От тол та на глог
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От тол та на глог

От тол та на глог

Хаосът покрай таксуването на пътищата

5344 прочитания

© Велко Ангелов


Ако някой си е мислел, че тол-системата ще влезе в сила безболезнено и бързо, както обещаваха още от миналата година държавата и изпълнителят, то той не знае как работят нещата в България. Първите признаци на задаващата се драма се видяха още през януари, когато доста по-простата система за електронни винетки тръгна с мащабен фалстарт и се оказа, че нито са правени достатъчно тестове, нито има достатъчно служители за изпълнение на задачата.

С наближаването на датата, в която трябва да влезе в сила цялостната промяна в начина на таксуване по българските пътища, е все по-ясно, че нищо от първоначално планираното няма да стане, както е предвидено. Първо, със сигурност системата няма да тръгне през август. Тогава (може би) ще са тестовете, но реалното влизане в сила на системата ще бъде по-късно. Кога - все още не е ясно. Това се налага от простия факт, че държавата поръчител все още не знае колко точно пътища ще обхваща тази система и каква ще е таксата за преминаване на тежкотоварни автомобили. Тепърва ще се водят преговори. Да припомним, че това става месец преди официалния край на договора и няколко години след първоначалните стъпки.

Отделно все така има само един частен доставчик на услуги за тол и винетки въпреки обещанията на АПИ това да се промени. Той засега се очертава и единственият доставчик на бордовите устройства - доста апетитен пазар в съвсем близко бъдеще. За това пък се оказа, че въобще никой в държавата не е мислил още - тепърва щяло да се решава.

Покрай това упражнение, което е сравнително праволинейно - монтираш рамки, обучаваш хора, изграждаш център за наблюдение и вкарваш мерки за контрол - се показаха толкова много дупки в способностите на ключови звена да координират и управляват, че изниква по-голям въпрос. Тук става дума за система, която е жизненоважна за това управление - на нея се разчита да генерира приходи за поддръжка на пътната мрежа (и да крепи имиджа на правителството). Какво да мислим за управлението на доста по-сложни и неблагодарни системи, като например здравеопазването и киберсигурността?

Ако някой си е мислел, че тол-системата ще влезе в сила безболезнено и бързо, както обещаваха още от миналата година държавата и изпълнителят, то той не знае как работят нещата в България. Първите признаци на задаващата се драма се видяха още през януари, когато доста по-простата система за електронни винетки тръгна с мащабен фалстарт и се оказа, че нито са правени достатъчно тестове, нито има достатъчно служители за изпълнение на задачата.

С наближаването на датата, в която трябва да влезе в сила цялостната промяна в начина на таксуване по българските пътища, е все по-ясно, че нищо от първоначално планираното няма да стане, както е предвидено. Първо, със сигурност системата няма да тръгне през август. Тогава (може би) ще са тестовете, но реалното влизане в сила на системата ще бъде по-късно. Кога - все още не е ясно. Това се налага от простия факт, че държавата поръчител все още не знае колко точно пътища ще обхваща тази система и каква ще е таксата за преминаване на тежкотоварни автомобили. Тепърва ще се водят преговори. Да припомним, че това става месец преди официалния край на договора и няколко години след първоначалните стъпки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK