С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 май 2018, 10:13, 2888 прочитания

Социология на пропагандата

Кампанията срещу еврото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Европредседателството стабилизира оценките за премиера и правителството

Електоралните нагласи се запазват почти без промяна, Валери Симеонов качва най-много в личния си рейтинг, сочи проучване на "Алфа рисърч"

3 юли 2018

Настройване срещу еврото

Коментарите срещу членството в еврозоната вървят ръка за ръка с внушения срещу ЕС и НАТО

11 май 2018

Гунтрам Волф: Не мисля, че сега България ще бъде допусната в ERM-2

Директорът на Bruegel пред "Капитал"

10 май 2018

Сделката на Борисов за еврозоната

България ще пробва да влезе в клуба на еврото до два месеца. Засега без да даде надзора над банките си, а това намалява шансът ни

4 май 2018
"Съдържанието, създадено с усилие и честно отношение към аудиторията, все повече е обект на нечестна конкуренция от финансирано съдържание, пропаганда и слухове. Социологическите проучвания показват, че фалшивите новини се разпространяват по-лесно от тези, на които може да се има доверие." Така генералният секретар на "Репортери без граници" Кристоф Делоар описа неотдавна заплахата за честността на публичния дебат в много места по света.

В България наблюдението му се потвърждава за жалост и по ключови за бъдещето на страната въпроси. Един от тях е присъединяването към еврозоната. Според проучване на "Алфа рисърч" от ноември 2017 г. най-голям дял - 48% от българите, подкрепят този вариант за бъдещето на ЕС, който ще го направи "по-силен, свързан и демократичен - чрез по-голяма интеграция на държавите членки, включително в Шенген и еврозоната". В същото време пак най-много - 45 на сто, не одобряват приемането на еврото.

Съвместяването на двете мнения на пръв поглед е парадокс. Но друго проучване, на агенция Perceptica, показва възможното свързващото ги звено. Социалните медии и интернет форумите са буквално залети от твърдения като това, че влизането в еврозоната ще е равносилно на Виденовата зима, че цените ще скочат, а доходите ще се стопят. А когато са оставени да се леят безкритично и от националния ефир, за смислен публичен дебат трудно може да се говори - това, че страховете са ирационални, не ги прави по-малко реални.

Така социологическите проучвания измерват все повече ефекти на пропагандата (в случай че не са част от нея). И няма да е чудно лансирани вече идеи за референдуми - срещу приемането на еврото, за излизане от НАТО, а защо не и от ЕС, да срещнат солидна подкрепа. Изглежда, че въпросът какво ще последва от всичко това е твърде рационален, за да бъде обсъждан.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

А това чухте ли го? 1 А това чухте ли го?

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

20 юли 2018, 7454 прочитания

Непосилната лекота на корупцията 2 Непосилната лекота на корупцията

Приватизационна амнистия

20 юли 2018, 5627 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Особеностите на магистралната археология

Финансиране на разкопки

Банкови карти под онлайн заплаха

Заблуда и неволни грешки най-често са причина за източване на суми, но повече внимание може да ограничи рисковете

Да превърнеш детската страст в кариера

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars, пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Nation on the best location

Манталитетният и културен хибрид Словения

Жак Перети: Бизнесът ще спаси света

Разследващият журналист, който работи за медии като BBC, The Independent, The Guardian, Wired, Huffington Post, пред "Капитал"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Третият варненски мол се довършва с кредит за 22 млн. евро, десетият магазин Jumbo ще е в "Илиянци", НАП с промени за касовите апарати

Емисия

DAILY @7AM // 23.07.2018 Прочетете