С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 апр 2019, 6:15, 3486 прочитания

Виртуални мостове към виртуално бъдеще

Борисов и инфраструктурата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Помните ли срещата на Бойко Борисов с катарския премиер Хамад бин Джабер ал Тани и турския премиер Реджеп Ердоган във Варна през май 2012 г.? Най-вероятно не. Много вода изтече от първия мандат на Борисов. На срещата той триумфално излезе и обяви, че Катар, Турция и България ще "прекроят транспортната карта на Европа". Двете държави щели да финансират пътя Русе - Свиленград на стойност между 1.5 и 2 млрд. лв. Разговорите, обясни Борисов тогава, започват още същата седмица.

Седем години по-късно някои неща са различни. Ердоган например вече е президент, а Ал Тани вече не е премиер. Борисов обаче и сега е същият, а Русе - Свиленград още не съществува дори на хартия. Причината: българската страна проведе проучвания, установи, че няма трафик, опита да привлече катарците, те пък се отказаха изобщо да финансират проекта, а Ердоган просто се оттегли от него. Пътната карта на Европа беше прекроена, но от китайците, които почнаха да строят мащабни проекти през Гърция и Западните Балкани.


Хубаво е да мислим за тази история, когато премиерът за пореден път обявява с лека ръка първи копки на мащабен проект - този път трети мост на Дунава, над Свищов. Не защото в случая ще стане нещо грандиозно - за моста така или иначе засега няма публични пари, най-много няколко изследвания да глътнат няколко десетки хиляди лева и напразни надежди да съживят замиращия дунавски град.

А защото показват начина, по който продължава да се мисли за инфраструктурата, проектите и бъдещето тук: на парче, по време на срещи с камери, като фанфари преди избори или на тъмно с раздаване на поръчки. Така се появиха и огромни китайски инвестиции, магистрала "Черно море", бърз влак до Видин, магистрала до Македония, продължава да се появява и изчезва АЕЦ "Белене".

Заради това България остава с разпадаща се жп инфраструктура, магистрала и половина, които непрекъснато се ремонтират, и два моста на Дунава - единият претоварен и стар, другият без бърз път до или след него. Доброто дългосрочно планиране, уви, не може да бъде снимано. Нито усвоено.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джобните на Доган 7 Джобните на Доган

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

17 май 2019, 10740 прочитания

Какво ще наруши корупционното спокойствие 1 Какво ще наруши корупционното спокойствие

Европейският главен прокурор

17 май 2019, 3566 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Комисия за отстрелване на конкуренцията

Блокираната сделка за "Дунарит"

Aéroport de Sofia

Френският кандидат Aéroports de Paris Group излетя към победата в концесията на софийското летище с изключително високо ценово и инвестиционно предложение

Каквото поиска падишахът

Ролята на ГЕРБ за "изпирането" Ахмед Доган и държавните подаръци за бизнеса му нареждат премиера Борисов до всички управлявали след 2001 г. по наложения от "сараите" модел

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света