Наш’та тол система 4-4-2
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Наш’та тол система 4-4-2

Наш’та тол система 4-4-2

Приходите от пътни такси

5437 прочитания

© Велко Ангелов


Въвеждането на тол системата в България се движи в странния ритъм от 4 крачки напред, 4 назад и накрая 2 в страни. В резултат на този небивал хаос, съпътстван и от куп скандали, парите от тол такси изчезват още преди да са събрани. Първоначално, когато се представяше тол системата и се сключваше 200-милионният договор с "Капш" за нейната изработка, управляващите планираха да събират от тежкотоварния трафик по 1 млрд. лв. на година. Впоследствие сумата спадна до 600 млн. лв., а след последните заплахи за протести на превозвачите се понижи до около 450 млн. лева. Има обаче сериозни опасения, че и това ще е много, тъй като цените са свалени с 40%, а обхватът - наполовина.

На практика печалбата ще е още по-малка, тъй като няма да има постъпления от винетки. Сега тежкотоварният трафик генерира по над 120 млн. лв. на година и ако тази сума се приспадне, нетният ефект от тола се свива до малко над 300 млн. лева. В същото време второкласните пътища стават безплатни за камионите и автобусите, а държавата ще трябва да си изплаща монтираните вече по тях рамки за отчитане на превозните средства. В бъдеще те може да влязат в употреба, но засега ще са по-скоро паметници.

След тези отстъпки от цените и обхвата основният въпрос с финансирането на пътния сектор отново остава без отговор. Между 300 и 500 млн. лв. са минималните годишни суми за поддръжка на основните пътища и магистрали, без да се броят второ и третокласните. А редица от ключовите нови проекти като пътя Видин-Ботевград, магистрала Русе-Велико Търново, тунела под Шипка и т.н. е предвидено да се строят именно с парите от тол такси, тъй като европейската помощ за този сектор рязко намалява след 2020 г. Но докато важните решения за държавата се вземат не на базата на анализи и сметки, а за да се запази стабилността на правителтвото, резултатите ще бъдат все такива.

Въвеждането на тол системата в България се движи в странния ритъм от 4 крачки напред, 4 назад и накрая 2 в страни. В резултат на този небивал хаос, съпътстван и от куп скандали, парите от тол такси изчезват още преди да са събрани. Първоначално, когато се представяше тол системата и се сключваше 200-милионният договор с "Капш" за нейната изработка, управляващите планираха да събират от тежкотоварния трафик по 1 млрд. лв. на година. Впоследствие сумата спадна до 600 млн. лв., а след последните заплахи за протести на превозвачите се понижи до около 450 млн. лева. Има обаче сериозни опасения, че и това ще е много, тъй като цените са свалени с 40%, а обхватът - наполовина.

На практика печалбата ще е още по-малка, тъй като няма да има постъпления от винетки. Сега тежкотоварният трафик генерира по над 120 млн. лв. на година и ако тази сума се приспадне, нетният ефект от тола се свива до малко над 300 млн. лева. В същото време второкласните пътища стават безплатни за камионите и автобусите, а държавата ще трябва да си изплаща монтираните вече по тях рамки за отчитане на превозните средства. В бъдеще те може да влязат в употреба, но засега ще са по-скоро паметници.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Целият резултат ще е отрицателен, защото ТИР-овете ще трошат второкласните пътища, които ще трябва да се поддържат по-често.

    Защо иначе трябваше да отпада второкласната мрежа? Нали им свалят цените? Тарикатите искат да минават БЕЗ пари. Лошото за тях е, че са на няколко протеста от това Бойко да "върне" таксуването на второкласната мрежа.

  • 2
    ish37391591 avatar :-|
    ish37391591

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    По широкия свят второкласните пътища са извън обхвата на тол системата.

  • 3
    vkm02433713 avatar :-|
    vkm02433713

    Много манипулативна статия!

    Ето една елементарна сметка за транзитният трафик!

    В Момента 40 т. ТИР от Турция плаща от Капитан Андреево до Калотина или Видин 23 Лева (Или 12 Евро) за дневна винетка!

    Сега една елемантарна сметка с актуалните валидни цени:
    до Калотина са 365 км. по 0,11 Стотинки: 40,15 лева (или грубо 20 Евро)
    до Видин са 520 км. по 0,11 Стотинки 57,20 лева (или близо 30 Евро)

    Само за цисто транзитният трафик има увеличение на приходите със сегашното предложение с 80 до 300%!!! А вие пишете тук за някакви загуби и по ниски приходи?!?!

    Да вземем един Автобус по линията София / Варна или Бургас.
    Грубата сметка показва, че месечният разход (или приход за държавата) скача от 80 лева за месечна винетка на около 260 лева за изминати километри. (За Тежкотоварните камиони разходите ще са още по високи!).

    Така заложените приходни средсва дори в момента са доста занижени!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK