Три синджира неграмотни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Три синджира неграмотни

Три синджира неграмотни

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

8412 прочитания

© Капитал


"Правителството не решава проблемите, то ги субсидира", гласи една от известните пропазарни реплики на някогашния американски президент Роналд Рейгън. Поне два текста в този брой на "Капитал" доказват това твърдение.

Първият е за резултатите от образователните тестове Pisa.

Какъв е проблемът: децата от България се класират на последно място в целия Европейски съюз, и то по всички измервани дисциплини - четене, математика и науки.

Защо това е важно. Ниските резултати на децата в България ще доведат до неприятни последствия в няколко посоки:

  • Тъй като тестовете мерят т.нар. функционална грамотност (доколко знанията на децата им помагат да се оправят в живота), лошото представяне на голяма част от учениците означава, че когато те излязат от училище, ще се сблъскат със сериозни проблеми.
  • Ниските резултати са пряко свързани с това колко ще расте или по-скоро с колко няма да расте икономиката през следващите години, както ще разберете в един от текстовете от темата.
  • На голяма част от българските деца от това поколение ще им е изключително трудно да се конкурират успешно с връстниците си от други европейски държави.

Има ли какво да се направи? Разбира се. Ситуацията е неприятна, но може да бъде подобрена:

  • Правителството трябва да направи истинска и сериозна реформа в образованието.
  • Тя включва различни начини на преподаване, различни системи и различни методи на изпитване.
  • Промяната обаче никога няма да дойде наготово изцяло от правителството (вижте началото на текста).
  • За да се промени образованието, са нужни постоянен натиск от хората и сериозни усилия от страна на учителите.
  • В интерес на истината усилия се полагат и в момента - дори и от отделни хора от държавната администрация, но те очевидно не са достатъчни.

(Подробни данни и интересни анализи по тази тема може да видите тук.)

Другата тема от броя, която показва, че правителството не решава проблемите, а предимно ги субсидира, пак е свързана с децата. През последните седмици след един трагичен случай на починало дете между правителството и българските педиатри се образува огромно напрежение. Покрай тази история се разбра, че системата на здравната помощ за деца е лошо организирана и финансирана. Лекари има, за да се работи нормално, не трябват чак толкова много пари, проблемът е основно в организацията. Топката отново е в правителството, но пак - да се чака то само да направи нещо, ще струва още много загубени години. Без силен натиск и усилия от различни групи положението ще става само по-лошо. (Вижте как могат да се решат проблемите в педиатрията на тук.)

Общото между образованието и здравеопазването е, че и двете са солидарни системи. Роналд Рейгън беше крайно десен политик и вероятно би оставил пазарът да реши проблемите с тях. Тук и днес обаче реформите в двата сектора не могат да се направят само от търсенето и предлагането. Пазарът и в момента решава частично проблемите в здравеопазването и образованието - хората с пари и/или социален капитал получават по-качествени обслужване в болниците и достъп до по-добри училища. Това обаче само задълбочава и без това много сериозните разделения в българското общество, което от своя страна предполага още по-големи драми след години.

Качественото образование и доброто здравеопазване в България може да се случат след смислени промени, прокарани от ефективни и честни политици. За огромната част от сегашното партийно поколение обаче това не са приоритетни теми. Фокусът на настоящото управление е предимно в усвояването на еврофондове и бюджетни средства. То консумира стойност, а не я създава, а междувременно само субсидира проблемите в болниците и училищата. И ако училищата продължават да изплюват неадекватни на времето хора, натискът за реформи ще става все по-малък.

В броя ще видите още:

Бъдещият жк "Галакси"

"Правителството не решава проблемите, то ги субсидира", гласи една от известните пропазарни реплики на някогашния американски президент Роналд Рейгън. Поне два текста в този брой на "Капитал" доказват това твърдение.

Първият е за резултатите от образователните тестове Pisa.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    mironikon avatar :-|
    mironikon

    По въпросите на образованието прочетете "Под игото", главата "Радини вълнения" - някога ми беше неясно защо от целият роман, се учи това, на главите с героичните боеве, или с трескавата подготовка за въСтанието (координиран въоръжен, насилствен бунт, срещу официалната власт). Обаче, ако сте я забравили прочетете я пак - Рада се вълнува, ще избухне вътрешно, ако някой от учениците и се изложи. Учениците се вълнуват, страх ги е да не изложат "даскалката" (назначената на трудов договор учителка от селската община, която не е политическо, а обществено образувание). Всички родители се интересуват детето им да не се изложи и да не се покаже незнаещо - това става все пак пред цялата общност (селото/градчето). Учителката е платена от общината - тогава общоселското събрание и всички и гласуват доверие в пъти повече от на сегашните полтици - те е един вид Бог за тези неграмотни селяни (над 90 % от населението на българските земи по Османско владичество.
    Един паралел с днешния ден - учители биват пребивани от учениците си (през 1830 освен боя в училище, домашното насилие щеше да е в сериозна степен - влидно за сметка на ученика, не на учителя), родители отиват да се саморазправят с учители и съученици (пряко свидетелство от майка ми - учителка в начален етап на образованието - как родител е отишъл да БИЕ дете във втори клас, затова, че е хвърлило молива на отрочето му зад шкафа - не мога да си представя, ако виновното дете е моето, какво ще се случи с този доблестен татко/доблестна майка). Няма уважение към учителя - защото родителите не разбират ползата от доброто образование, за тях всичко на мига - билетче от Националната лотария, например, е по-смислено от бъдещето на децата им ( за справка - същата има 100 000 000 НЕТНА печалба през 2018 от БЕДНИТЕ българи!). Докато родителите не станат хора - децата също няма да бъдат!!!

  • 2
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    Реформата в образованието трябва да започне от там да не се чете "Под игото".

  • 3
    zloradi avatar :-|
    zloradi

    До коментар [#1] от "mironikon":

    На това ли трябва да се гради българското образование? Да учим за да не се изложим. Целта на образованието не е ли всъщност за да се научи нещо. Ама наистина да се разбере наученото, а не само за да се назубри и да се изпее за да не се изложим пред проверяващите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK