В Брюксел едно, тук - друго
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В Брюксел едно, тук - друго

В Брюксел едно, тук - друго

Зелената сделка на ЕС

4746 прочитания

© Надежда Чипева


На 13 декември 2019 г., когато лидерите на ЕС приеха т.нар. Зелена сделка за преход към въглеродно неутрална икономика, единствено Полша не положи подписа си под пакта. Варшава поиска преди това да види конкретни финансови компенсации, за да трансформира енергетиката си и да сложи край на въглищата. Не се чу обаче българският премиер Бойко Борисов да е изразил някакви критики към новия курс на Европа.

Всъщност България още през лятото смени позицията си за по-амбициозните цели за намаляване на CO2 емисиите и напусна групата на критиците, в която освен Полша тогава бяха още Чехия и Унгария. Последните две "взеха зеления завой" през декември.

Преди дни обаче, вече пред българска публика, Борисов се изказа доста критично за Зелената сделка на ЕС. По думите му от нея няма особен смисъл, тъй като страните извън съюза нямало да я спазват. "В момента Европа произвежда 9% от емисиите в света. И какво ще стане, като намалим с 5%? Глобално няма да се усети", заяви той, но би следвало да постави въпроса на масата в Брюксел, а не в София.

Премиерът също така обвини някои европейски държави в лицемерие по темата, тъй като внасят стомана от Китай или Индия и после твърдят, че нямали въглероден отпечатък. "Ама тя е произведена вече тази стомана. Замърсила е на няколко хиляди километра от теб. Какво си променил? Те са лицемери и аз им го казвам", заяви Борисов, но пак тук, пред местната публика. И ако не е изразил или не възнамерява да изрази позицията си при срещите на лидерите на ЕС, положението става малко особено.

В отношението си към хилядите заети във въглищната енергетика в България и правителството, и синдикатите също не са докрай откровени. Защото в Брюксел поемат ангажименти за едно, а тук им обещават обратното - светло бъдеще за години напред. За тази политика обаче светло бъдеще не се очертава.

На 13 декември 2019 г., когато лидерите на ЕС приеха т.нар. Зелена сделка за преход към въглеродно неутрална икономика, единствено Полша не положи подписа си под пакта. Варшава поиска преди това да види конкретни финансови компенсации, за да трансформира енергетиката си и да сложи край на въглищата. Не се чу обаче българският премиер Бойко Борисов да е изразил някакви критики към новия курс на Европа.

Всъщност България още през лятото смени позицията си за по-амбициозните цели за намаляване на CO2 емисиите и напусна групата на критиците, в която освен Полша тогава бяха още Чехия и Унгария. Последните две "взеха зеления завой" през декември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ами прав е Бойко. Без зелени мита, нищо няма да има значение. Крайно време е за тази стъпка, иначе нищо не правим.

    Колкото до миньорите и ТЕЦ служителите - всеки ден, в който им се обещава заетост в индустрията е ден, в който не се преквалифицират. Това ще бъде много лошо в бъдеще както за тях, така и за политиците, които ги лъжат.

  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Само СПОРАЗУМЕНИЯ с престъпници!
    http://www.boec-bg.com/archives/2906
    Измамата „ГЕШЕВ“! Нито един внесен обвинителен акт, само СПОРАЗУМЕНИЯ с престъпници! (документи)

  • 3
    fyb1439887506471923 avatar :-|

    Не разбирам какво сте му начаткали минусите на колегата за коментар 1. И за двете неща е прав. Дори ще добавя още едно. И всички да карат електромобили, няма да има файда, когато тока ти се произвежда от въглещни електроцентрали. Да не говорим за ектрудирането на алуминия колко енергия и вода поглъща. А повечето част на модерните автамабили са именно от алуминий.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ваксините: началото на края

Ваксините: началото на края

Шпионският романс на Борисов

Шпионският романс на Борисов

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK