Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 11 май 2018, 11:09, 7110 прочитания

Особеностите на магистралната археология

Финансиране на разкопки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мурсалево се намира близо до Кочериново и на пътя на новата магистрала "Струма". През 2014 г., при подготовката за пътя, там беше открито неолитно селище. Твърдеше се, че е на 8 хил. години и може би дори маркира първата европейска цивилизация. "Находката е от ранния неолит и е уникална за Европа", съобщи тогава пътната агенция.

В резултат бяха отделени 4.2 млн. лв. за проучване на обектите, след което, за да не бъдат разрушени, беше планирана специална подпорна стена, която да съхрани 3 декара от селището. До тази стена трябваше да има музей, в който пътниците да спират, да си почиват и да разглеждат неолитното селище, както романтично го описаха възложителите. За целта бяха дадени още 7 млн. лв.


Единадесет милиона лева по-късно край Мурсалево никой не спира. Музей няма. Причината е проста - след като пътят е минал оттам, интересът на държавата да финансира разкопките рязко е спаднал. Така зарязани стоят не един и два обекта в страната, която претендира да развива "културен туризъм". Не защото учените не искат да ги изследват или туристи не искат да ги посетят. А защото, за да се случи едното и другото, първо трябва да има последователност в държавното финансиране. Рим не само не е бил построен, но не е и бил разкопан за един ден или една година.

Това е големият проблем и с разкопките край Благоевград, които възбудиха толкова много духовете. Дори да бъдат запазени (нека се надяваме, че ще е така), след като магистралата мине оттам, никой никога няма да даде пари за продължаването им. Така милионите, инвестирани за тях, ще се обезсмислят напълно, времето ще започне да руши разкопаното, а министърът на туризма Николина Ангелкова и премиерът ще дочакат следващия медиен момент, в който да се похвалят, че ще настигнем Гърция или Турция.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Стрела в ахилесовата пета на Бургас Стрела в ахилесовата пета на Бургас

Какво ще прочетете в специалното издание "Капитал Градове: Бургас"

29 май 2020, 2915 прочитания

Празните стаи на втория епизод от кризата Празните стаи на втория епизод от кризата

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

29 май 2020, 2521 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Денят, в който председателството свърши

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

Още от Капитал
Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10