С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 14 яну 2019, 14:15, 3386 прочитания

Мнения Daily - Пакетът "Макрон" е опасен за цялата ни икономика

И още: Защо е-услугите ни се провалят и ще се провалят; Колко струва да си купиш политик в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Срещу тази Realpolitik големите националисти на Изток тупат шкембаци.


Протекционизъм


Пакетът "Макрон" е опасен за цялата ни икономика

От коментар на зам.-председателя на ДСБ Радан Кънев в неговия фейсбук-профил

Нека да видим конкретен, болезнен пример: пакета "Мобилност" или - както мосю Макрон си го приписа с вътрешнополитически цели - "пакета Макрон".



Подкрепям тезата, че този пакет регулации е истински опасен за българската икономика, не само за транспортния бранш. И преди всичко - че е опасно изключение от принципите на Единния пазар, т.е. стъпка към разделяне, а не обединение на Европа.

На какво е следствие тази регулация?

На успеха на Франция, Германия и Бенелюкс да съгласуват позициите и интересите на своя бизнес и на своите социални системи, да намерят пресечни точки с други държави и да наложат волята си на трети. Срещу тази Realpolitik големите националисти на Изток тупат шкембаци с надежда, че шумът ще изплаши очилатите джендъри на Запад. И толкова. И после ще млъкнат, защото националните им (ни!) икономики зависят безнадеждно от еврофондове и изцяло - от инвестициите и пазарите на Запада.

Сега, пичове. "Европа на нациите" е това. Не някакви въображаеми бюрократи, а силни национални лидери в силни и богати държави се събират и решават какво ще стане. Оста Париж-Берлин е факт. Получи ли подкрепата на Бенелюкс, става непреодолима сила в отношенията вътре в ЕС. Защото имат икономики, армии, пазар и институции, които са абсолютно несравними с останалите. Защото имат опит в тази игра. И защото имат ясни общи интереси. И защото са привлекателни за нашето население като трудови и образователни пазари.

--------
Повечето администрации не умеят да изразят ясно потребностите си и инициират необмислени, непълни или невъзможни поръчки.


Аналогово управление

Защо е-услугите ни се провалят и ще се провалят

От коментар на Адриан Николов за седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика

Първите няколко дни на 2019 г., освен големите студове и завръщането по работните места, донесе и поредния шумен провал на нова електронна услуга, този път тази за издаване на електронни винетни стикери, която трябваше да замести досегашните физически. Този път ще се спрем на по-дълбоките системни фактори, които до голяма степен движат тази серия от провали и много вероятно в бъдеще да продължат да причиняват проблеми.

Мнения Daily - Пакетът "Макрон" е опасен за цялата ни икономика

Фотограф: Надежда Чипева


1) Работа "на парче". Работещото електронно управление предполага наличието на единна, взаимообвързана екосистема и лесен обмен на информация между отделните услуги и бази данни, което в България отсъства. Резултатът, вместо плътна мрежа от услуги, са по-скоро отделно работещи "островчета", между които има доста малка връзка. В случая с електронните винетки – няма причина, поради която наличието на платена пътна такса да не е просто характеристика на регистрирано возило в електронен регистър на моторните превозни средства, вместо отделна, самостоятелна система.

2) Липса на административен капацитет. Сред големите проблеми е честото неразбиране от страна на администрацията, която следва да се грижи за поддръжката на електронните услуги. Липсата на капацитет от една страна води до неправилната употреба на електронни услуги от страна на администрацията, от друга – до неадекватен контрол върху изпълнението и поддръжката на техническата им страна от фирмите-изпълнители (това беше, например, един от важните фактори за кризата с Търговския регистър).

3) Липса на политическа воля. На практика няколко поредни управления изглеждат по-скоро безразлични към този процес, при това тогава, когато не полагат активни усилия, за да го възпрат.

4) Отказ от решаване на проблеми. Всеки път, когато възникнат неизбежните проблеми с някоя от електронните услуги, наблюдаваме една от две възможни реакции. Ако проблемът е малък и не получи значителен обществен отзвук, то обикновено се замита под килима. Ако е значителен и съответно доведе до голямо отразяване, реакцията най-често са уволнения на ръководството на администрацията, под чието ръководство е провалилата се услуга, и закърпване на проблема до някакво работещо състояние.

5) Изготвяне на обществени поръчки. Необходимо е преди пристъпването към създаване на електронна услуга, администрацията, която ще я ползва, да е напълно наясно с това, което очаква да получи от изпълнителите – цели, функционалност, интеграция с други системи, поддръжка, дори технически спецификации. Тъй като повечето администрации обаче не са в състояние да изразят ясно потребностите си по всички особености на необходимите електронни системи, то често се случват необмислени, непълни и дори невъзможни поръчки. Възможен е и друг вариант, за който някои хора от кухнята също говорят – служители на фирмите, участващи в конкурсите, участват в писането на заданието.

6) Неподходящо изпълнение. Този аспект на изграждането на електронни услуги е пряко следствие както на относително слабия контрол от страна на администрацията, така и на формулирането на обществените поръчки. От значение, разбира се, са и самите фирми-изпълнители – напълно е възможно в част от случаите те просто да не разполагат с необходимия капацитет.

7) Корупция. Проблем, който не може да не бъде споменат, но пък и надали се нуждае от много обяснения.

8) Технологични дефицити. Предвид бързото развитие на технологиите, включително в областта на електронните административни услуги и е-управлението, то остарялата техника, регистри и услуги се превръщат в пречка пред разработването и интеграцията на нови.

9) Недостатъчен граждански натиск. Въпреки че проблемите с ключови услуги, които сме свикнали да ползваме, често водят до бурни реакции, като цяло общественият интерес към развитието на електронните услуги не е особено значителен.

---------
Купуването на политическо влияние по традиция се осъществява на "входа" на политическата система.


Промоция

Колко струва да си купиш политик в България

От коментар на Емилия Милчева за "Дойче Веле"

Щяха ли да стигнат 500 000 евро на строителния предприемач Александър Ваклин, за да промени закон в парламента? Едва ли. При коалиционно управление е по-трудно да се осигури мнозинство в пленарна зала, необходимо за гласуване на законопроект. Не е като мнозинство, осигурявано от една политическа сила.

Мнения Daily - Пакетът "Макрон" е опасен за цялата ни икономика

Фотограф: Юлия Лазарова


Но въпреки това Ваклин прави обосновано предположение: "Аз за толкоз пари по-добре да издигна кандидатура за столичен кмет или да изменя закона през парламента. За толкова пари ще мине през парламента - там тия тъпанари..." Думите му са записани чрез специални разузнавателни средства (СРС) и станаха публично достояние на делото за подкуп срещу Десислава Иванчева - вече бивш кмет на столичния район Младост, Биляна Петрова, вече бивша нейна заместничка, и Петко Дюлгеров, посредник между предприемача и управата на район Младост, самият той бивш кмет на района.

Този запис повдига следния въпрос: Колко са годишните разходи за купуване на политическо влияние в България, иначе казано - за корумпиране на политици? Отговорът обаче гласи: Не е известно. Известно е само, че според Индекса за възприятие на корупцията през 2017 година на "Прозрачност без граници" България остава най-корумпираната страна в ЕС. Политическата корупция със сигурност играе важна роля за тази позиция. Разкритията в Държавната агенция за българите в чужбина, където за "уреждане" са плащани над 5000 евро, са само един щрих.

Лесно е да се прогнозира, че прокуратурата няма да се заеме с Александър Ваклин, за да проучи откъде му е известен упоменатият механизъм за променяне на закони. В случая - закона за местните избори, за да се върне отново назначаването, а не избирането на районен кмет. Но дали някой в Народното събрание - институцията с най-нисък рейтинг в държавата - няма да се засегне заради накърнения авторитет и уронване на доброто име на депутатите, и разгласяване на позорно обстоятелство?

Освен че руши демокрацията, това компрометира парламента и законодателната уредба. Одобрението на закони по незаконни тарифи генерира и сив сектор в икономиката - недекларирани сериозни приходи, укривани в офшорни сметки. Вероятно приемането на закон за лобизма - обещан, впрочем, от днешния министър на правосъдието Цецка Цачева още когато председателстваше 41-ото НС, ще освети (донякъде) тази сива зона. Или поне входа ѝ.

Цинизмът в думите на Александър Ваклин е в разрез с твърдения на премиера Бойко Борисов - например, че ако партийните субсидии бъдат намалени, "партиите ще станат зависими от олигарсите". Ако има закон за лобизма, няма нужда да ни обяснява, че ГЕРБ е "дясна партия", която се старае "да подпомага бизнеса във всичките му форми" - ще разберем защо ГЕРБ наложи през 2012 година законови промени, облагодетелствали производителите на ток от биомаса, или защо, благодарение на обединените усилия на НДСВ, БСП и ДПС, се наплодиха десетки ВЕЦ-ове. Няма да има нужда и народни представители да регистрират фирми за пиар и консултантски услуги на името на съпруги, деца или любовници.

Купуването на политическо влияние по традиция се осъществява на "входа" на политическата система. България има твърде горчив опит със завладяването му. Да си спомним девиза на "Мултигруп", посочен в разследване на в. "Капитал" от 1999: "Сложи ръка на входа (със суровините) и ще разполагаш с крайния продукт (на пазара)."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо депутатите* и за чеп за зеле не стават 4 Защо депутатите* и за чеп за зеле не стават

Промените за Черноморското крайбрежие нарушават права на гражданите и затрудняват множество законни бизнеси

14 юни 2019, 4067 прочитания

Задругата на полуправовата държава 2 Задругата на полуправовата държава

Скоростно приетите от ГЕРБ, ДПС и "Обединените патриоти" промени за отчуждаването на имоти нарушават всички гаранции за защита на частната собственост в конституцията

14 юни 2019, 2879 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Мнения Daily - Супер-Бойко връща танкера на Либия, публиката аплодира

И още: Бай Ганю прокурор; Надцакване в хаоса на енергийната борса

Частните парчета от парка

Устройственият план на Борисова градина осветли няколко съмнителни сделки, останали под радара на общественото внимание 20 години

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото