Вярно или не: Къде се чакълира магистрала "Хемус" и се пробива планина

В свое изказване премиерът Борисов твърди, че "Хемус" е на финалната права, а тунелът под Шипка се пробива

Премиерът присъстваше на символична първа копка на строителството на "Хемус" в участъка между Боаза и връзката с път Русе - Велико Търново. Отсечката в близост до село Торос е и единствената, която се изгражда в момента. Тя е дълга 1.6 км
Премиерът присъстваше на символична първа копка на строителството на "Хемус" в участъка между Боаза и връзката с път Русе - Велико Търново. Отсечката в близост до село Торос е и единствената, която се изгражда в момента. Тя е дълга 1.6 км    ©  Цветелина Белутова
Премиерът присъстваше на символична първа копка на строителството на "Хемус" в участъка между Боаза и връзката с път Русе - Велико Търново. Отсечката в близост до село Торос е и единствената, която се изгражда в момента. Тя е дълга 1.6 км
Премиерът присъстваше на символична първа копка на строителството на "Хемус" в участъка между Боаза и връзката с път Русе - Велико Търново. Отсечката в близост до село Торос е и единствената, която се изгражда в момента. Тя е дълга 1.6 км    ©  Цветелина Белутова

Изграждането на магистрали е гордост на министър-председателя Бойко Борисов. Именно затова той не пропуска удобен момент да изтъкне напредъка по тези проекти. Това се случи и по време на неговото изказване на събитието "Мистър и Мисис Икономика: в София. В монолога си, цитиран от в. "Сега", министър-председателят силно преувеличи какво се случва с магистрала "Хемус":

"Магистрала "Хемус": напълно оборотна, стотици хиляди български работници работят на тези места, къдет’ ви казвам. Вносителите на механизираната техника може би са тук. Щото това са хиляди машини, и то скъпи и големи - валяци, трактори, багери и камиони.

"Боаза - Плевен и Търговище - Шумен вече се виждат, чакълират се", казва още премиерът.

Участъкът между п.в. "Боаза" и разклонението за Плевен е около 50 км. Той е част от дългата отсечка, която Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи без търг на държавната компания "Автомагистрали" за 1.34 млрд. лв.

Според регистъра на Министерство на регионалното развитие и благоустройството за разрешителните за строеж от 17 април такова има само за... 1.6 км (94+960 до км 96+600) от общо 134 км. От същата дата има разрешително и за други около 300 м - подучастък от км 126+780 до км 127+075.

Само за тези 1.6 км има избрана фирма за строителен надзор. По закон без такава няма как да се строи.

Символична първа копка точно в този участък беше направена през април в навечерието на европейските избори, въпреки че беше ясно, че има още много подготвителна работа за голямата отсечка - трябва да се изготвят технически проекти за трасето от Плевен на изток, предстоят още отчуждителни процедури. Поръчката за надзор на 50-те км между Боаза и Плевен пък още върви и не е избран изпълнител.

Накратко: няма как да се полага чакъл там, където изобщо не е правено нищо досега.

По-нататък Борисов споменава и друг важен проект в Северна България - обхода на Габрово:

"Отиваме на Габрово: единият тунел готов, най-дългият и най-висок мост готов. И сега, който е там от този регион, да видите как се пробива планина - Стара планина, с какви усилия и с какъв труд на работниците и на строителите. Огромни обекти, огромни Такива не сте пра’или или никога освен до Правец - на друго место няма."

Ако тук премиерът има предвид, че се работи по тунела под Шипка, то отново има сериозно отдалечаване от реалността.

Похвално е, че в края на октомври все пак се появи изненадващ ход на държавата по този дълго отлаган проект. Пътната агенция обяви поръчка за изграждането на тунела, макар и без осигурено финансиране. Срокът за подаване на оферти от страна на строителните фирми е 16 януари 2020 г.

Със сигурност обаче все още не се "пробива планина" - дори не е ясно кой ще я "пробива". Но живот и здраве през 2021 г. може да започне това пробиване. Ако междувременно се намерят пари за строителство.

Още от Капитал