С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 4 яну 2019, 9:56, 7316 прочитания

Най-богатото държавно дружество

Строителството на "Хемус"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Недовършената магистрала "Хемус" ще се строи на тъмно. Не защото работниците ще работят и нощем, а защото държавата избра най-непрозрачния начин да финансира пътя. 1.35 млрд. лв. от излишъка се превеждат на държавното дружество "Автомагистрали". Тъй като въпреки името си това дружество няма хора и машини, то ще избира на коя група фирми да възложи задачата. Без поръчки, а като на подизпълнители, просто с договор. Това ще бъде най-голямата бюджетна сума, изразходвана по такъв начин, а "Автомагистрали" - най-богатото държавно дружество.

Идеята натрупаният излишък в бюджета да отиде за част от "Хемус" не е лоша - нужда от магистрала в Северна България очевидно има. Но начинът на харчене и строителство е абсолютно порочен. "Автомагистрали" от години е в тъмната част на публичния сектор - трудно е дори да откриете снимка на директора му, камо ли сметки за харченето на милиони по ремонти на тунелите и виадуктите на "Хемус".


Ръцете на дружеството (и тези над него) са допълнително развързани от предварителните разчети. Според набързо нахвърляният план километър магистрала ще струва около 10 млн. лв. Някои строители твърдят, че при релеф като този на "Хемус" може да се постигне дори двойно по-ниска цена. Въобще не може да се каже дали това е така, без да има състезание за трасето.

Досега всички отсечки от "Тракия", "Марица" и "Струма" се плащаха от Европа и явно затова управляващите поне на хартия спазваха приличие и организираха поръчки. Тъжната истина, разбира се, е, че както всички тези търгове показаха, нищо от това не гарантира нито пазарна цена, нито, че ще спечели най-добрият. Но най-показателно е, че след скандалите в строителния сектор тази година управляващите се отказват дори от привидния елемент на прозрачност, който дават обществените поръчки и системата за контрол върху тях.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вярно или не: Къде се чакълира магистрала "Хемус" и се пробива планина 4 Вярно или не: Къде се чакълира магистрала "Хемус" и се пробива планина

В свое изказване премиерът Борисов твърди, че "Хемус" е на финалната права, а тунелът под Шипка се пробива

13 ное 2019, 3714 прочитания

Мнения Daily - Предопределен ли е изборът на главен прокурор Мнения Daily - Предопределен ли е изборът на главен прокурор

И още: Изкуственият интелект може да застраши отворените общества; Работа в България: има ли желаещи?

11 ное 2019, 1419 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Нашите престъпници вече са и ваши

ЕС и търговията с българско гражданство

Още от Капитал
Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10