С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
30 авг 2019, 12:30, 6480 прочитания

"По-евтино, отколкото да ходиш пеша"

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Артър Хюго Сесил Гибсън е американски изобретател, който заедно с колегата си Джоузеф Меркел (създал легендарния мотоциклет "Летящият Меркел") притежава патента на първата електрическа тротинетка. Годината е 1916, а името на продукта тогава е Autoped. Tой е тестван от пощальоните в Ню Йорк, организират се състезания с него, а в Калифорния дори една компания купува 50 бройки, за да ги дава под наем за разходки от, до и покрай плажа. Рекламират го с това, че разходите му са толкова ниски, че е "по-евтино, отколкото да ходиш пеша".

Уви, сметките на компанията не излизат. Първо критиката съсипва Autoped-a - електрическата тротинетка е обявена за по-скъпа от колело и по-неудобна от мотор, на който все пак можеш да седиш. После идва Голямата депресия и проектът окончателно потъва.


103 години по-късно обаче ехото на тази идея има шанс за много по-голям успех. И не само това, но и обещава да промени начина, по който хората се придвижват в големите градове. В света на инвеститорите това е сериозна заявка. Идеята, че следващата голяма революция след информационната ще е в транспорта, е популярна отдавна и надеждата за това надува оценката на компании като Uber. А от две години насам и на тези, които предлагат (отново) електрически тротинетки, като Lime и Bird. Обстоятелствата сега обаче са много по-различни. Технологията може и да не е радикално нова, но промененият свят дава повече възможности.

През последните две години компании като Lime и Bird, захранвани от стотици милиони на частни инвеститори, ударно превземат град след град на вече пет континента. От една седмица насам тротинетките на една от тях вече са и в София. След по-малко от месец се очакват скутерите и на първите конкуренти, между които има и изцяло български компании. Всички те обещават революция в градската мобилност, но истината е малко по-различна.

Ако няма добра регулация, тротинетките могат само да допринесат за още по-голям хаос в и без това объркания трафик на София. Ако се управляват добре, те могат наистина да направят движението из града по-лесно и приятно (вижте всичко по темата тук).



Това не е единствената тема за София в този брой на "Капитал". Тук може да видите какво се случва с цените на имотите в най-големите български градове. През последните седмици те се стабилизират, а през следващите месеци се очаква на пазара да излязат и много нови проекти. Всичко това кара хората, които наблюдават този сегмент, да казват, че цените в момента са в балансирано състояние. За спад не може да се говори, но бурният ръст от последните години вече като че ли остава назад.

В броя ще видите още:

- Колко човека работят в БНТ
- Бразилската политика и пожарите в Амазония
- Когато клоновете изчезнат - какво е добре да се знае за виртуалните банки

Капитал #35

Текстът е част от седмичния "Капитал". В броя ще видите още:

  • Нашествието на тротинетките
  • Бразилската политика и пожарите в Амазония
  • Какво е добре да се знае за виртуалните банки

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лозан Панов: Призовавам съдиите да поемат отговорността си без страх! 3 Лозан Панов: Призовавам съдиите да поемат отговорността си без страх!

Обръщение от председателя на Върховния касационен съд по повод случая "Джок Полфрийман"

14 окт 2019, 2214 прочитания

Те наистина взимат децата ни 23 Те наистина взимат децата ни

Норвежката истерия

11 окт 2019, 31477 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Проверки, от които мирише

Боклуците на Ковачки

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма