С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 сеп 2019, 10:37, 3981 прочитания

Златният час, който никога не идва

Въздушната бърза помощ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В спешната медицина има един термин, с който се описва най-подходящото време за спасяване на пострадали с тежки травми. "Златният час" е периодът след нараняването, когато има най-голям шанс кризата да бъде овладяна и животът да бъде спасен. За да се случи това, пострадалият трябва да бъде докаран в рамките на тези ценни 60 минути в най-близката болница.

В страните с развита система за спешна помощ отдавна съществува система, която помага това да се случва. Въздушните линейки - специално оборудвани хеликоптери, са в състояние да пренесат ранени в инциденти далеч от населените места. Най-често това се случва при автомобилни катастрофи и проблеми в планините.



Фотограф: Велко Ангелов

В България подобна система няма. Това има много лесно измерима цена - на година над 180 пострадали при катастрофи могат да останат живи, ако имаше хеликоптери за спешна помощ. Доскоро тук имаше частни въздушни линейки, но заради липса на организация и желание от страна на държавата компанията, която ги поддържаше, се отказа.

Фактът, че българската здравна система не предлага подобна услуга, е скандален. Медицинските хеликоптери наистина струват известна сума пари, но съпоставена към бюджета на здравната каса, тя не изглежда особено голяма. Истинската причина в България да няма въздушни линейки е същата, поради която състоянието на спешната помощ тук е лошо - липса на желание, мотивация и добра организация от страна на държавата. Пари има. Има и готови модели от други държави, които могат да се използват. Има и хора с нужния капацитет за различните елементи от системата за въздушна спешна помощ. Това, което липсва, е свързващото звено между тях - държавата, която трябва да поеме инициативата и да създаде организацията.

В министерството на здравеопазването по документи работят около 280 души. Толкова са хората, които за около година и половина не дочакаха своя златен час заради липсата на воля и желание България да има модерна спешна помощ.

Капитал #38

Текстът е част от брой #38 на седмичния "Капитал" (20-26 септември). В броя ще прочетете още:

- Кой управлява България

- Как Русия влиза по втория начин в "Турски поток"

- Тайната държавна сграда

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Те наистина взимат децата ни 14 Те наистина взимат децата ни

Норвежката истерия

11 окт 2019, 24299 прочитания

Те искат София, защото Те искат София, защото

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

11 окт 2019, 2685 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Да живее българо-руската дружба

След шпионския скандал

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света