С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 1 ное 2019, 11:16, 5290 прочитания

Защо богати градове въстават

БВП на глава от населението не казва нищо за разпределението на доходите и възприятието за справедливост.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Джефри Сакс
преподавател по устойчиво развитие в Колумбийския университет в Ню Йорк, в анализ за "Проджект синдикейт"
В последно време три от по-заможните градове в света да залети от протести и безредици. Париж преживява серия бунтове от ноември 2018 г., когато френският президент Еманюел Макрон обяви по-високо облагане на горивата. Хонконг е в истински катаклизъм от март т.г., когато главната му администраторка Кери Лам предложи закон, позволяващ жители на града да бъдат екстрадирани в Китай. И Сантяго този месец потъна в безредици - заради опита да бъде повишена цената на билета за метрото в столицата на Чили. Всеки от тези протести има своите специфични местни причини, но взети заедно, те разказват една по-голяма история за това какво може да се случи, когато чувството за несправедливост се комбинира с по-масово усещане за ниска социална мобилност.

По традиционния показател БВП на глава от населението трите града са образци за икономически успех. Доходът на глава от населението на Хонконг например е около 40 000 долара, в Париж - над 60 000, и в Сантяго, един от най-богатите градове в Латинска Америка - около 18 000 долара. В доклада на Световния икономически форум за глобална конкурентоспособност за 2019 г. Хонконг е на трето място, Франция на 15-о, а Чили - на 33-то (най-доброто за континента ). Но според световния доклад за щастието жителите на Хонконг, Франция и Чили смятат, че животът им е заседнал по отношение на фактори, които смятат за важни.


Всяка година Gallup пита хората по света: "Удовлетворени ли сте от свободата си да избирате какво да правите с живота си?" И ако Хонконг се нарежда на 9-о място в света по БВП на глава от населението, позицията му в тази анкета е далеч по-ниска: 66-о място. Чили заема съответно 48-мо и 98-мо. И на трите места градските млади хора, които не са родени в богатство, изпитват сериозни трудности да намерят достъпно жилище и прилична работа. В Хонконг цените на имотите спрямо средните заплати са сред най-високите в света. Сред страните от ОИСР, "клуба на богатите", Чили има най-голямо неравенство в доходите. Във Франция децата от елитни семейства имат огромни предимства за реализацията си. Повечето хора обикновено зависят от личните си превозни средства или обществения транспорт, за да стигнат до работа. И голяма част от тях може да са особено чувствителни към промените в цените на транспорта, както се видя от размириците в Париж и Сантяго.

Хонконг, Франция и Чили едва ли са изправени пред социални кризи, но от трите случая могат да се извадят поуки. И трите правителства бяха изненадани от протестите. Загубили връзка с обществените настроения, те явно не са предполагали, че привидно дребно политическо действие (законопроектът за екстрадиране, увеличение на акциза върху горивата и поскъпване на метрото) ще предизвика мащабна социална експлозия. Може би традиционните икономически измерители за благополучие са недостатъчни за оценка на реалните настроения в обществото. БВП на глава от населението измерва средния доход на икономиката, но не казва нищо за нейното разпределение, възприятията на хората за справедливост, чувството за финансова уязвимост или други нагласи (като доверие в правителството), които имат голяма тежат за върху качеството на живота. Познатите класации също улавят твърде малко от тези фактори.

Икономическият растеж без справедливост и устойчивост на околната среда е рецепта за хаос и тревожност, а не за благополучие. Ще се нуждаем от много по-голямо предоставяне на обществени услуги, повече преразпределение на доходите от богати към бедни и повече публични инвестиции за постигане на екологична устойчивост. Дори привидно разумните политики като прекратяване на субсидиите за гориво или повишаване на цените на метрото за покриване на разходите ще доведат до масови катаклизми, ако се провеждат в условия на ниско социално доверие, високо неравенство и широко споделено чувство за несправедливост.

Капитал #44

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (1 - 7 ноември). В броя ще прочетете още:

- Местните избори: Искахме промяна, но нямахме желание
- Бюджет 2020: Всички да са доволни
- Невъзможната продажба на ЧЕЗ

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Стига хулигански лафчета и тарикатски номера Мнения Daily - Стига хулигански лафчета и тарикатски номера

И още: Залива ни лавина от дълбините на глупостта; Ядрото на Евросъюза ще се консолидира

18 фев 2020, 2115 прочитания

Мнения Daily - Новата наказателна концепция е проява на смелост 1 Мнения Daily - Новата наказателна концепция е проява на смелост

И още: Призракът на страха от еврото не изчезва; Ровенето в приватизацията е търсене на изкупителни жертви

17 фев 2020, 1841 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Добър ден, защо врякате така?

Опитът на властта да цензурира критиката

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10