С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 11 май 2018, 11:09, 5593 прочитания

Особеностите на магистралната археология

Финансиране на разкопки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Портрет на един аутобан

Магистрала "Тракия" се превърна в инфраструктурния гръбнак на България. Ефектът от това не е повишена сигурност, а повече катастрофи

6 юли 2018

За археология по трасето на газовата връзка с Гърция ще бъдат заделени 3 млн. лв.

Финансирането от "Ай Си Джи Би", половината от която се държи от БЕХ, е двойно по-голямо от годишната държавна субсидия за разкопки

21 май 2018

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Делото "КТБ", връзката археология - магистрали, китайският план за летище Пловдив и още

12 май 2018

Разкопки на всеки километър

В последните години археологията в България се издържа предимно покрай европроектите за пътна инфраструктура

11 май 2018

Археолозите предлагат разкопките до "Струма" да бъдат изместени няколко метра

Идеята е трасето на магистралата да не се променя, а важните открития да се композират до него

9 май 2018
Мурсалево се намира близо до Кочериново и на пътя на новата магистрала "Струма". През 2014 г., при подготовката за пътя, там беше открито неолитно селище. Твърдеше се, че е на 8 хил. години и може би дори маркира първата европейска цивилизация. "Находката е от ранния неолит и е уникална за Европа", съобщи тогава пътната агенция.

В резултат бяха отделени 4.2 млн. лв. за проучване на обектите, след което, за да не бъдат разрушени, беше планирана специална подпорна стена, която да съхрани 3 декара от селището. До тази стена трябваше да има музей, в който пътниците да спират, да си почиват и да разглеждат неолитното селище, както романтично го описаха възложителите. За целта бяха дадени още 7 млн. лв.

Единадесет милиона лева по-късно край Мурсалево никой не спира. Музей няма. Причината е проста - след като пътят е минал оттам, интересът на държавата да финансира разкопките рязко е спаднал. Така зарязани стоят не един и два обекта в страната, която претендира да развива "културен туризъм". Не защото учените не искат да ги изследват или туристи не искат да ги посетят. А защото, за да се случи едното и другото, първо трябва да има последователност в държавното финансиране. Рим не само не е бил построен, но не е и бил разкопан за един ден или една година.

Това е големият проблем и с разкопките край Благоевград, които възбудиха толкова много духовете. Дори да бъдат запазени (нека се надяваме, че ще е така), след като магистралата мине оттам, никой никога няма да даде пари за продължаването им. Така милионите, инвестирани за тях, ще се обезсмислят напълно, времето ще започне да руши разкопаното, а министърът на туризма Николина Ангелкова и премиерът ще дочакат следващия медиен момент, в който да се похвалят, че ще настигнем Гърция или Турция.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Гледай Ердоган, мисли за Тръмп, имай едно наум за Борисов 4 Гледай Ердоган, мисли за Тръмп, имай едно наум за Борисов

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

17 авг 2018, 4569 прочитания

Изчезването на регистъра - System Error 3 Изчезването на регистъра - System Error

Блокирането на Търговския регистър

17 авг 2018, 4040 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Денят, в който председателството свърши

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

Кой спря Търговския регистър

Никой не поема отговорност за провала на агенцията, която се оглавява от близката до Делян Пеевски Зорница Даскалова

Когато улицата изкрещя "Стига!"

Опитите на управляващите за овладяване на правосъдната система и цялата държава вече будят опасения, че Румъния върви по стъпките на Унгария и Полша

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Лято в Пулия

Дългата сиеста е закон, часовниците не пазят реалното време, а духът на общността е заложен в миналото

За хората и костенурките

"Геа Челониа" – единственият център за опазване на сухоземните костенурки в България, учи на грижа към природата и хуманност

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, БДЖ купува 42 влака със скъпа поддръжка, "Спарки Елтос" губи все повече, трус в КФН заради "Олимпик"

Емисия

DAILY @7AM // 21.08.2018 Прочетете