Виртуални мостове към виртуално бъдеще
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Виртуални мостове към виртуално бъдеще

2012 г. - Министър-председателят Бойко Борисов, премиерът и министър на външните работи на Катар шейх Хамад бин Джасем бин Джабер Ал Тани в ляво и премиера на Турция Реджеп Тайип Ердоган в дясно преди началото на днешната си среща в резиденция "Евксиноград" край Варна.

Виртуални мостове към виртуално бъдеще

Борисов и инфраструктурата

4736 прочитания

2012 г. - Министър-председателят Бойко Борисов, премиерът и министър на външните работи на Катар шейх Хамад бин Джасем бин Джабер Ал Тани в ляво и премиера на Турция Реджеп Тайип Ердоган в дясно преди началото на днешната си среща в резиденция "Евксиноград" край Варна.

© Спас Спасов


Помните ли срещата на Бойко Борисов с катарския премиер Хамад бин Джабер ал Тани и турския премиер Реджеп Ердоган във Варна през май 2012 г.? Най-вероятно не. Много вода изтече от първия мандат на Борисов. На срещата той триумфално излезе и обяви, че Катар, Турция и България ще "прекроят транспортната карта на Европа". Двете държави щели да финансират пътя Русе - Свиленград на стойност между 1.5 и 2 млрд. лв. Разговорите, обясни Борисов тогава, започват още същата седмица.

Седем години по-късно някои неща са различни. Ердоган например вече е президент, а Ал Тани вече не е премиер. Борисов обаче и сега е същият, а Русе - Свиленград още не съществува дори на хартия. Причината: българската страна проведе проучвания, установи, че няма трафик, опита да привлече катарците, те пък се отказаха изобщо да финансират проекта, а Ердоган просто се оттегли от него. Пътната карта на Европа беше прекроена, но от китайците, които почнаха да строят мащабни проекти през Гърция и Западните Балкани.

Хубаво е да мислим за тази история, когато премиерът за пореден път обявява с лека ръка първи копки на мащабен проект - този път трети мост на Дунава, над Свищов. Не защото в случая ще стане нещо грандиозно - за моста така или иначе засега няма публични пари, най-много няколко изследвания да глътнат няколко десетки хиляди лева и напразни надежди да съживят замиращия дунавски град.

А защото показват начина, по който продължава да се мисли за инфраструктурата, проектите и бъдещето тук: на парче, по време на срещи с камери, като фанфари преди избори или на тъмно с раздаване на поръчки. Така се появиха и огромни китайски инвестиции, магистрала "Черно море", бърз влак до Видин, магистрала до Македония, продължава да се появява и изчезва АЕЦ "Белене".

Заради това България остава с разпадаща се жп инфраструктура, магистрала и половина, които непрекъснато се ремонтират, и два моста на Дунава - единият претоварен и стар, другият без бърз път до или след него. Доброто дългосрочно планиране, уви, не може да бъде снимано. Нито усвоено.

Помните ли срещата на Бойко Борисов с катарския премиер Хамад бин Джабер ал Тани и турския премиер Реджеп Ердоган във Варна през май 2012 г.? Най-вероятно не. Много вода изтече от първия мандат на Борисов. На срещата той триумфално излезе и обяви, че Катар, Турция и България ще "прекроят транспортната карта на Европа". Двете държави щели да финансират пътя Русе - Свиленград на стойност между 1.5 и 2 млрд. лв. Разговорите, обясни Борисов тогава, започват още същата седмица.

Седем години по-късно някои неща са различни. Ердоган например вече е президент, а Ал Тани вече не е премиер. Борисов обаче и сега е същият, а Русе - Свиленград още не съществува дори на хартия. Причината: българската страна проведе проучвания, установи, че няма трафик, опита да привлече катарците, те пък се отказаха изобщо да финансират проекта, а Ердоган просто се оттегли от него. Пътната карта на Европа беше прекроена, но от китайците, които почнаха да строят мащабни проекти през Гърция и Западните Балкани.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK