С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 11 май 2018, 11:09, 6138 прочитания

Особеностите на магистралната археология

Финансиране на разкопки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Портрет на един аутобан

Магистрала "Тракия" се превърна в инфраструктурния гръбнак на България. Ефектът от това не е повишена сигурност, а повече катастрофи

6 юли 2018

За археология по трасето на газовата връзка с Гърция ще бъдат заделени 3 млн. лв.

Финансирането от "Ай Си Джи Би", половината от която се държи от БЕХ, е двойно по-голямо от годишната държавна субсидия за разкопки

21 май 2018

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Делото "КТБ", връзката археология - магистрали, китайският план за летище Пловдив и още

12 май 2018

Разкопки на всеки километър

В последните години археологията в България се издържа предимно покрай европроектите за пътна инфраструктура

11 май 2018

Археолозите предлагат разкопките до "Струма" да бъдат изместени няколко метра

Идеята е трасето на магистралата да не се променя, а важните открития да се композират до него

9 май 2018
Мурсалево се намира близо до Кочериново и на пътя на новата магистрала "Струма". През 2014 г., при подготовката за пътя, там беше открито неолитно селище. Твърдеше се, че е на 8 хил. години и може би дори маркира първата европейска цивилизация. "Находката е от ранния неолит и е уникална за Европа", съобщи тогава пътната агенция.

В резултат бяха отделени 4.2 млн. лв. за проучване на обектите, след което, за да не бъдат разрушени, беше планирана специална подпорна стена, която да съхрани 3 декара от селището. До тази стена трябваше да има музей, в който пътниците да спират, да си почиват и да разглеждат неолитното селище, както романтично го описаха възложителите. За целта бяха дадени още 7 млн. лв.


Единадесет милиона лева по-късно край Мурсалево никой не спира. Музей няма. Причината е проста - след като пътят е минал оттам, интересът на държавата да финансира разкопките рязко е спаднал. Така зарязани стоят не един и два обекта в страната, която претендира да развива "културен туризъм". Не защото учените не искат да ги изследват или туристи не искат да ги посетят. А защото, за да се случи едното и другото, първо трябва да има последователност в държавното финансиране. Рим не само не е бил построен, но не е и бил разкопан за един ден или една година.

Това е големият проблем и с разкопките край Благоевград, които възбудиха толкова много духовете. Дори да бъдат запазени (нека се надяваме, че ще е така), след като магистралата мине оттам, никой никога няма да даде пари за продължаването им. Така милионите, инвестирани за тях, ще се обезсмислят напълно, времето ще започне да руши разкопаното, а министърът на туризма Николина Ангелкова и премиерът ще дочакат следващия медиен момент, в който да се похвалят, че ще настигнем Гърция или Турция.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов + Пеевски + Цацаров = Ние, държавата 6 Борисов + Пеевски + Цацаров = Ние, държавата

Премиерът призна публично, че заедно с главния прокурор и силния човек в ДПС атакуват хора и медии

14 ное 2018, 3094 прочитания

Пеевски харесва вашия мейл 5 Пеевски харесва вашия мейл

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

9 ное 2018, 7291 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Денят, в който председателството свърши

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

В ритъма на "Райхле"

Радослав Радев, управител на "Райхле и Де-Масари България пръдакшън", пред "Капитал"

Умното разширяване на "Фесто"

Германската Festo изгражда развойно звено към българската си компания, в което до пет години ще работят над 200 души

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Книга: Саймън Синек - "Лидерите винаги обядват последни"

Според Синек е важно един ръководител да избяга от статистиката

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Икономиките на ЕС и България се забавят, Brexit пред финал

Емисия

DAILY @7PM // 14.11.2018 Прочетете