Истинското ни влизане в НАТО
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Истинското ни влизане в НАТО

Wikipedia Commons

Истинското ни влизане в НАТО

Сделката за F-16

5682 прочитания

Wikipedia Commons

© Wikipedia Commons


България е на крачка от това да вземе най-сериозното си решение в сферата на националната отбрана от формалното приемане на страната в НАТО. Въпреки че определено не се прави по най-прозрачния и най-изгодния за данъкоплатците начин, проектът за придобиване на бойни самолети F-16 Block 70/72 е фундаментален пробив в модернизацията на въоръжените сили и преминаването към оперативно съвместими със съюзниците оръжейни системи. Защото е, меко казано, абсурдно и безотговорно българската армия да разчита на въоръжение от времето на Варшавския договор 28 години след разпускането му.

На практика това е първата мащабна инвестиция не просто в натовска, а в каквато и да е бойна платформа за последния четвърт век. Като се абстрахираме от двете почти подарени ни стари белгийски фрегати и спорадичното придобиване на леки бронетранспортьори Guardian по линия на военното сътрудничество със САЩ, България е дала на практика всичките си пари, предназначени за модернизация на армията, за военнотранспортна или тренировъчна техника. За небронирани джипове и камиони "Мерцедес", за учебни самолети "Пилатус", за транспортни самолети "Спартан", за небронирани транспортни хеликоптери "Къгър". Всички тези иначе нелоши машини обаче ще са просто подвижни мишени, ако попаднат на бойно поле...

Освен това армията ни все още плаща своеобразен "васален данък" на руския военнопромишен комплекс за поддържането на все по-застаряващата техника от съветско време, като често парите от това отиват за "търговия с влияние" на българска земя. След Крим и конфликта в Източна Украйна и без това закъснялото преминаване към натовски бойни самолети вече не е само въпрос на пари, а въпрос от първостепенна важност за националната сигурност. Независимо дали управляващите предпочитат F-16, Gripen, Eurofighter или каквато и да е друга неруска платформа...

България е на крачка от това да вземе най-сериозното си решение в сферата на националната отбрана от формалното приемане на страната в НАТО. Въпреки че определено не се прави по най-прозрачния и най-изгодния за данъкоплатците начин, проектът за придобиване на бойни самолети F-16 Block 70/72 е фундаментален пробив в модернизацията на въоръжените сили и преминаването към оперативно съвместими със съюзниците оръжейни системи. Защото е, меко казано, абсурдно и безотговорно българската армия да разчита на въоръжение от времето на Варшавския договор 28 години след разпускането му.

На практика това е първата мащабна инвестиция не просто в натовска, а в каквато и да е бойна платформа за последния четвърт век. Като се абстрахираме от двете почти подарени ни стари белгийски фрегати и спорадичното придобиване на леки бронетранспортьори Guardian по линия на военното сътрудничество със САЩ, България е дала на практика всичките си пари, предназначени за модернизация на армията, за военнотранспортна или тренировъчна техника. За небронирани джипове и камиони "Мерцедес", за учебни самолети "Пилатус", за транспортни самолети "Спартан", за небронирани транспортни хеликоптери "Къгър". Всички тези иначе нелоши машини обаче ще са просто подвижни мишени, ако попаднат на бойно поле...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Да бе истинско. Истинско е.. нали знаете как ги приемат в бандите? При първа кръв.. за да е сигурно, че няма връщане назад.

    Сегашното е рекет даден, рекет приет. Сегашните управленци си купиха индулгенция.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Кремълските хибриди в България са съгласни да даваме същите пари на Русия за да ни ремонтира старите съветски каруци, само и само да не купуваме нова и модерна американска техника, която е и най-добрата в света.

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Явно никой в Иконо не смее да подпише с името си това лизане.
    И е прав.
    Авторите на подобни венцехваления на "непобедимото оръжие на хилядолетния Райх" от март 1941 г. след 4 г. ги съдиха и осъдиха.

    Познавачите на историята ни знаят, че след всяка загубена война има съд над виновниците.
    Каква война ли? Ами управниците ни купуват бойни самолети, а не селскостопонски. За какво се използват бойните? За война!

    И анонимникът - аха! - да ни убеди, че НАТО е нещо като женски тенис клуб, а не военна организация, чиито членки непрекъснато увеличават бюджета за въоръжаване.

    Турция скъса синджира. Южният фланг на НАТО е гол. Новият южен фланг е ясно, че ще са България, Гърция и девствената Македония.
    Смешните ни 8 самолетчета с по 3 ракетки, които отгоре на всичко ще дойдат след 3-4 години, са благовиден повод на наша територия да цъфнат американски бази, "за да ни пазят". Както янките разширяват базите си в Гърция - на Крит, край Александруполис, Лариса и Волос.

    Съвсем видимата стратегия на САЩ е да предизвикат бъдещата война с Русия на териториите на васалите си.

    За да опази накраденото, Борисов ще ни жертва като свине от русенско.


  • 4
    borodino avatar :-|
    borodino

    Моля, моля. След 1989 г. МО не купува руско въоръжение, така че да се тръби за някаква руска прегръдка е тъпа пропаганда. Ако има такъв случай, моля напишете.
    Дори военните ни заводи, които бълват леко и тежко оръжие по отдавна изтекли съветски лицензи, с които се въоръжават през ЦРУ компании терористи в Сирия, Ирак, Судан, Египет и т.н. твърдят, че продукцията им няма нищо общо с Русия.
    Единственото въоръжение, което щем-нещем сервизираме в Русия са съветските самолети. И то е много логично, защото в случая с МиГ-29 поляците не можеха да се справят със синхронизирането на двата му двигателя и да дадат гаранция, че самолетът в един миг няма да стане неуправляем и да се разбие с все пилота.

    А купуването на Ф-16 е все едно тъща ми да си купи ламборджини, за да ходи да се бере джанките на село.

  • 5
    nxy48610609 avatar :-|
    amidala


    [quote#4:"borodino"]А купуването на Ф-16 е все едно тъща ми да си купи ламборджини, за да ходи да се бере джанките на село.[/quote]
    Много подходящ пример. Защото ние с тия самолети не се гласим да воюваме, нали? Затова и не сме им купили въоръжение и ще ги ползваме като лодка за разходка. Нали?
    Тия американомани от Капитал ни правят на идиоти!

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Точно - досега плащахме васална такса на Русия, сега ще плащаме васална такса на Русия И САЩ.

    Защо ни беше да ги вземем тези скъпи самолети? В една война ще ги надупчат още на летището. Дадохме пари за 2 магистрали. За нищо. Един завод няма да отворят тук...

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Да бяхме дали 1 млрд. на Фолксваген и още 1 милиард наказание за държавни стимули на ЕС, щеше да има много по-важен ефект за България.

  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#6:"Георги Георгиев"]Точно - досега плащахме васална такса на Русия, сега ще плащаме васална такса на Русия И САЩ. Защо ни беше да ги вземем тези скъпи самолети? В една война ще ги надупчат още на летището. [/quote]

    Уви, така е.

    Стана като с покупката на белгийските фрегати. Взехме ги "тънко" - само за по 20 милиона парчето. Само дето впоследствие се оказа, че необходимият ъпгрейд е поне за 70-80 милиона. Т.е. купихме си копче за което да пришием балтон.

    Така и с Ф-16. Тепърва ще излизат "изненади". Като това, че ще е необходим ъпгрейд на инфраструктурата за поне 100-200 милиона. Което ще се умножи по 2 ако искаме да имаме резервно летище (което е наложително за да не може да бъдат унищожени с един внезапен удар).

    Отделно за да ги предпазим от дронове и ракети ще трябва да ъпгреднем локалното ПВО. Което ще струва поне няколкостотин милиона - и това само за едно летище.

    Т.е. купихме копчетата - балтонът тепърва ще го шиеме.

  • 9
    slon avatar :-|
    slon

    До колкото знам в България, годишно завършват авиация не повече от 7-8 човека. От от тези 7-8 човека, 1-2 стават пилоти, другите са инженери-техници. Не знам дали в тях за включени и военните.
    По форумите обаче си личи, че явно тайно от официално обявените бройки, завършват поне още 200-300 човека. И дори специализират военна авиация с профилиране изтребители.
    Преди малко препрочетох една стара статия представяща интервю с онзи учител по физика, който нашюмя с подготовката си по физика и спечелените медали.
    Та ако трябва да съдим по неговрите думи, надали другаде в България, извън гимназиите с научен профил се учи физика.
    И ако трябва да се върнем на темата с 200та-300та тайно завършили авиационни специалисти, явно те и тайно се подговтят по физика.
    Абе изобщо, такива капацитети имаме, че направо се чудя, как до сега не сме си сглобили сами самолет.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Те виждат малко след носа си

Те виждат малко след носа си

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK