С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 11 май 2018, 11:09, 6020 прочитания

Особеностите на магистралната археология

Финансиране на разкопки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Портрет на един аутобан

Магистрала "Тракия" се превърна в инфраструктурния гръбнак на България. Ефектът от това не е повишена сигурност, а повече катастрофи

6 юли 2018

За археология по трасето на газовата връзка с Гърция ще бъдат заделени 3 млн. лв.

Финансирането от "Ай Си Джи Би", половината от която се държи от БЕХ, е двойно по-голямо от годишната държавна субсидия за разкопки

21 май 2018

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Делото "КТБ", връзката археология - магистрали, китайският план за летище Пловдив и още

12 май 2018

Разкопки на всеки километър

В последните години археологията в България се издържа предимно покрай европроектите за пътна инфраструктура

11 май 2018

Археолозите предлагат разкопките до "Струма" да бъдат изместени няколко метра

Идеята е трасето на магистралата да не се променя, а важните открития да се композират до него

9 май 2018
Мурсалево се намира близо до Кочериново и на пътя на новата магистрала "Струма". През 2014 г., при подготовката за пътя, там беше открито неолитно селище. Твърдеше се, че е на 8 хил. години и може би дори маркира първата европейска цивилизация. "Находката е от ранния неолит и е уникална за Европа", съобщи тогава пътната агенция.

В резултат бяха отделени 4.2 млн. лв. за проучване на обектите, след което, за да не бъдат разрушени, беше планирана специална подпорна стена, която да съхрани 3 декара от селището. До тази стена трябваше да има музей, в който пътниците да спират, да си почиват и да разглеждат неолитното селище, както романтично го описаха възложителите. За целта бяха дадени още 7 млн. лв.

Единадесет милиона лева по-късно край Мурсалево никой не спира. Музей няма. Причината е проста - след като пътят е минал оттам, интересът на държавата да финансира разкопките рязко е спаднал. Така зарязани стоят не един и два обекта в страната, която претендира да развива "културен туризъм". Не защото учените не искат да ги изследват или туристи не искат да ги посетят. А защото, за да се случи едното и другото, първо трябва да има последователност в държавното финансиране. Рим не само не е бил построен, но не е и бил разкопан за един ден или една година.

Това е големият проблем и с разкопките край Благоевград, които възбудиха толкова много духовете. Дори да бъдат запазени (нека се надяваме, че ще е така), след като магистралата мине оттам, никой никога няма да даде пари за продължаването им. Така милионите, инвестирани за тях, ще се обезсмислят напълно, времето ще започне да руши разкопаното, а министърът на туризма Николина Ангелкова и премиерът ще дочакат следващия медиен момент, в който да се похвалят, че ще настигнем Гърция или Турция.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо убийството в Русе хвана всички за гърлото 3 Защо убийството в Русе хвана всички за гърлото

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

12 окт 2018, 9042 прочитания

Колко струва властта на Борисов 3 Колко струва властта на Борисов

Опитите за откупуване на политическо спокойствие с пари на данъкоплатеца едва ли ще спрат до тук

12 окт 2018, 2943 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Денят, в който председателството свърши

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

Без Спас Русев в InterContinental

Спас Русев е излязъл като собственик в хотел InterContiental и вече контролът е еднолично в "Галакси инвестмънт груп"

Глобалният растеж през първите девет месеца подкрепи взаимните фондове

Към края на деветмесечието 3 фонда на български управляващи дружества успяват да преминат границата на двуцифрената доходност

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Бягай, Затопек, бягай

Писателят Ян Новак за графичния си роман, посветен на рекордьора бегач Емил Затопек

Варненско ято

След години в безтегловност културната сцена в града отново намира пътя си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Президентът наложи десето вето, България е 51-ва по конкурентоспособност

Емисия

DAILY @7PM // 17.10.2018 Прочетете