Най-богатото държавно дружество

Строителството на "Хемус"

Недовършената магистрала "Хемус" ще се строи на тъмно. Не защото работниците ще работят и нощем, а защото държавата избра най-непрозрачния начин да финансира пътя. 1.35 млрд. лв. от излишъка се превеждат на държавното дружество "Автомагистрали". Тъй като въпреки името си това дружество няма хора и машини, то ще избира на коя група фирми да възложи задачата. Без поръчки, а като на подизпълнители, просто с договор. Това ще бъде най-голямата бюджетна сума, изразходвана по такъв начин, а "Автомагистрали" - най-богатото държавно дружество.

Идеята натрупаният излишък в бюджета да отиде за част от "Хемус" не е лоша - нужда от магистрала в Северна България очевидно има. Но начинът на харчене и строителство е абсолютно порочен. "Автомагистрали" от години е в тъмната част на публичния сектор - трудно е дори да откриете снимка на директора му, камо ли сметки за харченето на милиони по ремонти на тунелите и виадуктите на "Хемус".

Ръцете на дружеството (и тези над него) са допълнително развързани от предварителните разчети. Според набързо нахвърляният план километър магистрала ще струва около 10 млн. лв. Някои строители твърдят, че при релеф като този на "Хемус" може да се постигне дори двойно по-ниска цена. Въобще не може да се каже дали това е така, без да има състезание за трасето.

Досега всички отсечки от "Тракия", "Марица" и "Струма" се плащаха от Европа и явно затова управляващите поне на хартия спазваха приличие и организираха поръчки. Тъжната истина, разбира се, е, че както всички тези търгове показаха, нищо от това не гарантира нито пазарна цена, нито, че ще спечели най-добрият. Но най-показателно е, че след скандалите в строителния сектор тази година управляващите се отказват дори от привидния елемент на прозрачност, който дават обществените поръчки и системата за контрол върху тях.

Още от Капитал