Вярно или не: Къде се чакълира магистрала "Хемус" и се пробива планина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вярно или не: Къде се чакълира магистрала "Хемус" и се пробива планина

Премиерът присъстваше на символична първа копка на строителството на "Хемус" в участъка между Боаза и връзката с път Русе - Велико Търново. Отсечката в близост до село Торос е и единствената, която се изгражда в момента. Тя е дълга 1.6 км

Вярно или не: Къде се чакълира магистрала "Хемус" и се пробива планина

В свое изказване премиерът Борисов твърди, че "Хемус" е на финалната права, а тунелът под Шипка се пробива

15465 прочитания

Премиерът присъстваше на символична първа копка на строителството на "Хемус" в участъка между Боаза и връзката с път Русе - Велико Търново. Отсечката в близост до село Торос е и единствената, която се изгражда в момента. Тя е дълга 1.6 км

© Цветелина Белутова


Изграждането на магистрали е гордост на министър-председателя Бойко Борисов. Именно затова той не пропуска удобен момент да изтъкне напредъка по тези проекти. Това се случи и по време на неговото изказване на събитието "Мистър и Мисис Икономика: в София. В монолога си, цитиран от в. "Сега", министър-председателят силно преувеличи какво се случва с магистрала "Хемус":

"Магистрала "Хемус": напълно оборотна, стотици хиляди български работници работят на тези места, къдет’ ви казвам. Вносителите на механизираната техника може би са тук. Щото това са хиляди машини, и то скъпи и големи - валяци, трактори, багери и камиони.

"Боаза - Плевен и Търговище - Шумен вече се виждат, чакълират се", казва още премиерът.

Участъкът между п.в. "Боаза" и разклонението за Плевен е около 50 км. Той е част от дългата отсечка, която Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи без търг на държавната компания "Автомагистрали" за 1.34 млрд. лв.

Според регистъра на Министерство на регионалното развитие и благоустройството за разрешителните за строеж от 17 април такова има само за... 1.6 км (94+960 до км 96+600) от общо 134 км. От същата дата има разрешително и за други около 300 м - подучастък от км 126+780 до км 127+075.

Само за тези 1.6 км има избрана фирма за строителен надзор. По закон без такава няма как да се строи.

Символична първа копка точно в този участък беше направена през април в навечерието на европейските избори, въпреки че беше ясно, че има още много подготвителна работа за голямата отсечка - трябва да се изготвят технически проекти за трасето от Плевен на изток, предстоят още отчуждителни процедури. Поръчката за надзор на 50-те км между Боаза и Плевен пък още върви и не е избран изпълнител.

Накратко: няма как да се полага чакъл там, където изобщо не е правено нищо досега.

По-нататък Борисов споменава и друг важен проект в Северна България - обхода на Габрово:

"Отиваме на Габрово: единият тунел готов, най-дългият и най-висок мост готов. И сега, който е там от този регион, да видите как се пробива планина - Стара планина, с какви усилия и с какъв труд на работниците и на строителите. Огромни обекти, огромни Такива не сте пра’или или никога освен до Правец - на друго место няма."

Ако тук премиерът има предвид, че се работи по тунела под Шипка, то отново има сериозно отдалечаване от реалността.

Похвално е, че в края на октомври все пак се появи изненадващ ход на държавата по този дълго отлаган проект. Пътната агенция обяви поръчка за изграждането на тунела, макар и без осигурено финансиране. Срокът за подаване на оферти от страна на строителните фирми е 16 януари 2020 г.

Със сигурност обаче все още не се "пробива планина" - дори не е ясно кой ще я "пробива". Но живот и здраве през 2021 г. може да започне това пробиване. Ако междувременно се намерят пари за строителство.

Изграждането на магистрали е гордост на министър-председателя Бойко Борисов. Именно затова той не пропуска удобен момент да изтъкне напредъка по тези проекти. Това се случи и по време на неговото изказване на събитието "Мистър и Мисис Икономика: в София. В монолога си, цитиран от в. "Сега", министър-председателят силно преувеличи какво се случва с магистрала "Хемус":

"Магистрала "Хемус": напълно оборотна, стотици хиляди български работници работят на тези места, къдет’ ви казвам. Вносителите на механизираната техника може би са тук. Щото това са хиляди машини, и то скъпи и големи - валяци, трактори, багери и камиони.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Щеше да е смешно, ако не беше толкова трагично... с тоя шут начело на държавата. По простотия ще задмине учителя си Т.Живков, определено...

  • 2
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    Ще перифразирам мисъл на Тони Филипов за експрезидента Първанов - Бих искала да уважавам министър-председателя, но нямам нито една причина да го правя.

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Орисията ни е такава: да ни управляват прости, прости, прости, но хитри сатрапи. И целият народ да се хили на лензенето им.

    В този смисъл - каквото с Живков, такова и с телохранителя му. 1/3 от нашенците си гласуват за него, защото си го харесват. По какви критерии - никой не ги разпитва. Просто любов. А, построил им бил магистрали, фараонът му ниеден...
    А кой колко е откраднал при това упражнение не питат. Не питат и защо в Сребърния фонд, който гарантира пенсиите, при Борисовите управления за 11 г. са влезли едва 500 млн лв, а няколко милиарда от излишъците, които е трябвало да отидат там, са отишли другаде. Къде?

    В българската история няма по-голям престъпник.

  • 4
    antipa avatar :-P
    D-r D

    Като последен главанак се хвърлих да чета простотиите, а пропуснах фотографията! Тя казва всичко!

    Целувам ръка на Цветелина Белутова! Я загледайте къде е десницата Му! Няма нужда от думи, нали?
    Пусти език на тялото - всичко си казва! Приказките са за простаците.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Като цяло ГЕРБ може да се вини за едно основно нещо по тези два проекта - късогледство. Не предвидиха, че ще излезе много скъпо да се строи Хемус по стария проект и не възприеха тунел под Шипка като топ приоритет.

    Сега наистина няма как да се работи по-бързо - предстоят тепърва проекти и проучвания за Хемус, а за Шипка ще се търси финансиране и обезателно ще има обжалвания. Тези процедури не можеш да ги заобиколиш, но може да ги предвидиш.

    Ако са смятали да строят Хемус през 2009 г., трябваше тогава да търсят кой да проектира, а не след "катарзиса". Сега след проектите тепърва ни чака отчуждаване, държавни поръчки - това се мери в години. Нищо от това, което казва Бойко, не може да бъде истина без тези процедури да свършат.

  • 6
    angy71 avatar :-|
    Shakir Ahmedov

    Опитвам се да сметна. Казва, че с откритите 9 кмсе спестява половин час. Обаче той целия път е 5 часа и 440км. Или пътя в момента е 24 часа София -Варна, или след като е готова магистралата ще връщаме времето назад. Тъгваш в понеделник, пристигаш в Неделя....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK