"По-евтино, отколкото да ходиш пеша"

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

Артър Хюго Сесил Гибсън е американски изобретател, който заедно с колегата си Джоузеф Меркел (създал легендарния мотоциклет "Летящият Меркел") притежава патента на първата електрическа тротинетка. Годината е 1916, а името на продукта тогава е Autoped. Tой е тестван от пощальоните в Ню Йорк, организират се състезания с него, а в Калифорния дори една компания купува 50 бройки, за да ги дава под наем за разходки от, до и покрай плажа. Рекламират го с това, че разходите му са толкова ниски, че е "по-евтино, отколкото да ходиш пеша".

Уви, сметките на компанията не излизат. Първо критиката съсипва Autoped-a - електрическата тротинетка е обявена за по-скъпа от колело и по-неудобна от мотор, на който все пак можеш да седиш. После идва Голямата депресия и проектът окончателно потъва.

103 години по-късно обаче ехото на тази идея има шанс за много по-голям успех. И не само това, но и обещава да промени начина, по който хората се придвижват в големите градове. В света на инвеститорите това е сериозна заявка. Идеята, че следващата голяма революция след информационната ще е в транспорта, е популярна отдавна и надеждата за това надува оценката на компании като Uber. А от две години насам и на тези, които предлагат (отново) електрически тротинетки, като Lime и Bird. Обстоятелствата сега обаче са много по-различни. Технологията може и да не е радикално нова, но промененият свят дава повече възможности.

През последните две години компании като Lime и Bird, захранвани от стотици милиони на частни инвеститори, ударно превземат град след град на вече пет континента. От една седмица насам тротинетките на една от тях вече са и в София. След по-малко от месец се очакват скутерите и на първите конкуренти, между които има и изцяло български компании. Всички те обещават революция в градската мобилност, но истината е малко по-различна.

Ако няма добра регулация, тротинетките могат само да допринесат за още по-голям хаос в и без това объркания трафик на София. Ако се управляват добре, те могат наистина да направят движението из града по-лесно и приятно (вижте всичко по темата тук).

Това не е единствената тема за София в този брой на "Капитал". Тук може да видите какво се случва с цените на имотите в най-големите български градове. През последните седмици те се стабилизират, а през следващите месеци се очаква на пазара да излязат и много нови проекти. Всичко това кара хората, които наблюдават този сегмент, да казват, че цените в момента са в балансирано състояние. За спад не може да се говори, но бурният ръст от последните години вече като че ли остава назад.

В броя ще видите още:

- Колко човека работят в БНТ

- Бразилската политика и пожарите в Амазония

Още от Капитал

КапиталНО

КапиталНО

За магистралите и хората

За магистралите и хората