С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
30 авг 2019, 12:30, 6011 прочитания

"По-евтино, отколкото да ходиш пеша"

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Артър Хюго Сесил Гибсън е американски изобретател, който заедно с колегата си Джоузеф Меркел (създал легендарния мотоциклет "Летящият Меркел") притежава патента на първата електрическа тротинетка. Годината е 1916, а името на продукта тогава е Autoped. Tой е тестван от пощальоните в Ню Йорк, организират се състезания с него, а в Калифорния дори една компания купува 50 бройки, за да ги дава под наем за разходки от, до и покрай плажа. Рекламират го с това, че разходите му са толкова ниски, че е "по-евтино, отколкото да ходиш пеша".

Уви, сметките на компанията не излизат. Първо критиката съсипва Autoped-a - електрическата тротинетка е обявена за по-скъпа от колело и по-неудобна от мотор, на който все пак можеш да седиш. После идва Голямата депресия и проектът окончателно потъва.


103 години по-късно обаче ехото на тази идея има шанс за много по-голям успех. И не само това, но и обещава да промени начина, по който хората се придвижват в големите градове. В света на инвеститорите това е сериозна заявка. Идеята, че следващата голяма революция след информационната ще е в транспорта, е популярна отдавна и надеждата за това надува оценката на компании като Uber. А от две години насам и на тези, които предлагат (отново) електрически тротинетки, като Lime и Bird. Обстоятелствата сега обаче са много по-различни. Технологията може и да не е радикално нова, но промененият свят дава повече възможности.

През последните две години компании като Lime и Bird, захранвани от стотици милиони на частни инвеститори, ударно превземат град след град на вече пет континента. От една седмица насам тротинетките на една от тях вече са и в София. След по-малко от месец се очакват скутерите и на първите конкуренти, между които има и изцяло български компании. Всички те обещават революция в градската мобилност, но истината е малко по-различна.

Ако няма добра регулация, тротинетките могат само да допринесат за още по-голям хаос в и без това объркания трафик на София. Ако се управляват добре, те могат наистина да направят движението из града по-лесно и приятно (вижте всичко по темата тук).



Това не е единствената тема за София в този брой на "Капитал". Тук може да видите какво се случва с цените на имотите в най-големите български градове. През последните седмици те се стабилизират, а през следващите месеци се очаква на пазара да излязат и много нови проекти. Всичко това кара хората, които наблюдават този сегмент, да казват, че цените в момента са в балансирано състояние. За спад не може да се говори, но бурният ръст от последните години вече като че ли остава назад.

В броя ще видите още:

- Колко човека работят в БНТ
- Бразилската политика и пожарите в Амазония
- Когато клоновете изчезнат - какво е добре да се знае за виртуалните банки

Капитал #35

Текстът е част от седмичния "Капитал". В броя ще видите още:

  • Нашествието на тротинетките
  • Бразилската политика и пожарите в Амазония
  • Какво е добре да се знае за виртуалните банки

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Превземането върви по план Превземането върви по план

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

20 сеп 2019, 2524 прочитания

Да живее българо-руската дружба 1 Да живее българо-руската дружба

След шпионския скандал

20 сеп 2019, 2393 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Проверки, от които мирише

Боклуците на Ковачки

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Да откриеш звука на дървото

Потомственият лютиер Апостол Калоферов навършва 75 години

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата