Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 17 яну 2020, 10:15, 5214 прочитания

Наш’та тол система 4-4-2

Приходите от пътни такси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въвеждането на тол системата в България се движи в странния ритъм от 4 крачки напред, 4 назад и накрая 2 в страни. В резултат на този небивал хаос, съпътстван и от куп скандали, парите от тол такси изчезват още преди да са събрани. Първоначално, когато се представяше тол системата и се сключваше 200-милионният договор с "Капш" за нейната изработка, управляващите планираха да събират от тежкотоварния трафик по 1 млрд. лв. на година. Впоследствие сумата спадна до 600 млн. лв., а след последните заплахи за протести на превозвачите се понижи до около 450 млн. лева. Има обаче сериозни опасения, че и това ще е много, тъй като цените са свалени с 40%, а обхватът - наполовина.

На практика печалбата ще е още по-малка, тъй като няма да има постъпления от винетки. Сега тежкотоварният трафик генерира по над 120 млн. лв. на година и ако тази сума се приспадне, нетният ефект от тола се свива до малко над 300 млн. лева. В същото време второкласните пътища стават безплатни за камионите и автобусите, а държавата ще трябва да си изплаща монтираните вече по тях рамки за отчитане на превозните средства. В бъдеще те може да влязат в употреба, но засега ще са по-скоро паметници.


След тези отстъпки от цените и обхвата основният въпрос с финансирането на пътния сектор отново остава без отговор. Между 300 и 500 млн. лв. са минималните годишни суми за поддръжка на основните пътища и магистрали, без да се броят второ и третокласните. А редица от ключовите нови проекти като пътя Видин-Ботевград, магистрала Русе-Велико Търново, тунела под Шипка и т.н. е предвидено да се строят именно с парите от тол такси, тъй като европейската помощ за този сектор рязко намалява след 2020 г. Но докато важните решения за държавата се вземат не на базата на анализи и сметки, а за да се запази стабилността на правителтвото, резултатите ще бъдат все такива.


Капитал #2

Текстът е част от брой 2 на седмичния Капитал (17 - 23 януари). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Стрела в ахилесовата пета на Бургас 1 Стрела в ахилесовата пета на Бургас

Какво ще прочетете в специалното издание "Капитал Градове: Бургас"

29 май 2020, 3445 прочитания

Празните стаи на втория епизод от кризата Празните стаи на втория епизод от кризата

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

29 май 2020, 2748 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Лична служба за охрана

Идеята на ДПС за публично частно партньорство на НСО

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

СССР: една одисея в Космоса

Книга събира най-добрия руски графичен дизайн от годините на студената война

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10