Социология на пропагандата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Социология на пропагандата

Reuters

Социология на пропагандата

Кампанията срещу еврото

3666 прочитания

Reuters

© LEONHARD FOEGER


"Съдържанието, създадено с усилие и честно отношение към аудиторията, все повече е обект на нечестна конкуренция от финансирано съдържание, пропаганда и слухове. Социологическите проучвания показват, че фалшивите новини се разпространяват по-лесно от тези, на които може да се има доверие." Така генералният секретар на "Репортери без граници" Кристоф Делоар описа неотдавна заплахата за честността на публичния дебат в много места по света.

В България наблюдението му се потвърждава за жалост и по ключови за бъдещето на страната въпроси. Един от тях е присъединяването към еврозоната. Според проучване на "Алфа рисърч" от ноември 2017 г. най-голям дял - 48% от българите, подкрепят този вариант за бъдещето на ЕС, който ще го направи "по-силен, свързан и демократичен - чрез по-голяма интеграция на държавите членки, включително в Шенген и еврозоната". В същото време пак най-много - 45 на сто, не одобряват приемането на еврото.

Съвместяването на двете мнения на пръв поглед е парадокс. Но друго проучване, на агенция Perceptica, показва възможното свързващото ги звено. Социалните медии и интернет форумите са буквално залети от твърдения като това, че влизането в еврозоната ще е равносилно на Виденовата зима, че цените ще скочат, а доходите ще се стопят. А когато са оставени да се леят безкритично и от националния ефир, за смислен публичен дебат трудно може да се говори - това, че страховете са ирационални, не ги прави по-малко реални.

Така социологическите проучвания измерват все повече ефекти на пропагандата (в случай че не са част от нея). И няма да е чудно лансирани вече идеи за референдуми - срещу приемането на еврото, за излизане от НАТО, а защо не и от ЕС, да срещнат солидна подкрепа. Изглежда, че въпросът какво ще последва от всичко това е твърде рационален, за да бъде обсъждан.

"Съдържанието, създадено с усилие и честно отношение към аудиторията, все повече е обект на нечестна конкуренция от финансирано съдържание, пропаганда и слухове. Социологическите проучвания показват, че фалшивите новини се разпространяват по-лесно от тези, на които може да се има доверие." Така генералният секретар на "Репортери без граници" Кристоф Делоар описа неотдавна заплахата за честността на публичния дебат в много места по света.

В България наблюдението му се потвърждава за жалост и по ключови за бъдещето на страната въпроси. Един от тях е присъединяването към еврозоната. Според проучване на "Алфа рисърч" от ноември 2017 г. най-голям дял - 48% от българите, подкрепят този вариант за бъдещето на ЕС, който ще го направи "по-силен, свързан и демократичен - чрез по-голяма интеграция на държавите членки, включително в Шенген и еврозоната". В същото време пак най-много - 45 на сто, не одобряват приемането на еврото.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK