Три синджира неграмотни

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

"Правителството не решава проблемите, то ги субсидира", гласи една от известните пропазарни реплики на някогашния американски президент Роналд Рейгън. Поне два текста в този брой на "Капитал" доказват това твърдение.

Първият е за резултатите от образователните тестове Pisa.

Какъв е проблемът: децата от България се класират на последно място в целия Европейски съюз, и то по всички измервани дисциплини - четене, математика и науки.

Защо това е важно. Ниските резултати на децата в България ще доведат до неприятни последствия в няколко посоки:

  • Тъй като тестовете мерят т.нар. функционална грамотност (доколко знанията на децата им помагат да се оправят в живота), лошото представяне на голяма част от учениците означава, че когато те излязат от училище, ще се сблъскат със сериозни проблеми.
  • Ниските резултати са пряко свързани с това колко ще расте или по-скоро с колко няма да расте икономиката през следващите години, както ще разберете в един от текстовете от темата.
  • На голяма част от българските деца от това поколение ще им е изключително трудно да се конкурират успешно с връстниците си от други европейски държави.

Има ли какво да се направи? Разбира се. Ситуацията е неприятна, но може да бъде подобрена:

  • Правителството трябва да направи истинска и сериозна реформа в образованието.
  • Тя включва различни начини на преподаване, различни системи и различни методи на изпитване.
  • Промяната обаче никога няма да дойде наготово изцяло от правителството (вижте началото на текста).
  • За да се промени образованието, са нужни постоянен натиск от хората и сериозни усилия от страна на учителите.
  • В интерес на истината усилия се полагат и в момента - дори и от отделни хора от държавната администрация, но те очевидно не са достатъчни.

(Подробни данни и интересни анализи по тази тема може да видите тук.)

Другата тема от броя, която показва, че правителството не решава проблемите, а предимно ги субсидира, пак е свързана с децата. През последните седмици след един трагичен случай на починало дете между правителството и българските педиатри се образува огромно напрежение. Покрай тази история се разбра, че системата на здравната помощ за деца е лошо организирана и финансирана. Лекари има, за да се работи нормално, не трябват чак толкова много пари, проблемът е основно в организацията. Топката отново е в правителството, но пак - да се чака то само да направи нещо, ще струва още много загубени години. Без силен натиск и усилия от различни групи положението ще става само по-лошо. (Вижте как могат да се решат проблемите в педиатрията на тук.)

Общото между образованието и здравеопазването е, че и двете са солидарни системи. Роналд Рейгън беше крайно десен политик и вероятно би оставил пазарът да реши проблемите с тях. Тук и днес обаче реформите в двата сектора не могат да се направят само от търсенето и предлагането. Пазарът и в момента решава частично проблемите в здравеопазването и образованието - хората с пари и/или социален капитал получават по-качествени обслужване в болниците и достъп до по-добри училища. Това обаче само задълбочава и без това много сериозните разделения в българското общество, което от своя страна предполага още по-големи драми след години.

Качественото образование и доброто здравеопазване в България може да се случат след смислени промени, прокарани от ефективни и честни политици. За огромната част от сегашното партийно поколение обаче това не са приоритетни теми. Фокусът на настоящото управление е предимно в усвояването на еврофондове и бюджетни средства. То консумира стойност, а не я създава, а междувременно само субсидира проблемите в болниците и училищата. И ако училищата продължават да изплюват неадекватни на времето хора, натискът за реформи ще става все по-малък.

В броя ще видите още:

Бъдещият жк "Галакси"

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    mironikon avatar :-|
    mironikon

    По въпросите на образованието прочетете "Под игото", главата "Радини вълнения" - някога ми беше неясно защо от целият роман, се учи това, на главите с героичните боеве, или с трескавата подготовка за въСтанието (координиран въоръжен, насилствен бунт, срещу официалната власт). Обаче, ако сте я забравили прочетете я пак - Рада се вълнува, ще избухне вътрешно, ако някой от учениците и се изложи. Учениците се вълнуват, страх ги е да не изложат "даскалката" (назначената на трудов договор учителка от селската община, която не е политическо, а обществено образувание). Всички родители се интересуват детето им да не се изложи и да не се покаже незнаещо - това става все пак пред цялата общност (селото/градчето). Учителката е платена от общината - тогава общоселското събрание и всички и гласуват доверие в пъти повече от на сегашните полтици - те е един вид Бог за тези неграмотни селяни (над 90 % от населението на българските земи по Османско владичество.
    Един паралел с днешния ден - учители биват пребивани от учениците си (през 1830 освен боя в училище, домашното насилие щеше да е в сериозна степен - влидно за сметка на ученика, не на учителя), родители отиват да се саморазправят с учители и съученици (пряко свидетелство от майка ми - учителка в начален етап на образованието - как родител е отишъл да БИЕ дете във втори клас, затова, че е хвърлило молива на отрочето му зад шкафа - не мога да си представя, ако виновното дете е моето, какво ще се случи с този доблестен татко/доблестна майка). Няма уважение към учителя - защото родителите не разбират ползата от доброто образование, за тях всичко на мига - билетче от Националната лотария, например, е по-смислено от бъдещето на децата им ( за справка - същата има 100 000 000 НЕТНА печалба през 2018 от БЕДНИТЕ българи!). Докато родителите не станат хора - децата също няма да бъдат!!!

  • 2
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    Реформата в образованието трябва да започне от там да не се чете "Под игото".

  • 3
    zloradi avatar :-|
    Radi Cholova

    До коментар [#1] от "mironikon":

    На това ли трябва да се гради българското образование? Да учим за да не се изложим. Целта на образованието не е ли всъщност за да се научи нещо. Ама наистина да се разбере наученото, а не само за да се назубри и да се изпее за да не се изложим пред проверяващите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

КапиталНО

КапиталНО

За магистралите и хората

За магистралите и хората