Българските тирове и ЕС: лошият вкус в устата

Българските тирове и ЕС: лошият вкус в устата

Новите европейски регулации и Източна Европа

6011 прочитания

© Надежда Чипева


Загуба, от която ще боли. Така може да бъде определено решението в Брюксел тази седмица, когато транспортните министри одобриха пакета "Мобилност 1" напук на интересите на няколко държави от Източна Европа, сред които и България. Тези решения ще значат нови разходи за източноевропейските превозвачи и ще са силен удар по транспортния сектор на България, който е един от малкото успешни примери за местен бизнес, възползвал се от общия пазар. Излизайки от съвета, новият министър Росен Желязков нарече България "съпътстваща жертва".

Но София сама се постави в ролята на жертва. Бившият министър Ивайло Московски лъкатушеше неуверено по време на председателството, а шефът му Бойко Борисов се надяваше, че, разхождайки Еманюел Макрон из "Евксиноград" и потупвайки го по рамото, ще извлече политически дивиденти. В крайна сметка, докато евродепутатите на ГЕРБ славославеха кабинета и как той е "разгромил" Франция, България успя да постигне минимално смекчаване на ограничителните мерки за транспортния сектор.

Това поражение обаче е важно и заради изводите, които си заслужава да се направят. В ЕС солидарност е хубава дума, но когато става дума за икономически интереси, братството не е без пари. Затова и по много въпроси има традиционни братя по оръжие (например т.нар. Ханзенска лига на северните държави), които постоянно трябва да се търсят, намират, да се градят коалиции, чрез които да се защитават позиции в Брюксел и други столици. Както правителството, така и българският транспортен сектор явно не успяха да минат на това ниво този път.

А безмилостната ефективност, с която държави като Австрия, Германия и Франция успяха да прокарат интересите си срещу тези на България, Полша и Литва, оставя лош вкус в устата. Защото напомня, че на хартия пазарът е общ, а на практика все още е предимно техен и доста по-малко наш.

Загуба, от която ще боли. Така може да бъде определено решението в Брюксел тази седмица, когато транспортните министри одобриха пакета "Мобилност 1" напук на интересите на няколко държави от Източна Европа, сред които и България. Тези решения ще значат нови разходи за източноевропейските превозвачи и ще са силен удар по транспортния сектор на България, който е един от малкото успешни примери за местен бизнес, възползвал се от общия пазар. Излизайки от съвета, новият министър Росен Желязков нарече България "съпътстваща жертва".

Но София сама се постави в ролята на жертва. Бившият министър Ивайло Московски лъкатушеше неуверено по време на председателството, а шефът му Бойко Борисов се надяваше, че, разхождайки Еманюел Макрон из "Евксиноград" и потупвайки го по рамото, ще извлече политически дивиденти. В крайна сметка, докато евродепутатите на ГЕРБ славославеха кабинета и как той е "разгромил" Франция, България успя да постигне минимално смекчаване на ограничителните мерки за транспортния сектор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    i_petrov avatar :-|
    i_petrov

    По време на комунизма всички бяха равни но имаше и по-равни.В момента всички са свободни но има и по-свободни.То така е и с пазара.

  • 2
    nye35566130 avatar :-|
    nye35566130

    Европейски съд до дупка!!!!

  • 3
    orchis avatar :-|
    orchis

    Борбата за този бизнес е малко като борбата за централите на въглища. До 10 години камионите ще са автономни и броят на хората в сектора ще намалее значително, а тези правила ще се обезмислят (пример само : .https://www.trucks.com/2018/10/18/udelv-autonomous-delivery-vans-expands-service/ ) - та, може и услуга да са ни направили.
    Колкото до драматичните изводи в края на статията, нека се замислим дали щяхме изобщо да я обсъждаме тази тема ако не бяхме част от Европейския съюз.

  • 4
    qvd50491823 avatar :-?
    Костадин Иванов

    "Бившият министър Ивайло Московски лъкатушеше неуверено по време на председателството, а шефът му Бойко Борисов се надяваше, че, разхождайки Еманюел Макрон из "Евксиноград" и потупвайки го по рамото, ще извлече политически дивиденти"
    ===============
    По принцип - верни констататции, но авторът дали е в състояние да предложи по-добра стратегия?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Без никакви задръжки

Без никакви задръжки