С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 13 ное 2019, 15:29, 12935 прочитания

Вярно или не: Къде се чакълира магистрала "Хемус" и се пробива планина

В свое изказване премиерът Борисов твърди, че "Хемус" е на финалната права, а тунелът под Шипка се пробива

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Изграждането на магистрали е гордост на министър-председателя Бойко Борисов. Именно затова той не пропуска удобен момент да изтъкне напредъка по тези проекти. Това се случи и по време на неговото изказване на събитието "Мистър и Мисис Икономика: в София. В монолога си, цитиран от в. "Сега", министър-председателят силно преувеличи какво се случва с магистрала "Хемус":

"Магистрала "Хемус": напълно оборотна, стотици хиляди български работници работят на тези места, къдет’ ви казвам. Вносителите на механизираната техника може би са тук. Щото това са хиляди машини, и то скъпи и големи - валяци, трактори, багери и камиони.


"Боаза - Плевен и Търговище - Шумен вече се виждат, чакълират се", казва още премиерът.


Участъкът между п.в. "Боаза" и разклонението за Плевен е около 50 км. Той е част от дългата отсечка, която Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи без търг на държавната компания "Автомагистрали" за 1.34 млрд. лв.

Според регистъра на Министерство на регионалното развитие и благоустройството за разрешителните за строеж от 17 април такова има само за... 1.6 км (94+960 до км 96+600) от общо 134 км. От същата дата има разрешително и за други около 300 м - подучастък от км 126+780 до км 127+075.



Само за тези 1.6 км има избрана фирма за строителен надзор. По закон без такава няма как да се строи.

Символична първа копка точно в този участък беше направена през април в навечерието на европейските избори, въпреки че беше ясно, че има още много подготвителна работа за голямата отсечка - трябва да се изготвят технически проекти за трасето от Плевен на изток, предстоят още отчуждителни процедури. Поръчката за надзор на 50-те км между Боаза и Плевен пък още върви и не е избран изпълнител.

Накратко: няма как да се полага чакъл там, където изобщо не е правено нищо досега.

По-нататък Борисов споменава и друг важен проект в Северна България - обхода на Габрово:

"Отиваме на Габрово: единият тунел готов, най-дългият и най-висок мост готов. И сега, който е там от този регион, да видите как се пробива планина - Стара планина, с какви усилия и с какъв труд на работниците и на строителите. Огромни обекти, огромни Такива не сте пра’или или никога освен до Правец - на друго место няма."

Ако тук премиерът има предвид, че се работи по тунела под Шипка, то отново има сериозно отдалечаване от реалността.

Похвално е, че в края на октомври все пак се появи изненадващ ход на държавата по този дълго отлаган проект. Пътната агенция обяви поръчка за изграждането на тунела, макар и без осигурено финансиране. Срокът за подаване на оферти от страна на строителните фирми е 16 януари 2020 г.

Със сигурност обаче все още не се "пробива планина" - дори не е ясно кой ще я "пробива". Но живот и здраве през 2021 г. може да започне това пробиване. Ако междувременно се намерят пари за строителство.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Три синджира неграмотни Три синджира неграмотни

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

6 дек 2019, 2362 прочитания

Грешка 404 3 Грешка 404

Новата система на здравната каса за проверка на здравното досие

6 дек 2019, 1807 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Оценка на апокалиптичната визия на Макрон

Европа е "на ръба на пропаст", твърди френският президент. Прав ли е?

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10