си пишат каквото искат теоретиците.

  • 6
    drug avatar :-|
    реалист

    Въпросът не е в правото на производителя, да определя името и цената , а в коректността, стоки с еднакъв тип, опаковка, лого и производител, да са идентични по съдържание и цена на всички пазари в ЕС. А, не производителят да произвежда две стоки с едно и също име и еднаква опаковка, но различно качество и съдържание, като едната, Оригинала, качествената, да е за Европазара от старите членки, където се добива име и престиж, а другата, ментето с некачествени заместители, да се пробутва с авторитета на оригинала, за новите членки от източна Европа. На това отгоре, цената на Оригинала в стара Европа е по ниска от цената на ментето в Нова Европа. Това е все едно автомобил, предлаган в опаковка с логото на Мерцедес, в Германия да е Мерцедес, а в Източна Европа, като го разопаковаш виждаш , че прилича на Мерцедес, но е с двигател на Трабант и ти го дават по-скъпо. Това, е нелоялна заблуда за клиента, който под това име иска оригиналното съдържание. От нехранителните стоки съм го забелязал особено в перилните средства. Дадени марки се произвеждат в Германия, Полша и Румъния абсолютно идентични , като опаковка и разфасовка. Германският препарат е изключително ефикасен, докато полския и румънския са посредствени, а и германския в Германия е по евтин от източно-европейските у нас. Ако производителят иска да смени за даден пазар съставките, то той да бъде, така добър да сложи достатъчно отличително Лого за модификация, защото това, вече е друг модел и продукт.

  • 7
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#6] от "реалист":

    Стига с тоя комунизъм, няма как един продукт да бъде с една цена навсякъде. Дори транспортнит разходи за различни обеми са брутални различни, какво остави всички разходи по веригата.
    Относно "качеството" сега се канят да приемат ограничение ча марките. Което ще доведе до това колата в половин европа ще я прекръстят на кола-ултра примерно. Пък праха ариел уаит ще се казва ариал уаит мега.

  • 8
    drug avatar :-|
    реалист

    До коментар [#7] от "m17":

    Това не е никакъв комунизъм, а справедливост в рамките на ЕС (въпреки, че ЕС силно мяза на комунистически). Защо Оригиналната стока в стара Европа е със цена навсякъде там, почти еднаква и съм убеден, че и в САЩ е сходна? Според мен, това е защото в Нова Европа няма стабилна пазарна икономика и антитръстова добра практика, но местната селскостопанска и хранително-вкусова дейност е силна, с традиции, произвеждат, дори по-качествени традиционни храни от западната и не им пука за Немското или Френското. Българската хранително вкусова индустрия е най- отвратителната в Европа, що се касае за регулярна, а не деликатесна, или за износ продукция. Тотален картелен сговор за производство на гадни ментета на доста високи цени, което е стимул за западняка да ти продава, поне по-малки ментета на поносими цени, за което има търсене. У нас, нито сиренето, нито кашкавала, нито колбасите са на нормални цени за населението. В Германия, Чехия, Полша, Латвия, Естония, дори Румъния, за 3,0 € /кг.- 6лв. можеш да си купиш колбас направен от 80% СВ. МЕСО, а у нас за тези пари купуваш колбас от 80% пилешки кожички, механично отделено "месо"- сиреч ципата на кокалите, долнокачествена сланина и купища консерванти и "подобрители". А за бялото сирене и кашкавала да не говорим, това е Елдорадото за мандрите. Тъй като млечните храни са основна храна за българина, Мандрите слагат цени, каквито си договорят, а продукцията, няма скъпа, няма евтина, всичката е с трансмазнини, сухо мляко и палмова мазнина, а цената им, все едно са от млякото на крави от Марс.

  • 9
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Ако променят нещо трябва да е достъпността до информация, за да може човек сам да реши какъв салам иска и ако в България предпочитаме кашкавал с палмово масло, защото ни е по-важно да си купим цигари това си е пазарна икономика. Отделен е обаче въпросът колко лесно може да се появи нов продукт на даден пазар заради невъзможни изисквания на големите вериги, безкрайно много и сложни разрешителни и т.н.

  • 10
    huq02315046 avatar :-|
    huq02315046

    Научете се да правите разлика между Лого/Бранд и състав, който трябва по закон да е изписан на етикета на храната. До момента в който е изпълнено законовото изискване, какво са ви виновни производителите. Нямаме ли си други проблеми на държавата?
    Като смятате, че не е правилно то спрете да купувате тези продукти.
    До тези които твърдят че в БГ са с по високи цени - ето ви скъпи хора една страхотна идея, па купете ги от западна Европа и ги внесете в БГ, тъкмо ще спечелите парички :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK