Внимавайте на кого подарявате живота си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Внимавайте на кого подарявате живота си

Shutterstock

Внимавайте на кого подарявате живота си

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

8267 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


При създаването ѝ през 2004 г. основната цел на Facebook беше да свързва един сравнително малък кръг хора. Постепенно социалната мрежа промени ежедневието на много от нас и неусетно създаде могъщо чудовище. Днес интернет гигантът има над 2.7 млрд. активни потребители, приходи от 56 млрд. долара, а основателят й Марк Зукърбърг e сред най-влиятелните хора в света. Facebook е такава част от живота ни, че понякога забравяме, че това е частна компания, а не обществена услуга. Когато например изхвърлят някого от нея (заради нововъведените правила за цензура), той се оплаква от посегателство върху свободата на словото. Истината е, че Facebook е в правото си да прави каквото реши с нашите профили там - ние сме му дали това право с подписването на общите му условия.

Корицата на новия брой на "Капитал"
Автор: Капитал
Източник: Shutterstock

Затова не е чудно, че го прави. Зад лайковете и коментарите, зад търсенията и поръчките алгоритмите на Facebook и другите дигитални гиганти като Google и Amazon действат непрекъснато и събират гигантски бази данни, непознати досега на човечеството. Управлявани и сортирани от непрекъснато подобряващ се изкуствен интелект, тези данни ползват всичко, дори емоциите ни в уеб пространството, за да диктуват какво виждаме, четем, гледаме и слушаме. Така ни помагат в ежедневието - например да намираме най-лесно пътя до някъде - но и много по-лесно ни насочват към определени реклами, политически послания и дори ни ограничават в балони (повече за контрола на алгоритмите над живота ни в Темата на броя).

Това например прави възможен бизнес модела на Uber, който ще направи много хора богати, но също така допринася за избухването на вълнения като тези в Габрово. Този нов свят е все по-труден за разбиране и старите указатели не работят, заради което се променя и смисълът на журналистиката.

Но докато се тревожим за електронното бъдеще, не бива да пропускаме съвсем старомодните проблеми, с които продължаваме да се сблъскваме тук. Като например състоянието на правосъдната ни система, което ни беше припомнено тази седмица с присъдите на бившия кмет на "Младост" Десислава Иванчева, нейната заместничка Биляна Петрова и посредника Петко Дюлгеров. Тримата получиха общо 47 години затвор - най-тежкото наказание не само за корупция, което сме виждали в последните години. Над тези присъди тегне тежката сянка на съмнението заради назидателния начин, по който беше проведено цялото производство от специализираната прокуратура (още по темата тук).

Никакъв алгоритъм не е нужен също така за да стане ясно защо хазартният бизнес продължава да се отървава от регулации или защо доста сериозен бизнес като "Аванти" страда от втори умишлен палеж, след като полицията вече година не може (и не се опитва, твърди собственичката) да разгадае първия.

Иначе поне към момента не е установено да е умишлен палежът на френското съкровище - парижката "Света Богородица", твърдят властите (за съкровищата там вижте тук). Докато целият свят гледаше с отворена уста пожара в центъра на Париж, алгоритмите на YouTube взеха клипчетата оттам за теория на конспирациите, свързана с 11 септември 2001 г. Което иде да напомни, че колкото и да са интелигентни, алгоритмите имат още много път да извървят. С две думи, дали оф- или онлайн - внимавайте в чии ръце е бъдещето ви.

При създаването ѝ през 2004 г. основната цел на Facebook беше да свързва един сравнително малък кръг хора. Постепенно социалната мрежа промени ежедневието на много от нас и неусетно създаде могъщо чудовище. Днес интернет гигантът има над 2.7 млрд. активни потребители, приходи от 56 млрд. долара, а основателят й Марк Зукърбърг e сред най-влиятелните хора в света. Facebook е такава част от живота ни, че понякога забравяме, че това е частна компания, а не обществена услуга. Когато например изхвърлят някого от нея (заради нововъведените правила за цензура), той се оплаква от посегателство върху свободата на словото. Истината е, че Facebook е в правото си да прави каквото реши с нашите профили там - ние сме му дали това право с подписването на общите му условия.

Корицата на новия брой на "Капитал"
Автор: Капитал
Източник: Shutterstock

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

(почти) Всичко зависи от нас

(почти) Всичко зависи от нас

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK