С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 авг 2018, 13:25, 9259 прочитания

100 години мазут

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Корицата на новия брой на "Капитал"

Увеличаване

Още по темата

Мръсните тайни на Созополския залив

История за един кораб, двама министри, няколко капитани, малко водолази и много мазут

31 авг 2018

Фалшиви пътища, истинска смърт

Трагедията край Своге повдигна завесата при строителството на пътища у нас и това, което се разкрива, е обезпокояващо

30 авг 2018

Министър Нанков бърка, че асфалтът не може да съдържа варовик

Влагането на такъв материал е разрешено, но под формата на прах. Ако парчетата са по-големи, това наистина е незаконно

29 авг 2018

Нови проверки и протести заради пътя край Своге. Въпросите остават

Областният управител на Софийска област поиска да поеме контрола върху републиканските пътища

28 авг 2018
В една история за потънал преди близо 100 години кораб на пръв поглед има много мистерия и малко романтика - времето и морските вълни са загладили ъглите на някогашната трагедия и ръждясалите останки на дъното са обрасли с миди и спомени за приключения. В корабокрушението на американския "Мопанг" край бреговете на Созопол през 1921 г. обаче има повече от това. Почти век след като той попада на мина от Първата световна война, от резервоарите му започва да изтича много мазут и ако не се вземат мерки, цялото Южно Черноморие е заплашено от сериозно замърсяване. Въпреки че е потънал, "Мопанг" сега може да разруши и без това крехката екосистема там и да потопи задълго надеждите за добри туристически сезони. Морето може и да се казва Черно, но все пак хората идват там с по-различни представи за добро прекарване. (Цялата история за потъналия кораб - в темата на броя.)

Историята на "Мопанг" не разказва само за мистерия и романтика, а и за това как много дълго време за решаването на проблема не се прави нищо. Черните петна в Бургаския залив сега са лепкаво напомняне за неефективната администрация. Че от кораба изтича мазут, се знае още от 70-те години на миналия век. Единственото случило се оттогава е, че вече трето поколение знае как се махат мазутени петна от краката. (Памуче с бензин, в случай че сте пропуснали този урок от живота.)


Сега, под заплахата от сериозна катастрофа, държавата, изглежда, най-накрая ще направи нещо, за да я избегне. Подготвя се спасителна операция, която да източи мазута от потъналия кораб. В това има добра и лоша новина. Добрата е ясна - ако се действа правилно и с малко късмет, изтичането може да бъде спряно. Лошата е, че това показва един от сериозните дефекти на българската държава - да действа най-често след като катастрофата се е случила.

Цената за разрешаването на много от проблемите днес се измерва буквално с човешки животи. Примерът от тази седмица е със загиналите в автобусната катастрофа край Своге. Ако тя не се беше случила или ако нямаше толкова много жертви, вероятно темата за качеството на пътното строителство или безопасността по пътищата нямаше да стане важна и държавата да предприеме мерки. (Вижте тук и тук.)

Трагедии винаги са ставали и ще стават. Тези, които наистина хващат за гърлото обаче, са предотвратимите трагедии. Всеки, който кара кола, вероятно знае за десетки опасни участъци на пътищата. България през последните години устойчиво е в първите две държави с най-много загинали по пътищата и това не води до никаква реакция от политиците. Преди четири години Латвия беше на първо място в Европа по този показател. Държавата там обаче се задейства и само за една година жертвите бяха намалени с 22%. Тоест - може.



Един от положителните изводи в историята с потъналия кораб "Мопанг" е, че разрешаването ѝ сега е до голяма степен следствие от кампанията на няколко души - Михаил Заимов (напоследък познат от екрана на БНТ), водолази и активисти. Те са живият пример как пасивната държава може да бъде накарана да заработи. Администрацията обикновено се носи в унеса на корупцията и безхаберието, но има начин да бъде извадена оттам. Ясно е, че тя няма да се събуди сама - трябват усилията на хора, които са готови замалко да излязат извън тесните си интереси. Алтернативата е 100 години мазут - ходене на място в лепкавите грешки на миналото.

В броя ще видите още:

Какви са плановете на новия собственик на "Теленор"
Ипотеките никога не са били толкова евтини
Няколко идеи за активна и полезна почивка на село
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов + Пеевски + Цацаров = Ние, държавата 7 Борисов + Пеевски + Цацаров = Ние, държавата

Премиерът призна публично, че заедно с главния прокурор и силния човек в ДПС атакуват хора и медии

14 ное 2018, 4941 прочитания

Пеевски харесва вашия мейл 5 Пеевски харесва вашия мейл

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

9 ное 2018, 7441 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Смъртоносно бездействие

Данните за пътищата след трагедията край Своге

Следващото поколение блокчейн

Платформата с българско участие Aeternity разработва блокчейн инфраструктура, която да надгради bitcoin и ethereum

Бюджетният излишък: Милиард и едно излишни желания

За трета поредна година държавните финанси са на огромен плюс, а дебат как тези пари да се упарвляват смислено липсва

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Книга: Саймън Синек - "Лидерите винаги обядват последни"

Според Синек е важно един ръководител да избяга от статистиката

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Плажове с вечни концесионери, пореден проблем около Ветко Арабаджиев, петролът поевтинява

Емисия

DAILY @7AM // 15.11.2018 Прочетете