Стойте си вкъщи и яжте Нутела
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стойте си вкъщи и яжте Нутела

Стойте си вкъщи и яжте Нутела

Новите регулации за транспорта и българския бизнес

7411 прочитания

© Анелия Николова


Транспортният сектор в България е пример за ползата от членството ни в ЕС. Вътрешният пазар на страната е твърде малък, за да може да поддържа големи транспортни компании, но най-големият пазар в света - този на 500-те милиона обединени европейци - е идеална платформа, на която гъвкави и малки конкуренти могат бързо да растат и да намерят ниша.

Използвайки стратегическото си положение близо до гръцките пристанища, турската икономика, на пътя от Азия и Близкия изток, българските транспортни фирми започнаха да растат през последните години, а европейският пазар им даде неподозирани преди възможности. Това роди успешни истории: само трите най-големи пътни транспортни компании имат годишни приходи от над половин милиард лева.

Този успех е изправен пред огромен регулаторен риск. Европейската комисия под натиска на няколко големи и богати държави от запад и север (плюс Гърция), иска да приеме правила, които ще оскъпят и ще утежнят неимоверно бизнеса на превозвачите, които са далеч от икономическото сърце на съюза - като българските и румънските.

Една година българското правителство, което в част от времето беше председател на съюза, не успя да противодейства на предложенията. Министър Московски твърди, че е направил всичко възможно, но това очевидно не е така. Докато европейските лидери пристигаха в София, България тепърва внасяше контрапредложения и което е по-лошо - досега поне видимо не е успяла да формира коалиция от държави, които да й помогнат в защитата срещу тежките машини на Франция и Германия. Тази битка изглежда предварително обречена, което разбираемо кара транспортния бизнес отчаяно да вика.

Но тя е и много показателна за "новата" Европа на Еманюел Макрон, в която тепърва влизаме. В нея България вече няма как да разчита на призиви за солидарност или съчувствие към "изоставащите".

Така, ако ЕС предприеме мерки срещу двойното качество на храните, посланието на Брюксел ще бъде доста ясно - стойте си у вас и яжте по-качествената "Нутела".

Фотограф: Анелия Николова

Транспортният сектор в България е пример за ползата от членството ни в ЕС. Вътрешният пазар на страната е твърде малък, за да може да поддържа големи транспортни компании, но най-големият пазар в света - този на 500-те милиона обединени европейци - е идеална платформа, на която гъвкави и малки конкуренти могат бързо да растат и да намерят ниша.

Използвайки стратегическото си положение близо до гръцките пристанища, турската икономика, на пътя от Азия и Близкия изток, българските транспортни фирми започнаха да растат през последните години, а европейският пазар им даде неподозирани преди възможности. Това роди успешни истории: само трите най-големи пътни транспортни компании имат годишни приходи от над половин милиард лева.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    30 години по-късно ... все така сме далеч от Европа по заплати. Някой трябва да си смени социалния модел, но кой?

  • 2
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    явно ще е Макрон.

  • 3
    johihh avatar :-|
    johihh

    До коментар [#1] от "gavrilov":

    В никой свят, на никоя паралена вселена, по никой начин вдигането на заплатите няма да реши проблемите на България и българите.

  • 4
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    До коментар [#3] от "johihh":

    Става дума за следното: българските фирми не отчисляват социални осигуровки, или го правят символично. По този начин те правят нелоялна конкуренция. Западна фирма и да иска, не може да прави такива ниски социални отчисления.
    Имаме значи два паралелни свята. Единият от двата трябва да си свери часовника.

  • 5
    sokratus avatar :-?
    sokratus

    До коментар [#4] от "gavrilov":

    Българиските шофьори ще получават пенсии в България, а не във Франция. Лекуват се в български болници. Затова и не може да става въпрос за нелоялна конкуренция с неплащането на социалните осигуровки. Ако искат да имаме еднакви социални системи (Западняците) да направим обща държава! Има нещо много важно в ЕС и това е мобилността на работната ръка, не може нея да не я спазваме, но да спазваме мобилност на капитали например!
    Или пък да въведем следното тъпо ограничение, ако продаваш една стока в една страна в продължение на две години и искаш да продължиш, да отвориш завод и да ги произвеждаш в нея! Тъпо нали, но има социална логика!

  • 6
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    До коментар [#5] от "sokratus":

    И това е вярно, но само частично. Нашите шофьори вземат 2000 евро на месец, а са осигурени на 200 евро.
    30 г по-късно (след 1989), сближаването на стандартите е прекалено бавно. Западнярите започват да губят търпение, и е добре да разбрем защо : български фирми работят на Запад по български правила. Те конкурират западни фирми на техен терен. Западните фирми в отговор не могат да свалят цената, защото местният закон не позволява.

    Ако целта е да се премахне свободното движение на работна ръка в ЕС - да, това може да се случи. Това отдавна не е забранена тема.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK