Харчене през задната врата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Харчене през задната врата

Харчене през задната врата

Злоупотребата с вратичка в Закона за обществени поръчки

4891 прочитания

© Надежда Чипева


През 2011 г. Томислав Дончев обясни, че in-house възлагането на обществени поръчки, при което държавни и общински институции сключват договори със свои дъщерни дружества без проведен търг, ще се отнася само за услуги като сметосъбиране и сметоизвозване.

"Нищо повече от това. Никой не си е представял, че е редно и е в полза на които и да било (на бизнеса, на изпълнителя, на възложителя или на данъкоплатеца) примерно общински и държавни дружества да ремонтират, да строят пътища, железници или каквото и да било друго", каза Дончев във връзка с предстоящите промени в Закона за обществени поръчки.

Оттогава минаха осем години и очевидно добрите намерения да не се злоупотребява с тази практика потънаха в миналото. За по-малко от година държавата подари 1.9 млрд. лв. на държавната компания "Автомагистрали", която е под шапката на регионалното министерство.

Първо, възложи изграждането на 134 км от "Хемус" за 1.34 млрд. лв., а преди дни - укрепването на свлачища за 570 млн. лв. С тази практика се нарушават основните принципи на ЗОП - равнопоставеност и свободна конкуренция, като частни фирми на теория нямат достъп до тези пари. На практика обаче ще имат.

"Автомагистрали" има под 300 служители, а трябва да свърши твърде много работа през следващите няколко години. По закон дружеството няма право да ползват декларирани подизпълнители, но пък има договори за наем на техника, които подозрително приличат на точно такива отношения със строителни компании. Това са близо 2 млрд. лв. за строителство, които ще се харчат непрозрачно, ще минават през "Автомагистрали" и ще се насочват към когото те пожелаят. Без контрол от данъкоплатците това просто оформя перфектната буря на корупцията.

През 2011 г. Томислав Дончев обясни, че in-house възлагането на обществени поръчки, при което държавни и общински институции сключват договори със свои дъщерни дружества без проведен търг, ще се отнася само за услуги като сметосъбиране и сметоизвозване.

"Нищо повече от това. Никой не си е представял, че е редно и е в полза на които и да било (на бизнеса, на изпълнителя, на възложителя или на данъкоплатеца) примерно общински и държавни дружества да ремонтират, да строят пътища, железници или каквото и да било друго", каза Дончев във връзка с предстоящите промени в Закона за обществени поръчки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Вместо да си чешете езиците в общ план, вземете да вадите цените на договорите и да ги сравнявате с реалните цени. Ако не се крадеше чрез завишени цени, нямаше да има такава практика. Изкарайте малко цифра и ще стане ясен мащаба.

    Сега са дали 2 млрд. за Хемус и укрепване, ама какви са щетите? Ако просто даваха бизнес на някоя определена фирма, нямаше да е трагедия. Само че те им връщат и "откат" за вересиите, което като нищо води до завишени единични цени.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Почетният премиер

Почетният премиер

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK