С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 юни 2019, 11:09, 3370 прочитания

От тол та на глог

Хаосът покрай таксуването на пътищата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако някой си е мислел, че тол-системата ще влезе в сила безболезнено и бързо, както обещаваха още от миналата година държавата и изпълнителят, то той не знае как работят нещата в България. Първите признаци на задаващата се драма се видяха още през януари, когато доста по-простата система за електронни винетки тръгна с мащабен фалстарт и се оказа, че нито са правени достатъчно тестове, нито има достатъчно служители за изпълнение на задачата.

С наближаването на датата, в която трябва да влезе в сила цялостната промяна в начина на таксуване по българските пътища, е все по-ясно, че нищо от първоначално планираното няма да стане, както е предвидено. Първо, със сигурност системата няма да тръгне през август. Тогава (може би) ще са тестовете, но реалното влизане в сила на системата ще бъде по-късно. Кога - все още не е ясно. Това се налага от простия факт, че държавата поръчител все още не знае колко точно пътища ще обхваща тази система и каква ще е таксата за преминаване на тежкотоварни автомобили. Тепърва ще се водят преговори. Да припомним, че това става месец преди официалния край на договора и няколко години след първоначалните стъпки.


Отделно все така има само един частен доставчик на услуги за тол и винетки въпреки обещанията на АПИ това да се промени. Той засега се очертава и единственият доставчик на бордовите устройства - доста апетитен пазар в съвсем близко бъдеще. За това пък се оказа, че въобще никой в държавата не е мислил още - тепърва щяло да се решава.

Покрай това упражнение, което е сравнително праволинейно - монтираш рамки, обучаваш хора, изграждаш център за наблюдение и вкарваш мерки за контрол - се показаха толкова много дупки в способностите на ключови звена да координират и управляват, че изниква по-голям въпрос. Тук става дума за система, която е жизненоважна за това управление - на нея се разчита да генерира приходи за поддръжка на пътната мрежа (и да крепи имиджа на правителството). Какво да мислим за управлението на доста по-сложни и неблагодарни системи, като например здравеопазването и киберсигурността?


Капитал - брой 26

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Операция "Изпиране"
  • Най-големите компании в България през 2018 г.
  • Вълка - новият най-голям клиент на ББР

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Всичко е ток и жица Всичко е ток и жица

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

12 юли 2019, 3260 прочитания

Безплатното винаги излиза по-скъпо 3 Безплатното винаги излиза по-скъпо

Законодателство и здраве

12 юли 2019, 2771 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Танцуващият с вълци

Стоян Мавродиев и кредити на ББР за олигарси

Голямата енергийна измама

Защо борсовата цена на електроенергията в България е най-висока и как може да се поправи секторът

И още нещо в сметката за ток

С непазарни механизми държавата се опитва да поддържа жива ТЕЦ "Марица-изток 2"

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

Тарантино и другите

По-интересните заглавия от ваканционния афиш