С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 17 яну 2020, 10:15, 4896 прочитания

Наш’та тол система 4-4-2

Приходите от пътни такси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въвеждането на тол системата в България се движи в странния ритъм от 4 крачки напред, 4 назад и накрая 2 в страни. В резултат на този небивал хаос, съпътстван и от куп скандали, парите от тол такси изчезват още преди да са събрани. Първоначално, когато се представяше тол системата и се сключваше 200-милионният договор с "Капш" за нейната изработка, управляващите планираха да събират от тежкотоварния трафик по 1 млрд. лв. на година. Впоследствие сумата спадна до 600 млн. лв., а след последните заплахи за протести на превозвачите се понижи до около 450 млн. лева. Има обаче сериозни опасения, че и това ще е много, тъй като цените са свалени с 40%, а обхватът - наполовина.

На практика печалбата ще е още по-малка, тъй като няма да има постъпления от винетки. Сега тежкотоварният трафик генерира по над 120 млн. лв. на година и ако тази сума се приспадне, нетният ефект от тола се свива до малко над 300 млн. лева. В същото време второкласните пътища стават безплатни за камионите и автобусите, а държавата ще трябва да си изплаща монтираните вече по тях рамки за отчитане на превозните средства. В бъдеще те може да влязат в употреба, но засега ще са по-скоро паметници.


След тези отстъпки от цените и обхвата основният въпрос с финансирането на пътния сектор отново остава без отговор. Между 300 и 500 млн. лв. са минималните годишни суми за поддръжка на основните пътища и магистрали, без да се броят второ и третокласните. А редица от ключовите нови проекти като пътя Видин-Ботевград, магистрала Русе-Велико Търново, тунела под Шипка и т.н. е предвидено да се строят именно с парите от тол такси, тъй като европейската помощ за този сектор рязко намалява след 2020 г. Но докато важните решения за държавата се вземат не на базата на анализи и сметки, а за да се запази стабилността на правителтвото, резултатите ще бъдат все такива.


Капитал #2

Текстът е част от брой 2 на седмичния Капитал (17 - 23 януари). В броя ще прочетете още:

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Помощ от държавата? Не, не, мерси Помощ от държавата? Не, не, мерси

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

28 фев 2020, 1356 прочитания

По-добре ли е танковете да дойдат? 1 По-добре ли е танковете да дойдат?

Акциите на прокуратурата

28 фев 2020, 1174 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 14345 прочитания

28 фев 2020, 4789 прочитания

28 фев 2020, 2796 прочитания

28 фев 2020, 2443 прочитания

28 фев 2020, 2022 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Лична служба за охрана

Идеята на ДПС за публично частно партньорство на НСО

Още от Капитал
"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

20 въпроса: Капка Тодорова

От журналистите, които успяват да си изковат име независимо от или въпреки медията, в която работят

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10