Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Pixabay

Абсолютно нагласени

Газовите проекти за милиарди

4979 прочитания

Pixabay

© Pixabay


Когато харчиш 2.8 млрд. лв., ти трябва желязна икономическа логика. А ако я нямаш - опитваш да създадеш илюзия за бизнес перспектива. Държавната компания "Булгартрансгаз" избра втория стил, за да оправдае строителството на най-големия инфраструктурен проект от много години насам - за нов транзитен газопровод от турската до сръбската граница. Резултатът от т.нар. тест бе методично нагласяван с промени в сроковете, таксите и най-вече с понижаване на търсения капацитет, така че да пасне на интересите на предопределения клиент - "Газпром".

Като контрапример: в края на 2018 г. гърците също започнаха пазарен тест за газов проект - бъдещият терминал за LNG край Александруполис, и получиха заявки от 20 дружества за два пъти повече обеми от планираните.

Но България не търси конкуренция, а схема и алиби да съдейства на "Газпром" да доставя газ в Централна Европа. Така очакваните приходи от транзитни такси се свиха по 60 млн. лв. на година, или общо с 1.2 млрд. за 20-годишния период на готвения договор с руската компания.

Строителството се очаква да започне скоро, тъй като газът трябва да потече още през 2020 г. В същото време вече 10 години България успява да не се справи с много по-скромните газови връзки със съседните страни, които биха разбили руския монопол в доставките и биха донесли конкурентни цени и допълнителна сигурност - все промени, които бъдещият транзитен газопровод не носи.

Течащият търг за връзката с Гърция също е показателен за стила. В проекта за 500 млн. лв. въпреки декларациите за прозрачен международен конкурс строителството се насочва към фаворизирани местни компании, които са без сериозен опит в тази сфера. По изпитаната рецепта световните играчи са отстранени заради пропуски в документацията. А в т.нар. състезание остават само български и турски претендент.


3 коментара
  • 1
    001 avatar :-?
    001

    На всички е ясно, че тази тръба която строим, основно е за продължението на турски поток.
    Не знам, кък го изчислихте по 60 милиона на година приходи, като са над 100 милиона.
    И освен това с резервирания от българите 21% от тръбата се изпълняват всички изисквания на ЕС...
    Я да видим какво се случва с големия проект Северен поток и да видим какъв натиск има над Германия, че с този проект ще получи предимство с по-евтин газ. Единствените упреци към тях са , не купувайте евтин газ, за да може Украйна да не остане без транзитни такси.
    И какво му е демократичното на това, за да не останела Украйна без стотиците милиони , дайте Германия да се откаже от много по-евтини суровини.
    Ако може някой да им достави с танкери доставки на същите цени, да заповяда, но истината е че с танкери газта излиза с 70% по скъпа и така икономиката на Германия би била доста по неефективна.

  • 2
    vhv avatar :-|
    vhv

    Изненадани? - Няма!

    Видими резултати от слугинажа на боко-"скритата" лимонка.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "001":

    Северен поток си го строят частни компании със свои пари. 5 германски си делят 50%, а 50% има Газпром. Германците са основните доставчици на газ до крайния потребител, водят си консуматорите със себе си. У нас го строи държавна фирма с моите и твоите пари, срещу фиктивната перспектива, че оголялата и обосяла Сърбия ще продължи тръбата. Положението е "Алеле, бате К*ре, 7 милиона разпоретини ги сърби гъдзо яко! Не им ли го ънденеме до мъди, нишо не прайме!"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

И с милиарди, и без милиарди...

И с милиарди, и без милиарди...

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK